• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Piatok, 20.5.2022Meniny má Bernard
23°Bratislava

5 chýb, kvôli ktorým sa dnes cítite podráždenejšie ako inokedy

  • 20:02 07.05.2022
  • Bratislava
5 chýb, kvôli ktorým sa dnes cítite podráždenejšie ako inokedy

Za podráždením a nervozitou často stojí naše vlastné konanie počas dňa. Týmto piatim chybám sa treba vyhnúť.

V stresových situáciách, ktoré nemáme pod kontrolou, sa bežne prejaví naša nervozita a podráždenosť. Všetci predsa poznáme ten pocit, keď sa ocitneme v hlučnom prostredí, keď nám v práci niečo nevyjde alebo sa rodinná situácia nevyvíja tak, ako sme si predstavovali.

V momentoch, ktoré sa nedajú ovplyvniť, je jediným spôsobom, ako sa vyhnúť stresu a podráždeniu, vedomé regulovanie našich reakcií. Na druhej strane treba spomenúť aj niekoľko každodenných činností, ktoré vykonávame dobrovoľne a ktoré prispievajú k nepríjemným pocitom.

Ak sa chcete vyhnúť nervozite počas dňa, porozmýšľajte nad zmenou týchto častých zlozvykov.

Celý deň v domácnosti

Ak počas celého dňa nevystrčíte z domu ani pätu, nečudujte sa, že klesáte na duchu. Nedostatok prirodzeného svetla zvonku narúša cirkadiánny rytmus tela a negatívne vplýva na náladu. Každý deň by sme preto mali stráviť aspoň 45 minút na čerstvom vzduchu.

Vynechanie obeda

„Je dobre známe, že nezdravé stravovacie návyky spôsobujú zmeny nálady. Často za to môžu zmeny hladiny cukru v krvi a nutričná nerovnováha,“ uvádza americká Národná rada pre psychické zdravie. Vynechávanie raňajok či obeda podľa nej rozhodne neprispieva k zlepšeniu nálady.

Po poklese hladiny cukru v krvi sa telo snaží zdvihnúť túto hladinu späť. Dochádza tak k uvoľneniu epinefrínu (adrenalínu) do krvi, ktorý spôsobuje silné búšenie srdca a potenie dlaní. Okrem toho vyvoláva pocit podráždenosti a úzkosti.

Ak tento stav včas nenapravíme, telo začne produkovať „stresový hormón“ kortizol, ktorý znásobuje účinky adrenalínu.

Ak ste si všimli, že počas bežného dňa často vynechávate niektoré chody, nastavte si na mobile pripomienku, ktorá vám pripomenie, že nastal čas obeda, čo sa prejaví aj na zlepšení psychickej pohody.

Neustále siahanie po mobile

Priemerný dospelý si kontroluje mobil aj stokrát denne, pričom väčšina reaguje na nové správy, hovory či upozornenia do piatich minút. Takéto správanie sa ale dá považovať za rušivé a naštrbuje našu pozornosť a naše sústredenie, čo vedie k pocitu preťaženia.

Po tom, ako spadneme do zajatia mobilov a iných technológií, ktoré odvádzajú pozornosť od podstatných činností, sa zvykneme obviňovať z utrácania vzácneho času, čo vedie k frustrácii a zníženej produktivite. Preto si celkom postačí v práci nastaviť režim na mobile na tichý.

Emocionálne vyčerpávajúce príbehy pred spaním

Depresívne správy zo sveta ani kriminálny seriál, či nebodaj horor, neprospievajú zdravému spánku, ak sa im oddávate krátko pred ním. Odporúča sa preto venovať týmto témam nanajvýš 2 až 3-krát denne, alebo celkom vylúčiť spravodajstvo po šiestej večer, respektíve v dostatočnom predstihu pred spaním.

Alkohol pred spaním

Ak patríte ku konzumentom alkoholu, určite ste si už všimli, že po jeho vypití sa vám chce spať. To však neznamená, že alkohol aj zaručuje lepší spánok. Hoci pomáha rýchlejšie zaspať, takisto obmedzuje REM spánok, počas ktorého sa telo najviac obnovuje.

Alkohol má zároveň škodlivý vplyv na centrálnu nervovú sústavu, čo môže vyvolať alebo zhoršiť príznaky depresie. Vašej nálade a psychike preto pomôže dopriať si pohárik hneď po práci, respektíve v dostatočnom predstihu pred spaním.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, lifehacker.com, mentalhealthfirstaid.org
Najnovšie v kategóriiViac článkov
10 úzkostných prejavov, ktoré súvisia s prekonaním traumy v minulosti

10 úzkostných prejavov, ktoré súvisia s prekonaním traumy v minulosti

VČERA - 9:27Zdravie

Keď sa na úzkostné správanie pozrieme optikou traumy, zistíme, že často má svoj dôvod. Zistite podľa desiatich príznakov, či ste aj vy neboli obeťou nešťastnej udalosti.

Kedy začať uvažovať nad návštevou alergológa? Spoznajte to podľa týchto príznakov

Kedy začať uvažovať nad návštevou alergológa? Spoznajte to podľa týchto príznakov

20:23 17.05.2022Zdravie

Netrápte sa zbytočne len preto, že sa vám zdá, že vaša alergia nie je „až taká vážna“. Zistite, kedy už nastal čas navštíviť ambulanciu alergológie.

Odborníčka na spánok: 3 tajné triky, ktorými liečime nespavosť

Odborníčka na spánok: 3 tajné triky, ktorými liečime nespavosť

7:19 17.05.2022Zdravie

Spánková expertka prezrádza najhoršie veci, ktoré môžete robiť, ak trpíte nespavosťou, a niekoľko prekvapivých trikov, ktoré vám pomôžu ju vyliečiť.

Žena si na ruke našla drobné bodky. Smrteľná diagnóza ju mohla pripraviť o život

Žena si na ruke našla drobné bodky. Smrteľná diagnóza ju mohla pripraviť o život

20:07 16.05.2022Zdravie

Malé bodky, podobné pehám, nakoniec predstavovali smrteľné ochorenie.

Tieto lieky proti bolesti v skutočnosti zvyšujú riziko chronickej bolesti

Tieto lieky proti bolesti v skutočnosti zvyšujú riziko chronickej bolesti

19:37 15.05.2022Zdravie

Aj krátkodobé užívanie lieku môže spôsobovať dlhodobé problémy, ako je bolesť chrbta.