• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Sobota, 10.5.2025Meniny má Viktória
Bratislava

Modrá versus červená: Ako ovplyvňujú farby vaše myslenie

  • 19:15 24.04.2018
  • Bratislava
Modrá versus červená: Ako ovplyvňujú farby vaše myslenie

Niektoré farby dokážu povzbudiť vašu inteligenciu či tvorivosť.

Keď sa ľudia pozerajú na červenú farbu, darí sa im o 31% viac pri úlohách zameraných na detaily, ako je pripomínanie si spomienok alebo korektúra textov. Ukázal to výskum publikovaný v časopise Science.

Vďaka modrej farbe sú však ľudia viac kreatívni. Modrá dokáže zdvojnásobiť počet kreatívnych nápadov, ktoré produkujú.

Profesorka Julie Zhuová, spoluautorka štúdie, povedala:

"Predchádzajúci výskum spojil modrú a červenú so zvyšovaním kognitívnej výkonnosti, ale nedokázal potvrdiť, ktorá farba ju viac podporuje. Skutočne to závisí od povahy úlohy."

Výskum sledoval viac ako 600 ľudí, ktorí robili šesť rôznych úloh, pričom niektoré zahŕňali detaily, iné tvorivosť. Úlohy boli vykonané na počítačoch, ktoré na pozadí úlohy zobrazovali buď červené alebo modré pozadie. Ľuďom sa viac darilo pri úlohách zameraných na detaily, keď bolo pozadie červené.

Profesorka Zhuová vysvetlila, že je to kvôli podvedomým signálom, ktoré farba vysiela:

"Vďaka dopravným značkám, záchranárskym vozidlám a červeným perám učiteľov si spájame červenú s nebezpečenstvom, chybami a opatrnosťou. Motivácia vyhýbania sa alebo čulejší stav, ktorý červená aktivuje, nás činí ostražitými, čím nám pomáha pri plnení úloh, kde je potrebná dôležitá pozornosť na to, aby sme mohli dať správnu alebo nesprávnu odpoveď. "

Modrá povzbudila ľudí, aby boli kreatívnejší. S modrým pozadím mali ľudia dvakrát toľko kreatívnych nápadov. Ravi Mehta, prvý autor štúdie, povedal, že to bolo preto, lebo sa ľudia cítili pokojne:

"Prostredníctvom asociácií s nebom, oceánom a vodou si väčšina ľudí spája modrú s otvorenosťou, mierom a pokojom. Benígne podnety spôsobujú, že ľudia sa cítia bezpečne, aby boli kreatívni a skúšali. Nie je prekvapujúce, že je to obľúbená farba mnohých ľudí."

Štúdie sa zameriavali na to, ako sa môžu farby používať v marketingu na zvýšenie predaja produktov. Výskumníci zistili, že červená pomohla predať zubnú pastu, keď boli zdôraznené negatívne aspekty, ako napríklad prevencia kazov. Pri viac pozitívnych a aspiračných posolstvách, ako napríklad bielenie zubov, pomohla predať pastu modrá farba.

Zdroj: Info.sk, TM, science.sciencemag.org, spring.org.uk, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Najstaršou osobou na svete je 115-ročná Britka Ethel Caterhamová

Najstaršou osobou na svete je 115-ročná Britka Ethel Caterhamová

22:03 07.05.2025Zaujímavosti

Najstaršou osobou na svete je 115-ročná Ethel Caterhamová žijúca v anglickom grófstve Surrey, potvrdila Guinnessova kniha rekordov.

Humorista Stano Radič, majster nenápadnej pointy, by mal dnes 70 rokov

Humorista Stano Radič, majster nenápadnej pointy, by mal dnes 70 rokov

5:39 07.05.2025Zaujímavosti

V období po Nežnej revolúcii patril medzi najznámejších slovenských humoristov.

Pri bodnutí včelou treba žihadlo odstrániť zoškrabnutím, nie pinzetou

Pri bodnutí včelou treba žihadlo odstrániť zoškrabnutím, nie pinzetou

9:48 05.05.2025Zaujímavosti

Pri bodnutí včelou je potrebné žihadlo odstrániť zoškrabnutím, nie pinzetou. Na vybratie kliešťa sa odporúča využiť špeciálnu pinzetu alebo háčik.

Tieto emoji najčastejšie používajú narcistické osobnosti

Tieto emoji najčastejšie používajú narcistické osobnosti

7:15 05.05.2025Zaujímavosti

Narcistickú osobnosť dokáže odhaliť aj písomný prejav. Aké emoji najčastejšie používajú narcisti?

Marek Vašut: Vďaka dedkovi som obdivoval majstrov americkej nemej grotesky

Marek Vašut: Vďaka dedkovi som obdivoval majstrov americkej nemej grotesky

5:49 05.05.2025Zaujímavosti

V Čechách a na Slovensku je považovaný za jedného z najaktívnejších filmových hercov.