• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 22.8.2019Meniny má Tichomír
25°Bratislava

Trápi vás bolesť kĺbov? Tieto potraviny sú spúšťačmi bolesti

  • 19:04 14.07.2016
  • Bratislava
Trápi vás bolesť kĺbov? Tieto potraviny sú spúšťačmi bolesti

Ak máte problémy s kĺbmi, určite to poznáte. Ak bolesť raz začne, nie a nie skončiť. Bolesť spôsobí nielen prechádzka či varenie, ale aj také jednoduché zodvihnutie pera.

Aj keď neexistuje žiaden spôsob ako zbaviť vaše kĺby bolesti raz a navždy, existujú potraviny označované ako protizápalové a teda tie, čo by mali bolesť kĺbov zmierňovať, napríklad olivový olej, orechy či ryby. Iná skupina potravín však môže pôsobiť presne naopak, teda spúšťať bolesť kĺbov.

Preto si povieme viac o potravinách, ktoré sú tichými spúštačmi bolesti. Jete ich možno deň, čo deň a ani neviete, že práve oni Vám spôsobia bolesť kĺbov. Ktoré potraviny to sú?

Paradajky

Hoci paradajky sú zvyčajne považované za protizápalové, nemusí to tak byť. Tí, ktorí trpia určitým typom artritídy už možno zistili, že červené plody v skutočnosti spúšťajú bolesť. Nový výskum to práve potvrdzuje. Prvá časť sledovala cez 2000 ľudí s určitým typom artritídy, z toho 20% zúčastnených uviedlo, že po požití paradajok sa začala bolesť ich kĺbov. Druhá časť výskumu analyzovala až 12 720 ľudí bez akéhokoľvek problému s kĺbmi.

Napokon vedci zistili, že paradajky v tele spôsobujú zvýšenú hladinu kyseliny močovej v krvi. Práve vysoká hladina kyseliny močovej sa pokladá za príčinu vzniku artritídy typu DNA. Priamo tak dokázali súvislosť medzi bolesťou kĺbov a konzumáciou paradajok, ba čo viac, paradajky môžu z časti stáť aj za vznikom ochorenia. Ste pripravený vzdať sa svojej paradajky?

Omega-6 mastné kyseliny

Určite ste počuli o omega-3 mastných kyselinách, obsahujú ich ryby ako losos alebo orechy. Tieto potraviny sú pre vás zdravé a vhodné.

Problém nastáva pri potravinách s obsahom omega-6 mastných kyselín. To sú kukurica, slnečnica či sója.

Vo fastfoodoch sa používa sója ako prídavný produkt. Preto môže obsah škodlivých omega-6 mastných kyselín byť až 15krát vyšší ako obsah zdravých omega-3 mastných kyselín. Tento vysoký nepomer by mohol byť cestou k získaniu problémov s kĺbmi.

Omega-6 mastné kyseliny sú však aj v bežných jedlách ako v žĺtkach, v margaríne a vo vyprážaných jedlách. Preto aj vo vašom tele môže byť obsah škodlivých mastných kyselín oveľa vyšší ako zdravých omega-3 mastných kyselín.

Sladené nápoje

Nielen nápoje s deklarovaným obsahom cukru škodia, ale aj diétne alebo tzv. light nápoje, teda tie s náhradnými sladidlami. Sú spájané s rizikom ochorení srdca či cukrovky. Vysoká spotreba cukru v strave totiž v tele môže vyvolať uvoľnenie zápalových cytokínov, ako tvrdí American Journal of Clinical Nutrition.

Výskumníci analyzovali v dlhodobom horizonte niekoľkých rokov ľudí, ktorí pili sladené sódy jeden krát alebo viackrát denne a ľudí, ktorí ju nepili vôbec. Našli súvislosť medzi konzumáciou sódy a rizikom vzniku artritídy. Ženy, ktoré pili jednu alebo viac sód denne mali riziko artritídy zvýšené o 63% ako ženy, ktoré sa sódam vyhýbali!

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: info.sk, L. Nawratová, prevention.com, medicalnewstoday.com, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
7 nápojov pred spaním, ktoré vám pomôžu schudnúť

7 nápojov pred spaním, ktoré vám pomôžu schudnúť

VČERA - 21:08Zdravie

Ak je vaším cieľom schudnúť, doprajte si pred spánkom jeden z týchto nápojov.

Mrazená zelenina a 8 bežných chýb, ktoré opakujeme pri jej príprave

Mrazená zelenina a 8 bežných chýb, ktoré opakujeme pri jej príprave

VČERA - 19:09Zdravie

Odborníci radia, ako kupovať, pripravovať, variť a skladovať mrazenú zeleninu tak, aby ste z nej mali najväčší pôžitok.

Kávová diéta: Účinný spôsob chudnutia, alebo len rozprávka na dobrú noc?

Kávová diéta: Účinný spôsob chudnutia, alebo len rozprávka na dobrú noc?

20:12 20.08.2019Zdravie

Kávová diéta sľubuje chudnutie len s niekoľkými šálkami kávy za deň. Aké sú jej skutočné účinky a na čo treba dať pozor?

10 najčastejších chýb, ktoré robíme pri skladovaní potravín

10 najčastejších chýb, ktoré robíme pri skladovaní potravín

19:18 20.08.2019Zdravie

Asi už viete, že zemiaky do chladničky nepatria. Ďalšie chyby pri skladovaní potravín vás ale môžu prekvapiť.

Varovné príznaky nedostatku omega-3 mastných kyselín

Varovné príznaky nedostatku omega-3 mastných kyselín

19:45 19.08.2019Zdravie

Nedostatok omega-3 a omega-6 mastných kyselín môže mať za následok niekoľko zdravotných problémov.