Ministri dopravy SR a Poľska podpísali vyhlásenie o dopravných investíciách
- 18:09 15.01.2018
- Źywiec
Ministri potvrdzujú potrebu pokračovania v príprave výstavby diaľnice D3 a rýchlostnej cesty S1 v Poľsku v rámci baltsko-jadranského koridoru.
Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek a minister infraštruktúry Poľskej republiky Andrzej Adamczyk podpísali v pondelok v poľskom meste Źywiec spoločné vyhlásenie v oblasti najdôležitejších dopravných investícií na slovensko-poľskom pohraničí, v ktorom potvrdzujú potrebu pokračovania v príprave výstavby diaľnice D3 a rýchlostnej cesty S1 v Poľsku v rámci baltsko-jadranského koridoru.
Slovensko aj Poľsko považujú tieto cestné prepojenia za kľúčové tranzitné spojnice, ako aj rýchlostnú cestu R4 na východe Slovenska, ktorá nadväzuje na poľskú S19. „Na oboch stranách našich krajín si uvedomujeme, že kvalitná dopravná infraštruktúra napomáha užšiemu prepojeniu regiónov na slovensko-poľskom pohraničí a rozvoju týchto regiónov. Robíme všetko pre to, aby sme dokončili prípravu, dostavali zostávajúce úseky na diaľnici D3 a pokračovali v technickej príprave chýbajúcich úsekov na R4, ktorá je súčasťou historickej cesty Via Carpatia,“ povedal minister dopravy a výstavby SR.
Na slovenskej strane zostáva podľa neho dobudovať 27 kilometrov diaľnice D3. „Máme to rozdelené do troch etáp a myslím si, že podľa našich plánov by sme mohli týchto 27 kilometrov ukončiť do roku 2022 - 2023. Hovorím to preto, lebo pripravenosť týchto úsekov je rôzna a sú to veľmi zložité úseky. Ďalej sme hovorili s pánom ministrom o železničnej doprave. Tam som navrhol, aby sme vytvorili jednu pracovnú skupinu na úrovni ministerstiev, ktorej by sme zadali úlohy. Nie všetky, ktoré sú na železniciach, ale tie, ktoré sme schopní spoločne dobudovať. Myslím si, že to bude mať určite vplyv na cestovný ruch a výmenu,“ doplnil Érsek.
Minister infraštruktúry Poľskej republiky považuje za najdôležitejšie stihnúť moment, keď bude na slovenskej strane ukončená diaľnica D3. „Všetko ukazuje na to, že výstavba a prepojenie ciest S1 na poľskej strane a D3 na slovenskej strane naštartuje hospodársky vývoj oboch štátov. Pokiaľ ide o našu stranu, dnes sme odporučili realizovať výberové konanie pre najdôležitejší úsek – obchvat Wegierskej Górky. Je to veľmi náročný úsek, je tam niekoľko tunelov, niekoľko inžinierskych stavieb a aj finančne je veľmi náročný,“ podotkol Adamczyk.
Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Jána Ďurišina zostáva na slovenskej strane dobudovať tri úseky diaľnice D3 – Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a Oščadnica – Čadca, Bukov. „V súčasnosti budujeme úsek Čadca, Bukov – Svrčinovec, prednedávnom sme odovzdali úsek Žilina, Brodno – Žilina, Strážov a už niekoľko mesiacov je v prevádzke úsek Svrčinovec – Skalité,“ uzavrel Ďurišin.
Vysoké nedoplatky za vykurovanie v tomto roku nehrozia, očakáva SZVT
Spotrebu tepla na vykurovanie ovplyvnilo najmä nezvykle teplé počasie, keď bol vlaňajší rok druhý najteplejší od roku 1931.
Globálny dlh je najvyšší od napoleonských vojen, varoval šéf WEF
Štátne dlhy sú najvyššie od napoleonských vojen, uviedol šéf Svetového ekonomického fóra Borge Brende.
Za 1. polrok 2023 zaznamenali banky 7478 podvodných transakcií za 12 mil. eur
Celkový počet podvodných transakcií z úhrad na Slovensku v prvom polroku 2023 dosiahol 7478 v celkovej sume 12 miliónov eur.
SaS spúšťa petíciu na ochranu druhého piliera
Opozičná SaS v pondelok spustila petíciu na ochranu druhého piliera. Dôvodom je obava, že by ho vláda mohla opäť otvoriť.
Pekári hlásia nedostatok pracovníkov, premietne sa to do cien pečiva
Odliv pracovníkov a akútny nedostatok pracovnej sily spôsobuje podľa SZPCC významné zvýšenie personálnych nákladov pekárov, cukrárov a cestovinárov, čo sa prejaví aj v odbytových cenách.