Piatok, 26.4.2024Meniny má Jaroslava

Gigantická kozmická zrážka vedcom prezradila, kde sa ukrýva chýbajúca hmota

• 6:55 25.10.2022
  • Bratislava
Gigantická kozmická zrážka vedcom prezradila, kde sa ukrýva chýbajúca hmota

Astronómovia sa už niekoľkokrát pokúšali zistiť, koľko hmoty sa nachádza vo vesmíre okolo mliečnej dráhy. Zakaždým však odpoveď nebola správna.

Dnes už vedci vedia pomerne dosť o tom, z čoho sa skladá vesmír, teda galaxie a priestor medzi nimi. Zdá sa však, že zistiť presné množstvo hmoty nie je až tak jednoduché, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. V tomto prípade nehovoríme o jednej z najväčších záhad vesmíru, prazvláštnej temnej hmote.

Temná hmota nevyžaruje žiadne elektromagnetické žiarenie a preto ju nemožno pozorovať. O jej existencii sa vie len vďaka jej gravitácií, reagujúcej s normálnou hmotou. Koncentrácie temnej hmoty môžu vytvoriť gravitačné šošovky, ale vplývajú aj na rýchlosť rotácie galaxií. Po prvýkrát sa o nej začalo hovoriť už v roku 1933. Dnes vieme, že temná hmota tvorí väčšinu hmoty vo vesmíre.

Chýbajúca „normálna“ hmota

Astronómovia však majú aj ďalší, úplne odlišný problém. V prvej miliarde rokov po veľkom tresku malo vzniknúť určité množstvo „normálnej“ hmoty, no približne tretina ostáva dodnes stratená. Túto hmotu vedci hľadajú v regióne do niekoľkých miliárd svetelných rokov od Zeme. Predpokladá sa, že stratenú hmotu tvorí vodík a hélium, spolu s ďalšími prvkami z ktorých vznikli nielen planéty a hviezdy, ale aj ľudia.

Lenže kde sa táto hmota nachádza? Odpoveď doteraz nevedeli ani samotní vedci, no domnievali sa, že by sa mohla ukrývať v obrovských vláknach horúceho plynu. Teploty tohto plynu sa pohybujú od 9-tisíc, do viac ako 10-miliónov stupňov Celzia. Ide o kozmické vlákna, prepájajúce galaxie a skupiny galaxií. Vedci túto štruktúru nazývajú WHIM (pozn. redakcie: Warm-Hot Intergalactic Medium).

„Známych je len pár podobných štruktúr. Pátranie po vláknach chýbajúcej hmoty sa ukázalo byť náročnejšie, než sme predpokladali,“ vysvetľuje Arnab Sarkar, vedúci štúdie z inštitútu Harvard & Smithsonian.

Zlom v prípade

Ukázalo sa, že nedávne pozorovania röntgenového observatória Chandra môžu pomôcť chýbajúcu hmotu lokalizovať. Približne 1.4-miliárd svetelných rokov od Zeme leží Abell 98, zoskupenie galaxií v ktorom sa nachádza niekoľko galaxií v procese kolízie. Medzi nimi vedci odhalili „most“ rontgenového žiarenia. V ňom sa ukrýval plyn s teplotami takmer 20-miliónov stupňov Celzia. Rovnako objavili aj chladnejšiu vrstvu plynu, s teplotami „len“ 10-miliónov stupňov Celzia. Čo je však rozhodujúce, teploty súhlasili s modelom WHIM.

Spolu s chýbajúcou hmotou sa astronómom podarilo zachytiť aj tlakovú vlnu v prvých fázach kolízie dvoch galaktických zoskupení. Objav vlny je pre astronómov mimoriadne dôležitý, pretože túto štruktúru síce dokázali v minulosti predpovedať, no nikdy sa im ju nepodarilo odhaliť priamo vo vesmíre. Vedci sa domnievajú, že objav tlakovej vlny môže byť priamo prepojený s objavom štruktúry plynu WHIM. Podľa odhadov by sa v tomto vlákne mala nachádzať hmota, rovnajúca sa hmotnosti 400-miliárd Sĺnk.

Zoskupenia galaxií, ako napríklad Abel 98, v sebe ukrývajú až tisíce galaxií, spolu s enormným množstvom plynu a temnej hmoty. Ak sa dostanú na kolízny kurz, astronómovia dostávajú šancu pozorovať deje, narážajúce na extrémy fyzikálnych zákonov.

Zdroj: Info,sk, Richard Zliechovský, sciencealert.com, chandra.si.edu, wikipedia.org