• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 14.5.2025Meniny má Bonifác
Bratislava

Na hornej Nitre si pripomenuli 120. výročie príchodu prvého vlaku

  • 20:46 14.05.2016
  • Prievidza
Na hornej Nitre si pripomenuli 120. výročie príchodu prvého vlaku

Súčasťou podujatia bola aj výstava o histórii trate v bývalej čakárni na prievidzskej stanici a na koľajiskách si návštevníci mohli pozrieť vystavené rušne s historickými vozňami.

Nostalgickými jazdami vlaku ťahaného parnou lokomotívou si dnes na hornej Nitre pripomenuli 120. výročie príchodu prvého vlaku do Prievidze. Tak ako to bolo v roku 1896, vlak prišiel zo stanice vo Veľkých Bieliciach. Bol plný cestujúcich, prevažne rodičov s deťmi, ktorí využili možnosť cestovať parným vlakom.

Súčasťou podujatia bola aj výstava o histórii trate v bývalej čakárni na prievidzskej stanici a na koľajiskách si návštevníci mohli pozrieť vystavené rušne s historickými vozňami. Sprievodným podujatím bol 3. ročník Hornonitrianskeho modelárskeho dňa v priestoroch zimného štadióna, kde sa prezentovali okrem iných aj železniční modelári.

„Trať medzi Veľkými Bielicami a Prievidzou bola vlastne pokračovaním výstavby železníc v Uhorsku koncom 19. storočia. Nadväzuje na železnicu Viedeň - Bratislava – Budapešť s odbočkou v dnešnom Palárikove. Meria 28,4 kilometra a bolo na nej vybudovaných 76 mostov a priepustov. Najdlhšími boli oceľové mosty ponad rieku Nitru a riečku Handlovka. Pôvodne boli na trati vybudované tri stanice, tri zastávky s nákladiskom, postavených sedem výpravných budov, päť skladov a jedna výhrevňa,“ informoval znalec železničnej histórie na Slovensku Jozef Bosáček, ktorý spoločne s Petrom Borisom a Jozefom Petrincom z Klubu Modrý horizont v Topoľčanoch, napísal publikáciu 120 rokov železníc na hornej Nitre. Dodal, že v roku 1909 dobudovali aj trať z Prievidze do Nitrianskeho Pravna a neskôr aj do Handlovej.

Hoci železnica priniesla nové možnosti hospodárskeho rozvoja regiónu, mala zo začiatku aj veľa odporcov, z radov roľníkov, ktorí sa báli, že parné rušne im podpália úrodu, ale aj z radov povozníkov, ktorí dopravovali tovar, ale aj uhlie do Veľkých Bielic. Podporovali ju však podnikatelia, priemyselníci.

„Zo začiatku na trati premávali ľahké parné rušne série 300 – 310, ktoré ťahali asi osem osobných vagónov, na ktoré boli napojené nákladne vagóny, vždy podľa potreby. Dnešný vlak však ťahala parná lokomotíva série 475, ktorú voláme Šľachtičná pre jej elegantný vzhľad a aj pomerne slušný výkon. Tento rušeň premával na tejto trati do roku 1980. Zapožičali nám ho členovia Spolku priateľov železníc z Vrútok,“ prezradil pre TASR pamätník Emil Vaňo, ktorý pochádza zo starej železničiarskej rodiny a 42 rokov pracoval na železničnej stanici v Prievidzi. Naposledy ako náčelník stanice.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál TASR, Foto: TASR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Ján Budaj verí, že sa trestné konanie ukáže ako nedôvodné

Ján Budaj verí, že sa trestné konanie ukáže ako nedôvodné

VČERA - 21:52Domáce

Exminister životného prostredia Ján Budaj, ktorý čelí obvineniu pre pokračujúci zločin porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku, deklaruje, že čestne hájil verejný záujem.

Z trhu sťahujú cestoviny

Z trhu sťahujú cestoviny

VČERA - 21:06Domáce

ŠVPS SR upozorňuje na nevyhovujúce cestoviny na slovenskom trhu.

SHMÚ vydal výstrahy, platia pre celú krajinu

SHMÚ vydal výstrahy, platia pre celú krajinu

VČERA - 19:59Domáce

Meteorológovia varujú pred nepriaznivým počasím.

Z trhu sťahujú silikónovú pomôcku do kuchyne

Z trhu sťahujú silikónovú pomôcku do kuchyne

VČERA - 19:25Domáce

V pomôcke sa podľa hygienikov zistilo nadlimitné množstvo prchavých látok.

Opoziční politici reagovali na list od Fica

Opoziční politici reagovali na list od Fica

VČERA - 18:39Domáce

Nenávisť šíri podľa Gröhlinga a Remišovej premiér.