• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Piatok, 24.1.2020Meniny má Timotej
-1°Bratislava

Prečo by ste nemali spávať bez prikrývky, aj keď je vonku horúco?

  • 19:09 13.08.2019
  • Charlottesville
Prečo by ste nemali spávať bez prikrývky, aj keď je vonku horúco?

Radíme, ako sa v lete ochladiť počas spánku bez toho, aby ste museli odhodiť prikrývku.

Najľahším riešením letných horúčav v noci je odhodiť prikrývku a spať bez nej. Odborníci si ale nemyslia, že je to ten najlepší nápad. Viete, prečo?

„Naše biologické hodiny sa viažu na telesnú teplotu, a krátko pred spánkom dochádza k jej zníženiu,“ vysvetľuje ošetrovateľka Ellen Wermterová, ktorá je tiež hovorkyňou organizácie pre lepší spánok Better Sleep Council v Charlottesville (Virgínia).

Keď teplota raz začne klesať, už sa nezastaví, až kým sa ráno prebudíte. Telo takýmto spôsobom presmeruje energiu do iných potrebných činností, ako je trávenie. Práve preto je potrebné mať pri sebe prikrývku, ktorá pôsobí ako prevencia pred prílišným poklesom telesnej teploty, po ktorom by pravdepodobne nasledovalo prebudenie.

Čo s horúcim počasím?

Prikrývka sa pri horúcej teplote ovzdušia správa inak. Keď ňou prikryjeme rozhorúčené telo, správa sa ako bariéra, ktorá neprepustí teplo von, a ešte zvýši teplotu pod ňou.

Prirodzený pokles telesnej teploty dáva mozgu signál, že nastal čas spánku. Naopak, vysoká telesná teplota môže v takomto prípade signalizovať, že telo potrebuje aktivitu. Ak sa vám aj podarí zaspať, váš spánok bude počas horúčav prerušovaný.

Vzdať sa prikrývky nie je také ľahké

Tak, ako pokles telesnej teploty je znakom, že vaše telo sa ukladá na spánok, podobný signál vysiela aj prikrytie sa prikrývkou. „Je to súčasť rutiny a bez jej naplnenia si mozog môže myslieť, že niečo nespravil, a tak nebude schopný dosiahnuť uvoľnenie,“ hovorí Wermterová.

Počas REM fázy spánku dochádza k poklesu serotonínu. Tento neurotransmiter je zodpovedný za navodenie pocitu pokoja, a jeho hladinu môže vrátiť do normálu napríklad aj obyčajná prikrývka – čím ťažšia, tým lepšia. Ťažkosť prikrývky hĺbkovo stimuluje nervový systém, vďaka čomu rastie hladina neurotransmiterov dopamínu a serotonínu.

Ak je teda rovnako zlé spať bez prikrývky aj s ňou, ako si v lete poradiť? Experti radia niekoľko trikov, ktoré vám pomôžu udržať si správnu telesnú teplotu aj bez odhodenia prikrývky.

Pred spaním sa osprchujte v horúcej sprche

Austrálska odborníčka na spánok Chelsie Rohrscheibová hovorí, že keď sprchou náhle ohrejete telo, spustíte tým prirodzený termoregulačný proces. Voda sa po sprche odparí z pokožky a telo sa začne ochladzovať, čo si mozog interpretuje ako pokyn na spánok. Ani teplo prikrývky viac nebude také ťaživé.

Prikrývku meňte postupne

Ak chcete ťažkú zimnú prikrývku vymeniť za ľahšiu alebo deku, je dobré to robiť postupne. „Dávate tak mozgu čas na prispôsobenie,“ hovorí ošetrovateľka Wermterová.

Spodná bielizeň namiesto pyžama

Pyžamo vie zadržať teplo unikajúce z tela, a uprostred noci je ťažké ho vymeniť. Nahraďte ho niečím, čo bude vašej pokožke zavadzať menej.

Kúpte si chladiaci vankúš

Predtým, ako sa vám podarí zaspať, musí vaša telesná teplota klesnúť o 1-2 stupne. V teplom prostredí tomu môže napomôcť chladiaci vankúš.

...alebo chladiacu prikrývku

Tento druh prikrývky je špeciálne navrhnutý tak, aby vám pomohol znížiť telesnú teplotu bez toho, aby ste stratili pocit prikrytia.

Odkryte si chodidlá

Celkovú telesnú teplotu pomôžu znížiť aj studené chodidlá. Stačí, ak si ich pred spaním vysuniete spod prikrývky alebo opláchnete studenou vodou.

Urobte si priestor

Ak spávate blízko pri partnerovi, môže sa vám zvýšiť telesná teplota. Ak máte dostatočne veľký matrac, doprajte si viac priestoru na spanie.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, huffingtonpost.co.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Tieto dve chemikálie znižujú IQ, nachádzajú sa v každodenných predmetoch

Tieto dve chemikálie znižujú IQ, nachádzajú sa v každodenných predmetoch

VČERA - 20:48Zdravie

Bežné chemikálie, ktoré nájdeme v domácnosti, môžu znižovať inteligenciu detí.

Fibromyalgia: Prekvapivé príznaky, o ktorých ste ešte nepočuli

Fibromyalgia: Prekvapivé príznaky, o ktorých ste ešte nepočuli

VČERA - 20:14Zdravie

Fibromyalgia je zriedkavé ochorenie, ktoré aj lekári neraz mylne označia za odlišnú komplikáciu. Ako sa prejavuje a ktoré sú jeho menej časté príznaky?

7 skrytých znamení, že s dieťaťom treba zájsť k lekárovi

7 skrytých znamení, že s dieťaťom treba zájsť k lekárovi

VČERA - 19:10Zdravie

Ak sa u dieťaťa začne prejavovať niektorý z týchto príznakov, nenechajte veci na náhodu a vezmite ho radšej k lekárovi.

Zlyhanie obličiek: Príznaky, ktoré nesmiete ignorovať

Zlyhanie obličiek: Príznaky, ktoré nesmiete ignorovať

20:58 22.01.2020Zdravie

Obličky filtrujú krv a odstraňujú z tela prebytočnú vodu a odpad. Ak niečo spôsobuje, že obličky pracujú menej efektívne, môže to viesť k zlyhaniu obličiek.

Rozpustná a nerozpustná vláknina: Rozdiely a výhody, ktoré pomôžu vášmu tráveniu

Rozpustná a nerozpustná vláknina: Rozdiely a výhody, ktoré pomôžu vášmu tráveniu

20:28 22.01.2020Zdravie

Aký je rozdiel medzi rozpustnou a nerozpustnou vlákninou? Rozdiely aj zdroje týchto druhov vlákniny sú dôležité pre vaše zdravie.