Piatok, 19.4.2024Meniny má Jela

Planétu Zem čaká prevratná zmena. Vedci hovoria o vzniku nového kontinentu, takto sa bude volať

• 15:36 09.10.2022
  • Bentley

Naša domovská planéta pomaly mení svoju tvár. Nový superkontinent, ktorý podľa vedcov skôr či neskôr uzrie svetlo sveta, už získal oficiálny názov.

Ďalších asi 300 miliónov rokov bude pre planétu Zem zlomových. Podľa štúdie publikovanej v žurnále National Science Review totiž dôjde k sformovaniu nového superkontinentu, ktorý vznikne spojením všetkých už existujúcich kusov pevniny. Tento nový kontinent by mal niesť názov Amázia.

Podľa vedcov z austrálskej Curtinovej univerzity dôjde splynutím kontinentov k úplnému zmiznutiu Tichého oceánu. K tomuto zisteniu sa dopracovali po tom, ako sa pokúsili získať pohľad na možnú podobizeň zemského povrchu o niekoľko stoviek miliónov rokov.

Dianie z minulosti sa zopakuje

Vedúci autor štúdie Chuan Huang s tímom kolegov využil 4D geodynamické modelovanie zemských tektonických dosiek, ktoré mu malo dodať odpoveď na otázku, prečo v minulosti došlo k rozdielnemu postupu pri formovaní hypotetických superkontinentov Pangea Ultima a Novopangea.

Predpokladá sa, že v obidvoch prípadoch došlo k vzniku superkontinentov prostredníctvom introverzie a extroverzie. K prvému zo zmienených javov dochádza, keď približujúce sa kontinenty celkom obklopia oceán alebo inú vodnú plochu, ktorá predtým vznikla následkom rozpadu superkontinentu. Extroverzia zas označuje jav, keď dochádza k tvorbe kontinentov na ploche jedného veľkého superoceánu.

Podľa vedcov nás v budúcnosti čaká zopakovanie jedného z týchto dvoch scenárov. Ak by sa nám podarí zistiť, ktorý to bude, získame lepšiu predstavu o tom, ako bude vyzerať zemský povrch.

Rozhodujúcu úlohu pri určovaní procesu, ktorý spojí alebo rozdelí kontinenty, má oceánska litosféra. Ide o hrebene uprostred oceánov, na ktorých dochádza ku kontaktu tektonických dosiek. Jej správanie dnes nasvedčuje tomu, že v budúcnosti pravdepodobne dôjde skôr k extroverzii ako introverzii.

„Za posledné dve miliardy rokov sa kontinenty na Zemi zlučovali každých 600 miliónov rokov a utvárali superkontinenty. Ide o takzvaný superkontinentálny cyklus,“ vysvetľuje Huang. „To znamená, že súčasné kontinenty sa opäť spoja spoja o pár stoviek miliónov rokov.“

Podľa Huanga dôjde k vytvoreniu nového superkontinentu po spojení Austrálie s Áziou. „Výsledný superkontinent získal meno Amázia, pretože panuje presvedčenie, že Amerika približujúca sa k Ázii uzatvorí Tichý oceán,“ tvrdí. Tomuto procesu bude predchádzať spojenie Austrálie s Áziou.

Zdroj: Info.sk, DP, academic.oup.com, unilad.com