• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Piatok, 26.4.2024Meniny má Jaroslava
11°Bratislava

Victor Kislyi o úspechu World of Tanks: Naše hry sú chytľavé na biologickej úrovni

  • 10:06 26.09.2019
  • Bratislava
Victor Kislyi o úspechu World of Tanks: Naše hry sú chytľavé na biologickej úrovni

Zakladateľ Wargamingu prezradil hlavné aspekty riadenia úspešnej spoločnosti.

Victor Kislyi v roku 1998 založil herné štúdio Wargaming, ktoré má dnes hodnotu viac ako 1,5 miliardy dolárov a zamestnáva takmer 5000 ľudí vo viacerých krajinách sveta. Hry od Wargamingu v súčasnosti hrá viac ako 200 miliónov hráčov po celom svete, no ich najpopulárnejším titulom je bezpochyby online multiplayer hra World of Tanks, ktorá vyšla v roku 2010 a odvtedy Wargaming a jeho portfólio hier stále rastie. Počas hernej výstavy Gamescom v Kolíne nad Rýnom sme mali možnosť porozprávať sa s Kislyim o jeho ceste k úspechu, ako si ho udržať a prečo sú dnes takmer všetci ľudia hráči.

Keď ste pred viac ako 20 rokmi zakladali Wargaming, mysleli ste si, že môže narásť do takýchto rozmerov?

Vždy sme dúfali, že vytvoríme najlepšiu hru všetkých čias. Lepšiu ako Civilization, lepšiu ako Warcraft II či Command and Conquer: Red Alert a podobné tituly. Trvalo nám však 13 rokov, aby sme vôbec prežili a až potom sa začali diať veci. Skrátka, všetci sme chceli, aby bola firma úspešná - moji kolegovia, môj brat aj moja rodina, no vtedy sme si ani nepredstavovali, že sa tak rozrastie. A nie je to len o tom, že nám sa podarilo vytvoriť niečo úžasné, ale aj herný priemysel medzitým narástol. V 90. rokoch sa hrám venovala úzka skupina ľudí. Sedenie pred počítačom sa pokladalo za stratu času. Dnes takmer všetci, ktorí majú prístup k internetu, mobilom a iným zariadeniam, sú hráči. Aj všetky ženy sú už dnes hráčky, aj keď hrajú mobilné hry od spoločností ako Zynga či Supercell, ktoré sú čoraz viac sofistikované.

Foto: NIKO_Photographer/Shutterstock.com

Takže samotný herný priemysel sa rozšíril a hranie hier už je mainstream – je to ako pitie kávy, sledovanie seriálov alebo futbalu. Už je to taký mainstream, že ak chodíte do školy a nehráte Fortnite, tak sa vás pýtajú, či ste chorí. A je to legálne, takže ak váš syn nehrá Fortnite, deti sa mu v škole smejú. Takže behanie a strieľanie sa legitimizovalo už u detí vo veku 9 – 11 rokov. Preto teraz musíme zohrávať úlohu ako mainstreamová mediálna spoločnosť, nie len ako malá spoločnosť pre herných nadšencov, akou sme boli pred tankami. Vytvárame skvelé strategické hry, ktoré sú rovnako premyslené ako Civilization. Samozrejme aj my sa musíme vyvíjať, rovnako ako ostatné spoločnosti, ako je Supercell. Jednoducho musíte byť v správnom čase na správnom mieste.

Ktoré boli tie najdôležitejšie momenty v histórii Wargaming, kedy spoločnosť začala skutočne rásť?

Samozrejme vydanie World of Tanks je jedným z nich, potom prechod na konzoly a mobily a prispôsobenie hier týmto platformám. Väčšina z toho napredovala rapídne v rokoch 2011 a 2012. Pre mňa je však dôležité vydanie každej hry, aj tej z roku 1996, ktorú hrali len šiesti hráči. Potom ich bolo s každou hrou viac, no naša prvá významnejšia hra bola Massive Assault, ktorú sme vydali v Rusku, Európe a USA prostredníctvom veľmi malých vydavateľov na dnešné pomery. A naša hra sa ocitla na pultoch ruských predajní, fyzické kópie malo aj mnoho európskych obchodov a dokonca aj v USA sa objavila v predajniach Gamespot, aj keď nebola vo Walmarte. Od tohto momentu sme to vnímali tak, že teraz sme už skutočná herná spoločnosť. To bol rok 2003 a bol to prvý medzinárodný úspech spoločnosti.

Foto: bangoland/Shutterstock.com

Ako sa dá vlastne riadiť tak veľká spoločnosť s pobočkami po celom svete?

Je to náročné a platí to pre akúkoľvek spoločnosť, ktorá chce byť stabilná a úspešná. Musíte mať pre to vášeň a charizmu, ale zároveň sa čas od času venujeme zamestnancom, robíme semináre, najímame koučov a učíme sa z vlastných chýb. To je umenie riadenia spoločnosti. A samozrejme ani my nerobíme všetko perfektne a musíte sa snažiť zdokonaľovať. Je dôležité najímať dobrých vedúcich v tímoch, musíte mať skúsených ľudí v technologických oblastiach, dizajne aj financiách a musia vedieť fungovať ako tím a v našom prípade myslieť medzinárodne. To robíme veľmi intenzívne počas ostatných 10 rokov a dúfam, že sa v tom aj zlepšujeme. Je to nekonečný príbeh, ale je to práca mňa a mojich kolegov.

Wargaming je v prvom rade známy vďaka hre World of Tanks. Aké sú podľa vás dôvody, prečo je hra stále tak úspešná aj po 9 rokoch od jej vydania?

Sú to rovnaké dôvody, prečo je futbal, hokej, basketbal alebo americký futbal úspešný. Základná mechanika nezlyhá. V našom prípade tanky sú rovnako chytľavé na biologickej úrovni - od hádzania kameňov, strieľania šípov v džungli – sú to naše mechanizmy prežitia. My muži máme predpoklady byť strelcami, či už s kameňmi, šípmi či prakmi. A my sme našli kombináciu vizuálneho prvku a pomyselného hodu kameňom pomocou klávesnice. Je to vzrušujúca kombinácia, ktorá vás priková k počítaču.

Myslíte si, že World of Tanks má ešte stále priestor na rozširovanie?

Určite áno. Prirovnajme to k HBO, ktoré industrializovalo svoju produkciu a začalo vytvárať významnejšie tituly, ako je Hra o tróny a podobne. Dopodrobna študujú pilotné diely a samozrejme svoju úlohu zohráva vášeň a kreativita, ktoré sú potrebné na tvorbu nových nápadov. Na druhú stranu, keďže produkcia je v súčasnosti tak náročná na financie, čas, logistiku a podobne, a štandardy na trhu sú stále vyššie a vyššie, preto musíte mať viac skúmavý a industrializovaný prístup k produkcii a testovaniu. Platí to aj o hráčoch, ktorí chcú stále viac a viac.

Wargaming nie je len o tankoch, lodiach a lietadlách. Aká je vaša stratégia expandovania mimo značky World of...?

Máme menšiu strieľačku z prostredia špeciálnych jednotiek, ktorá je dobrým štartom. Tiež vyvíjame AAA strieľačku v Kyjeve s tímom, ktorý predtým pracoval na World of Warplanes. Teraz pracujeme na skvelej FPS hre pre západný trh. Stále to však musí ostať v hraniciach toho, čo vieme robiť dobre. Máme aj špeciálnu divíziu, ktorá vytvára hry pre ženy. Premenovali sme ju na Melsoft, ktorá má na svedomí napríklad hru My Cafe. Je to viac zamerané na ženy, preto Wargaming nie je najvhodnejšou značkou, pod ktorou to vydávať. A darí sa im celkom dobre. Expandujeme do rôznych oblastí a občas sa nám darí a občas nie. Je tiež dôležité si uvedomiť, že niekedy nemôžete robiť hry tak dobre ako konkurencia. V nejakom bode sa musíte zastaviť a zamerať sa na oblasti, kde môžete mať navrch.

Foto: Mikalai Drazdou/Shutterstock.com

Je nejaký konkrétny žáner hier, ktorý by ste radi zaradili do svojho portfólia?

Osobne ako hráč som skôr stratég. Milujem Civilization a jej podobné hry, ako je aj Total War. Snívam o tom, že by sme skombinovali stratégiu, ktorá by však nebola tak náročná pre bežných hráčov a taktické prvky na pozadí veľkého globálneho konfliktu, o ktorý sa zvykne zaujímať väčšina ľudí. Bolo by zaujímavé priniesť tieto mechaniky do krátkych súbojov.

Zdroj: Info.sk, TM
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Nefunkčná obrazovka v aute: Takto ju dokážete resetovať bez zbytočnej cesty do servisu

Nefunkčná obrazovka v aute: Takto ju dokážete resetovať bez zbytočnej cesty do servisu

DNES - 21:14Zaujímavosti

Takto dokážete obnoviť dotykovú obrazovku v automobile, keď prestane reagovať.

Paliatívny lekár: To, čo vidíme pred smrťou, sa líši v závislosti od veku

Paliatívny lekár: To, čo vidíme pred smrťou, sa líši v závislosti od veku

DNES - 19:47Zaujímavosti

Pacienti, ktorí sa pred koncom života stretávajú so živými snami a víziami, podľa lekára pociťujú „lásku“. Ich zážitky sa však líšia aj v závislosti od veku.

Toto je dôvod, prečo by sa sliepkam mal dávať cesnak

Toto je dôvod, prečo by sa sliepkam mal dávať cesnak

DNES - 7:16Zaujímavosti

O pozitívnych účinkoch cesnaku na ľudí sa toho vie veľa. Vedeli ste však, že má blahodarné účinky aj na zvieratá?

Na maďarský Sziget príde austrálska hviezda Kylie Minogue

Na maďarský Sziget príde austrálska hviezda Kylie Minogue

VČERA - 13:45Zaujímavosti

Headlinerom prvého dňa maďarského Szigetu bude ikonická popová senzácia Kylie Minogue.