Vyšší počet žiakov v triedach je podľa učiteľov nebezpečný

Zvýšením počtu žiakov v triedach sa zvýši aj nebezpečenstvo úrazu detí počas prestávok a na vyučovacích hodinách, varuje Slovenská komora učiteľov (SKU).
Nesúhlasí s návrhom ministerstva školstva zvýšiť maximálne počty žiakov v triedach a obáva sa, že to zhorší kvalitu vzdelávania.
Ministerstvo navrhuje zvýšiť maximálny počet žiakov na 1. stupni základných škôl na 28 žiakov, doteraz to bolo v 1. ročníku 22 žiakov a v 2. - 4. ročníku 25 žiakov.
Na 2. stupni ZŠ má maximálny počet žiakov v triede stúpnuť z 28 na 30. Rezort argumentuje, že pri určení maximálneho počtu žiakov v triedach sa vychádzalo z priemernej naplnenosti v krajinách OECD. Komora učiteľov chce ponechať súčasný model. "Nesúhlasíme s takýmto opatrením, ktoré je len čisto ekonomickým riešením a neberie ohľad na potrebu rozvoja kvality škôl, individuálneho rozvoja osobnosti dieťaťa a stále zvyšujúcej sa záťaže pedagogického zamestnanca," hovorí Správna rada SKU.
Učitelia varujú, že pri takom vysokom počte detí v triede nie je možné priebežne hodnotiť a kontrolovať počas hodiny výkon a postup každého žiaka, a ani ovplyvňovať klímu triedy. Vyššie počty povedú k obmedzeniu inovatívnych vyučovacích foriem a výkladových metód, zameraných na individuálnu podporu žiaka. SKU pripomína, že v prvom ročníku, kde je nutný individuálny prístup ku každému dieťaťu, je počet 28 žiakov nemysliteľný a fyzicky i psychicky pre vyučujúceho nezvládnuteľný.
Podľa nich návrh vôbec neberie do úvahy, že v našich triedach neustále stúpa počet začlenených žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. "Práca v 30-člennej triede, kde sa nachádzajú individuálne začlenení žiaci a žiaci s mentálnym postihnutím, je pre učiteľa, ktorý pracuje bez asistenta, neskutočne náročná," upozorňujú.
SKU dodáva, že ak naše školstvo porovnávame so situáciou v krajinách OECD, je nutné aj v našich školách vytvoriť identické podmienky pre vzdelávací proces. Treba znížiť administratívne zaťaženie súvisiace so začlenenými žiakmi, vytvoriť pre učiteľov vzorové tematické plány a metodické materiály, ktoré sú vo väčšine krajín OECD štandardom pre učiteľov. Zároveň je potrebné poskytnúť pre učiteľov i žiakov servis v podobe asistentov žiakov, asistentov učiteľov, špeciálnych pedagógov, IT technikov, metodikov a podobne. "V našej praxi tieto pozície absentujú a to všetko sa, spolu s nízkym finančným ohodnotením učiteľa i s nízkou dotáciou školstva, podieľa na tom, že zlepšovanie kvality vzdelávania v našich podmienkach nemôže napredovať tak, ako by sme si všetci priali," dodáva správna rada SKU.
Ministerstvo navrhuje zvýšiť maximálny počet žiakov na 1. stupni základných škôl na 28 žiakov, doteraz to bolo v 1. ročníku 22 žiakov a v 2. - 4. ročníku 25 žiakov.
Na 2. stupni ZŠ má maximálny počet žiakov v triede stúpnuť z 28 na 30. Rezort argumentuje, že pri určení maximálneho počtu žiakov v triedach sa vychádzalo z priemernej naplnenosti v krajinách OECD. Komora učiteľov chce ponechať súčasný model. "Nesúhlasíme s takýmto opatrením, ktoré je len čisto ekonomickým riešením a neberie ohľad na potrebu rozvoja kvality škôl, individuálneho rozvoja osobnosti dieťaťa a stále zvyšujúcej sa záťaže pedagogického zamestnanca," hovorí Správna rada SKU.
Učitelia varujú, že pri takom vysokom počte detí v triede nie je možné priebežne hodnotiť a kontrolovať počas hodiny výkon a postup každého žiaka, a ani ovplyvňovať klímu triedy. Vyššie počty povedú k obmedzeniu inovatívnych vyučovacích foriem a výkladových metód, zameraných na individuálnu podporu žiaka. SKU pripomína, že v prvom ročníku, kde je nutný individuálny prístup ku každému dieťaťu, je počet 28 žiakov nemysliteľný a fyzicky i psychicky pre vyučujúceho nezvládnuteľný.
Podľa nich návrh vôbec neberie do úvahy, že v našich triedach neustále stúpa počet začlenených žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. "Práca v 30-člennej triede, kde sa nachádzajú individuálne začlenení žiaci a žiaci s mentálnym postihnutím, je pre učiteľa, ktorý pracuje bez asistenta, neskutočne náročná," upozorňujú.
SKU dodáva, že ak naše školstvo porovnávame so situáciou v krajinách OECD, je nutné aj v našich školách vytvoriť identické podmienky pre vzdelávací proces. Treba znížiť administratívne zaťaženie súvisiace so začlenenými žiakmi, vytvoriť pre učiteľov vzorové tematické plány a metodické materiály, ktoré sú vo väčšine krajín OECD štandardom pre učiteľov. Zároveň je potrebné poskytnúť pre učiteľov i žiakov servis v podobe asistentov žiakov, asistentov učiteľov, špeciálnych pedagógov, IT technikov, metodikov a podobne. "V našej praxi tieto pozície absentujú a to všetko sa, spolu s nízkym finančným ohodnotením učiteľa i s nízkou dotáciou školstva, podieľa na tom, že zlepšovanie kvality vzdelávania v našich podmienkach nemôže napredovať tak, ako by sme si všetci priali," dodáva správna rada SKU.
Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov

Osobu zadržanú po lúpežnom prepadnutí sudkyne prepustili na slobodu
VČERA - 20:44Domáce
Nejednalo sa o občana cudzej štátnej príslušnosti.

SHMÚ vydal výstrahu: Toto zasiahne celé Slovensko
VČERA - 18:59Domáce
Meteorológovia vydali výstrahu pre celé územie SR.

Fico Kallasovej: Nemáš absolútne žiadnu právomoc kritizovať suverénneho premiéra suverénnej krajiny
VČERA - 18:54Domáce
Kallasová podľa Fica ako úradníčka EK nemá právo kritizovať premiéra suverénneho štátu.

Pátranie po nezvestnom Jánovi bolo neúspešné
VČERA - 18:33Domáce
Polícia žiada občanov o pomoc a spoluprácu.

Muž vyhodil do kontajnera šperkovnicu so šperkami, prípad rieši polícia
VČERA - 16:19Domáce
V šperkovnici boli zlaté retiazky, náušnice, prstene i prívesky.
Vosveteit.sk