Návratnosť investícií nórskeho ropného fondu bola najnižšia
- 13:51 09.03.2016
- Stavanger

Nórsko založilo štátny fond v roku 1996.
Nórska centrálna banka, ktorá ropný fond spravuje, oznámila, že návratnosť investícií fondu dosiahla v minulom roku 2,7 %. To je najmenej od roku 2011, pričom najviac fond stratil na investíciách do ropných firiem. "Minulý rok bol plný výkyvov, s negatívnymi úrokovými sadzbami, klesajúcimi cenami ropy a očakávaniami slabšieho rastu reformujúcich sa trhov," uviedla centrálna banka.
Trhová hodnota fondu vzrástla k 31. decembru 2015 na 7,48 bilióna NOK (793,34 miliardy eur) zo 6,43 bilióna NOK v roku 2014.
Nórsko založilo štátny fond v roku 1996. Doteraz do neho peniaze len nalievalo, no v dôsledku dlhotrvajúceho poklesu cien ropy, čo sa negatívne odrazilo na vývoji ekonomiky, sa tento rok rozhodlo prvýkrát od jeho založenia časť z financií vybrať. Ako tento týždeň uviedol denník Dagens Naeringsliv, vláda v januári vybrala z fondu okolo 6,7 miliardy NOK. Cieľom je podpora ekonomiky.

Trump navrhuje zvýšenie vojenských výdavkov o 13 %
Spojené štáty plánujú zvýšiť vojenské výdavky vo fiškálnom roku 2026 o 13 % až na 1,01 bilióna dolárov. Vyplýva to z požiadavky prezidenta Donalda Trumpa, ktorú zverejnil v pondelok Biely dom.

Trump navrhne hlboké škrty v rozpočtových programoch, ktoré sa netýkajú obrany
Hlavné škrty vo financovaní zasiahnu ministerstvá energetiky, vzdelávania, bývania a mestského rozvoja, zdravotníctva a sociálnych služieb.

Nárok na rodičovský príspevok pri neprijatí dieťaťa do škôlky sa zmenil
Podmienky nároku na takzvaný predlžený rodičovský príspevok vyplácaný na deti, ktoré majú právo na predškolské vzdelávanie, no neboli prijaté do spádovej materskej školy, sa zmenili.

EÚ chce pomôcť pri vyšetrovaní výpadkov elektriny v Španielsku a Portugalsku
Európska komisia je pripravená prispieť k „dôkladnému vyšetrovaniu“ výpadkov elektriny v Španielsku a Portugalsku.

PS: Zamestnanci železníc upozorňujú, že vláda nemá víziu modernizácie železníc
Už aj zamestnanci železníc upozorňujú na to, že vláda a minister dopravy Jozef Ráž nemajú žiadnu víziu ako modernizovať železnice.