Nedeľa, 5.5.2024Meniny má Lesana, Lesia

Hormón športu vás ochráni pred Alzheimerovou chorobou

• 7:27 13.02.2019
  • Bratislava
Hormón športu vás ochráni pred Alzheimerovou chorobou

Hormón produkovaný pri cvičení dokáže ochrániť neuróny pred Alzheimorovou chorobou.

Športovci vedia, že intenzívny tréning môže uvoľniť množstvo endorfínov, hormónov, ktoré zlepšujú náladu. Nové dôkazy však ukázali, že cvičenie produkuje ďalší hormón, ktorý môže zlepšiť pamäť a chrániť nás pred Alzheimerovou chorobou. Ukázala to štúdia publikovaná v časopise Nature Medicine.

Je známe, že fyzická aktivita zlepšuje pamäť a štúdie naznačujú, že môže tiež znížiť riziko Alzheimerovej choroby. Ale vedci doteraz nechápali prečo. Už pred niekoľkými rokmi výskumní pracovníci objavili hormón nazývaný irisín, ktorý sa uvoľňuje do obehu počas fyzickej aktivity. Počiatočné štúdie naznačovali, že zohrával hlavnú úlohu v energetickom metabolizme. Ale novší výskum zistil, že hormón môže tiež podporiť rast neurónov v hipokampe, regióne mozgu, ktorý je kritický pre učenie a pamäť.

"Irisin môže pomôcť vysvetliť, prečo fyzická aktivita zlepšuje pamäť a zdá sa, že zohráva ochrannú úlohu pri mozgových poruchách, ako je Alzheimerova choroba," uviedol Ottavio Arancio, profesor patológie a bunkovej biológie a medicíny na Columbia University Vagelos College of Physicians and Surgeons.

Ľudia s Alzheimerovou chorobou majú menej irisínu v mozgu

V novej štúdii Arancio a jeho kolegovia najprv skúmali prepojenie medzi irisinom a Alzheimerovou chorobou. Použitím vzoriek tkaniva mozgov zistili, že irisín je prítomný v ľudskom hipokampe a že u jedincov s Alzheimerovou chorobou sú tieto hladiny znížené.

Vedci následne na myšiach preskúmali, čo robí irisín s mozgom. Experimenty ukázali, že irisín chránil synapsy mozgu a pamäť zvierat. Keď omedzili irisín v hipokampe zdravých myší, synapsy a pamäť oslabli. Zvýšenie hladín irisínu v mozgu obe tieto podmienky zlepšilo.

Plávanie zvyšuje irisín, chráni pamäť u myší

Vedci potom skúmali účinok cvičenia na irisín a mozog. V najpresvedčivejších pokusoch výskumníci zistili, že u myší, ktoré plávali takmer každý deň počas piatich týždňov, nedošlo k zhoršeniu pamäti napriek tomu, že dostali infúzie beta amyloidu, ktorý sa podieľa na Alzheimerovej chorobe.

Výskumníci tiež zistili, že blokovanie irisínu liekom úplne eliminovalo prínosy plávania. Myši, ktoré plávali a dostávali blokátory irisínu, nemali lepšie výsledky ako pasívne zvieratá po infúziách s beta amyloidom.

Zistenia spoločne naznačujú, že irisín by mohol byť využitý ako prevencia alebo liečba demencie. Vedci teraz hľadajú farmaceutické zlúčeniny, ktoré môžu zvýšiť hladinu hormónu v mozgu alebo napodobňovať jeho účinok. Ako uzavrel Arancio:

"Medzitým by som určite povzbudil každého, aby cvičil, podporoval funkciu mozgu a celkové zdravie. Ale to nie je možné u mnohých ľudí, najmä u tých s ochoreniami podmienenými vekom, ako sú srdcové choroby, artritída alebo demencia. U týchto jedincov je osobitná potreba liekov, ktoré napodobňujú účinky irisínu a chránia synapsy a zabraňujú kognitívnemu poklesu."

Zdroj: Info.sk, TM, nature.com, cuimc.columbia.edu, Foto:shutterstock