Rozpad schengenského priestoru môže stáť EÚ až 1,4 bilióna eur
- 11:52 22.02.2016
- Bratislava

Kolaps Schengenu by navyše predĺžil čas prepravy tovaru po EÚ, čo by viedlo k ďalšiemu zvýšeniu nákladov pre spoločnosti aj spotrebiteľov.
Rozpad schengenského priestoru by mohol EÚ stáť v nasledujúcich desiatich rokoch až 1,4 bilióna eur. S odvolaním sa na dnes zverejnenú štúdiu nemeckej nadácie Bertelsmann Foundation o tom informovala agentúra DPA.
V najhoršom scenári, v ktorom by obnovenie hraničných kontrol zvýšilo dovozné ceny o tri percentá, by pre EÚ vzrástli náklady na 1,4 bilióna eur, čo zodpovedá 10 % celkového ročného hrubého domáceho produktu. Najlepší možný scenár hovorí o zvýšení dovozných cien o jedno percento, čo by EÚ v rovnakom období stálo približne 470 miliárd eur. "Ak by sa v Európe obnovili hraničné kontroly, slabý hospodársky rast by sa dostal pod dodatočný tlak," varuje prezident nadácie Aart De Geus.
Pre Nemecko by to mohlo v rokoch 2016 až 2025 znamenať dodatočné náklady 235 miliárd eur a pre Francúzsko až do 244 miliárd eur. Minimálne náklady pre Nemecko vyčíslila štúdia na 77 miliárd eur a pre Francúzsko na 80,5 miliardy eur.
Kolaps Schengenu by navyše predĺžil čas prepravy tovaru po EÚ, čo by viedlo k ďalšiemu zvýšeniu nákladov pre spoločnosti aj spotrebiteľov. Pocítili by to aj krajiny mimo Schengenu, najviac však USA a Čína, ktoré by to v nasledujúcich desiatich rokoch zaťažilo nákladmi v rozpätí 91 až 280 miliárd eur.
Schengen vznikol pred viac než 30 rokmi a v súčasnosti má 26 členov, z ktorých 22 sú súčasťou EÚ. Systém voľného pohybu sa za posledný rok a pol dostal pod tlak pre záplavu migrantov z Blízkeho východu a severnej Afriky. Mnohé schengenské krajiny v snahe utlmiť príval utečencov a zabezpečiť ich identifikáciu zaviedli dočasné hraničné kontroly. To viedlo k obavám z možného kolapsu systému.

Premiér: Ministerstvo dopravy naplnilo 40 % zo svojich cieľov v programovom vyhlásení vlády
Ministerstvo dopravy SR za jeden a pol roka pôsobenia súčasnej vlády splnilo ciele z programového vyhlásenia vlády na 40 %.

Kmec: Slovensku sa vyčerpal model založený na lacnej pracovnej sile
Slovensko sa momentálne nachádza na križovatke, pretože sa mu vyčerpal doterajší hospodársky model, ktorý bol zameraný na tvorbu hodnôt pri lacnej pracovnej sile.

Železničná doprava na Orave je prerušená
Bola zavedená náhradná autobusová doprava pre cestujúcich.

Vyhnúť sa transakčnej dani nie je ľahké, presun do zahraničia nepomôže
Mnohí podnikatelia zvažujú, ako by sa mohli vyhnúť plateniu novej transakčnej dane.

Hlas pripravil návrh na zmenu financovania politických strán
Koaličná strana Hlas-SD pripravila „konkrétny návrh“ na zmenu financovania politických strán. Na sociálnej sieti o tom informoval minister vnútra a predseda Hlasu-SD Matúš Šutaj Eštok.