• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Piatok, 16.5.2025Meniny má Svetozár
14°Bratislava

Štátny pedagogický ústav odporúča obmedziť opakovanie ročníka na výnimočné prípady

  • 13:34 17.06.2021
  • Bratislava
Štátny pedagogický ústav odporúča obmedziť opakovanie ročníka na výnimočné prípady

Obmedziť opakovanie ročníka či hodnotenie vzdelávacích výsledkov žiaka ako "nedostatočné" iba na výnimočné prípady odporúča Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ). Vyplýva to z metodického odporúčania k záverečnému hodnoteniu na základných a stredných školách v školskom roku 2020/2021.

ŠPÚ tvrdí, že označenie vzdelávacích výsledkov žiaka ako nedostatočné je demotivujúcim prvkom a znižuje vieru žiaka vo vlastný pokrok, úspech a možnosti uplatnenia. „Pre takéto hodnotenie je potrebné zhodnotiť reálnosť očakávaných cieľov a dôležitosť neosvojeného učiva v požadovanej kvalite vo vzťahu k ďalšiemu vzdelávaniu s ohľadom na individuálne podmienky žiaka a poskytovanú podporu počas dištančného vzdelávania a/alebo po návrate do školy,“ konštatuje ŠPÚ.

Zároveň podľa ŠPÚ by sa mali premyslieť možnosti dodatočnej podpory na dosiahnutie stanovených cieľov v kľúčových oblastiach vzdelávania nevyhnutných pre ďalší rozvoj. „Opakovanie ročníka z dôvodu neplnenia povinností je potrebné zvažovať aj s vedomím toho, či sa podarilo škole objektívne a dôsledne preskúmať dôvody nezapájania sa do dištančnej výučby. Za prejavmi otvoreného nezáujmu a apatie žiaka sa môžu skrývať komplexné a citlivé dôvody, ktoré ani samotné dieťa alebo rodičia nedokážu pomenovať,“ uvádza sa v metodickom odporúčaní. Ako dodal ŠPÚ, opakovanie ročníka významne zvyšuje riziko predčasného ukončenia školskej dochádzky. V prípade viacnásobného opakovania ročníka môžu dokonca žiaci ukončiť plnenie povinnej školskej dochádzky ešte pred ukončením základnej školy, čo môže mať negatívne následky na celkovú uplatniteľnosť takýchto žiakov v dospelosti.

Metodické odporúčanie k záverečnému hodnoteniu žiakov základných a stredných škôl prináša zásady hodnotenia, ktoré by mali učitelia základných a stredných škôl pri záverečnom hodnotení (nielen) v tomto školskom roku rešpektovať,“ tvrdí ŠPÚ. Základným východiskom pre formulovanie zásad hodnotenia je niekoľko princípov. Hodnotenie by malo byť pre každé dieťa podľa ŠPÚ motiváciou, podporou, spravodlivé, rešpektujúce a objektívne.

Zdroj: Info.sk, TASR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Demokrati: Minister vnútra by mal skončiť, polícia sa zneužíva na politický boj

Demokrati: Minister vnútra by mal skončiť, polícia sa zneužíva na politický boj

DNES - 13:23Domáce

Mimoparlamentná strana Demokrati vyzýva ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka, aby skončil vo funkcii za to, že prekračuje kompetencie a políciu zneužíva na politický boj.

Polícia odmietla trestné oznámenie v kauze lekára, ktorý mal byť pod vplyvom drog

Polícia odmietla trestné oznámenie v kauze lekára, ktorý mal byť pod vplyvom drog

DNES - 13:13Domáce

Polícia odmietla trestné oznámenie v súvislosti s prípadom lekára, ktorý mal v Univerzitnej nemocnici Bratislava pracovať pod vplyvom drog.

Starosta Petržalky Hrčka končí, na úrade odhalili miliónový podvod

Starosta Petržalky Hrčka končí, na úrade odhalili miliónový podvod

DNES - 12:54Domáce

Starosta bratislavskej mestskej časti Petržalka Ján Hrčka končí k 31. máju vo svojej funkcii.

KDH: Zavedenie povinnej škôlky od troch rokov je neodborné a neadresné riešenie

KDH: Zavedenie povinnej škôlky od troch rokov je neodborné a neadresné riešenie

DNES - 12:29Domáce

Zaviesť povinné predprimárne vzdelávanie od troch rokov je medveďou službou, ktorá nerešpektuje potreby detí ani právo rodičov, zdôrazňuje opozičné KDH.

Pellegrini je súkromne v Chorvátsku, kancelária reagovala na obvinenia Matoviča

Pellegrini je súkromne v Chorvátsku, kancelária reagovala na obvinenia Matoviča

DNES - 11:53Domáce

Podľa hnutia Slovensko sa na oficiálnom webe hlavy štátu uvádza, že Pellegrini sa zúčastňuje na neoficiálnom pracovnom programe.