Lucia Žitňanská bilbordy z okolia ciest nevytlačila

Poslankyni za SDKÚ-DS Lucii Žitňanskej sa nepodarilo vytlačiť bilbordy z okolia slovenských ciest, ako to navrhovala v novele stavebného zákona.
Cieľom novely bolo poskytnúť obciam a mestám právo všeobecne záväzným nariadením regulovať umiestňovanie reklamných a informačných zariadení (RIZ) na svojom území a tak plniť svoju zákonnú povinnosť účinne rozvíjať územie a zároveň byť za to zodpovedný voličom.
„Dôvodom predloženia návrhu zákona je reakcia na kritickú situáciu RIZ na Slovensku. Samosprávy sú zo zákona zodpovedné za rozvoj a výzor svojho územia. Sú vystavené tlaku občanov situáciu riešiť, ale na jej riešenie nemajú dostatočné nástroje,“ argumentuje Žitňanská.
Bilbordy by sa vzdialili
Informačné, reklamné a propagačné zariadenia by sa podľa právnej normy mohli umiestňovať minimálne 200 metrov od osi priľahlého jazdného pásu diaľnic, ciest pre motorové vozidlá, ciest I. triedy a miestnych komunikácií určených pre motorové vozidlá a najmenej sto metrov od osi priľahlého jazdného pásu ciest II. a III. triedy a miestnych komunikácií I. až III. triedy.
„Je preukázané, že vonkajšia reklama odpútava pozornosť vodičov pri šoférovaní, čím zvyšuje nehodovosť, spôsobuje poškodenia zdravia a majetku a tým značné hospodárske škody,“ vysvetľuje poslankyňa za SDKÚ-DS.
Právna norma umožní obciam zaviesť nový typ miestnej dane, ktorou je daň za vonkajšiu reklamu. Platila by sa ako ročná daň a výnos z nej by bol príjmom obcí, ktoré by zároveň rozhodovali o jej výške.
Posilnila by práva obce
Žitňanskej novela rovnako posilňuje právomoc obcí, keď im dáva možnosť formulovať v rámci územného plánu aj ďalšie zásady a regulatívy, akými sú umiestnenie a usporiadanie reklamných a informačných zariadení a využívanie a ochrana územia vymedzeného ako vinohrady, respektíve vinice, ktoré môžu mať pre obec zásadnú prioritu.
Návrh dáva obci právomoc rozhodnúť o umiestnení a odstránení určitého druhu zariadenia, rovnako bude mať obec možnosť úplne zakázať umiestnenie určitého druhu zariadenia na svojom území, či už celom alebo jeho časti.
„Informačné, reklamné a propagačné zariadenia negatívne ovplyvňujú životné prostredie, malebnosť slovenskej krajiny, sú necitlivo umiestňované do atraktívnych miest a výhľadov, čím dochádza k ich devastácii a znehodnoteniu pre celú verejnosť,“ poznamenáva poslankyňa za SDKÚ-DS.
Bilbordy podľa nej páchajú obrovské škody v cestovnom ruchu. Atraktívne turistické destinácie, akými sú hlavné mesto Bratislava či krajské mestá, trpia neregulovaným výskytom zariadení, ktoré znehodnocujú mestský priestor, ničia pôvodný urbanizmus a architektúru.

Tržby automobilky Lamborghini vzrástli v 1. kvartáli o takmer 30 %
Taliansky výrobca luxusných športových automobilov Lamborghini oznámil za 1. štvrťrok rast tržieb o takmer 30 % a prevádzkového zisku zhruba o tretinu.

SEVA: Za prvý štvrťrok 2025 pribudlo na Slovensku 2000 nových elektromobilov
Za prvý štvrťrok 2025 pribudlo na slovenských cestách 2000 nových elektromobilov.

Tesla predala vo Francúzsku v 1. kvartáli najmenej áut za štyri roky
Predaj áut amerického výrobcu elektrických vozidiel Tesla pokračoval v marci v poklese, už tretí mesiac po sebe, pričom za celý kvartál zaznamenal najnižšiu úroveň za posledné štyri roky.

Ferrari reaguje na Trumpove clá, v USA zvýši ceny
Taliansky výrobca luxusných športových áut Ferrari plánuje zvýšiť ceny niektorých svojich vozidiel v USA.

Nemeckých spotrebiteľov odrádzajú od kúpy elektromobilov vysoké ceny
Vysoké ceny sú hlavným dôvodom, prečo sa nemeckí spotrebitelia zdráhajú prejsť na elektrické vozidlá.