Pondelok, 4.3.2024Meniny má Kazimír

Významný krok k riešeniu neplodnosti: Vedci vytvorili myš, ktorá má dvoch biologických otcov

• 7:56 12.03.2023
  • Japonsko

Vytvorenie cicavca s dvoma biologickými otcami by mohlo pripraviť cestu pre nové spôsoby riešenia neplodnosti u ľudí.

Vedci vytvorili myši s dvoma biologickými otcami generovaním vajíčok zo samčích buniek, čo otvára radikálne nové možnosti reprodukcie.

Tento pokrok by v konečnom dôsledku mohol pripraviť pôdu pre liečbu ťažkých foriem neplodnosti, ako aj zvýšiť vyhliadku párov rovnakého pohlavia, že budú môcť mať v budúcnosti spolu biologické dieťa, informuje The Guardian.

„Toto je prvý prípad výroby robustných oocytov cicavcov z mužských buniek," povedal Katsuhiko Hayashi, ktorý viedol prácu na univerzite Kyushu v Japonsku. Ide o medzinárodne známeho priekopníka v oblasti laboratórne pestovaných vajíčok a spermií.

Vytvorili životaschopné vajíčko z mužských buniek

Hayashi, ktorý predstavil vývoj na treťom medzinárodnom summite o úprave ľudského genómu v Inštitúte Francisa Cricka v Londýne, predpovedá, že v priebehu desiatich rokov bude technicky možné vytvoriť životaschopné ľudské vajíčko z mužskej kožnej bunky.

Podľa iných je tento časový odhad príliš optimistický vzhľadom na to, že vedci ešte nevytvorili životaschopné ľudské vajíčka vypestované v laboratóriu zo ženských buniek.

Predtým vedci vytvorili myši, ktoré technicky mali dvoch biologických otcov prostredníctvom reťazca komplikovaných krokov, vrátane genetického inžinierstva. Toto je však prvýkrát, čo boli životaschopné vajíčka kultivované zo samčích buniek, čo predstavuje významný pokrok.

Hayashiho tím sa teraz pokúša replikovať tento úspech s ľudskými bunkami, aj keď by existovali významné prekážky pri použití laboratórne pestovaných vajec na klinické účely, vrátane stanovenia ich bezpečnosti.

Najväčším trikom je duplikácia chromozómu X

Štúdia, ktorú publikovali v časopise Nature, sa opierala o postupnosť zložitých krokov na transformáciu kožnej bunky nesúcej kombináciu mužského chromozómu XY na vajíčko so ženskou verziou XX.

Mužské kožné bunky boli preprogramované do stavu podobného kmeňovým bunkám, aby vytvorili takzvané indukované pluripotentné kmeňové (iPS) bunky. Y-chromozóm týchto buniek bol potom odstránený a nahradený chromozómom X „vypožičaným“ z inej bunky, aby sa vytvorili bunky iPS s dvoma identickými chromozómami X.

Nakoniec sa bunky kultivovali vo vaječníkovom organoide, kultivačnom systéme navrhnutom na replikáciu podmienok vo vnútri myšieho vaječníka. Keď boli vajíčka oplodnené normálnymi spermiami, vedci získali asi 600 embryí, ktoré implantovali do náhradných myší. To viedlo k narodeniu siedmich myších mláďat.

Mláďatá myší sa zdali zdravé, mali normálnu dĺžku života a v dospelosti mali potomkov. „Vyzerajú dobre,” povedal Hayashi. „Vyzerajú, že rastú normálne, stávajú sa rodičmi." Spolu s kolegami sa teraz pokúša replikovať vytvorenie vajíčok pestovaných v laboratóriu pomocou ľudských buniek.

Táto technika by sa mohla použiť aj na liečbu závažných foriem neplodnosti, vrátane žien s Turnerovým syndrómom, u ktorých jedna kópia chromozómu X chýba alebo čiastočne chýba, a Hayashi povedal, že táto aplikácia bola primárnou motiváciou pre výskum.

Iní navrhli, že by sa mohlo ukázať ako náročné preniesť túto techniku do ľudských buniek. Ľudské bunky vyžadujú na produkciu zrelého vajíčka oveľa dlhšie obdobia kultivácie, čo môže zvýšiť riziko, že bunky získajú nežiaduce genetické zmeny.

Zdroj: Info.sk, MB, nature.com, theguardian.com, dailymail.co.uk