• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 18.5.2025Meniny má Viola
15°Bratislava

Obchvat Bratislavy bude stáť zrejme menej ako sa očakávalo

  • 16:28 07.12.2015
  • BRATISLAVA
Obchvat Bratislavy bude stáť zrejme menej ako sa očakávalo

Konzorcium Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra pre obchvat Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnú cestu R7 cez PPP projekt navrhlo čistú súčasnú hodnotu koncesie 997,53 mil. eur a ročnú splátku 56,72 mil. eur. Konzorcium chce úseky D4 a R7 v dĺžke 59 kilometrov postaviť za vyše štyri roky.

Najnižšiu cenu za koncesiu pre obchvat Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnú cestu R7 z hlavného mesta po Holice cez PPP projekt predložilo medzinárodné konzorcium Obchvat Nula. Na jeho čele je španielska spoločnosť Cintra Infraestructuras Internacional, ďalšími členmi sú firmy Porr a Macquarie Capital Group.

Konzorcium navrhlo čistú súčasnú hodnotu projektu 997,53 mil. eur a ročnú splátku 56,72 mil. eur. Štát by za tridsať rokov koncesie, vrátane vplyvov inflácie, mohol na splátkach uhradiť 1,702 mld. eur. Je to podstatne menej oproti pôvodným očakávaniam. Uvedené konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka, sever - Rača a R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec - Dunajská Lužná - Holice v dĺžke 59 kilometrov postaviť za vyše štyri roky. "Táto transparentná súťaž vygenerovala výrazne lepšie ceny, ako sa očakávalo," povedal na tlačovej besede v pondelok minister dopravy Ján Počiatek.

O ďalšom osude PPP projektu rozhodne vláda

Cenové ponuky štyroch uchádzačov, ktorí všetci splnili technické podmienky tendra, zverejnili na ministerstve dopravy. Cenové ponuky sa otvárali v pondelok predpoludním. "Teraz nastúpi fáza hĺbkovej detailnej kontroly celej tejto ponuky. Treba sa opäť zaoberať technickým riešením aj finančným modelom a v závere je nutné vygenerovať finálnu štúdiu a porovnanie výhodnosti formy obstarávania cez PPP alebo cez klasické obstarávanie," povedal Počiatek. Ministerstvo neskôr plánuje zverejniť všetky údaje, aby sa nimi mohla zaoberať aj odborná verejnosť, a následne sa uskutoční aj odborný seminár. O ďalšom osude PPP projektu rozhodne vláda.

Konzorcium Via Dunaj na čele s francúzskou spoločnosťou Vinci Concessions navrhlo čistú súčasnú hodnotu projektu 1,192 mld. eur a ročnú splátke 69,01 mil. eur (za tridsať rokov 2,070 mld. eur). Úseky D4 a R7 by chcelo vybudovať za tri a pol roka. Konzorcium Bratislava Via vedené nemeckou spoločnosťou Hochtief PPP Solutions predložilo čistú súčasnú hodnotu 1,326 mld. eur a ročnú splátku 76,78 mil. eur (za tridsať rokov 2,303 mld. eur). Konzorcium Astrela na čele s rakúskym Strabagom navrhlo čistú súčasnú hodnotu 1,572 mld. eur a ročnú splátku 91,04 mil. eur (za tridsať rokov 2,731 mld. eur).

Samotná súťaž o cenu sa začala v lete tohto roku

Štúdia realizovateľnosti PPP pre D4 a R7 podľa ministra dopravy nikdy nehovorila o cene, ale o absolútne konzervatívnom pohľade. "Štúdia mala dať odpoveď len na to, či má zmysel sa vôbec zapodievať tým, že by sa obchvat realizoval formou PPP. Podmienky nastavené v štúdii boli najkonzervatívnejšie, aké sa dali. Dnes máme úplne konkrétne parametre, nie odhadované, v záväznej ponuke a voči týmto budeme realizovať porovnanie," povedal Počiatek.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček pripomenul, že samotná súťaž o cenu sa začala v lete tohto roku a dovtedy to bola len príprava a porovnávanie modelov. "Záverečný dokument zverejníme vtedy, keď bude dokončené verejné obstarávanie. Išli sme vysoko nad rámec štandardu verejného obstarávania, či už v rámci medzinárodných porovnávaní alebo medzinárodných súťaží formou PPP," uviedol Stromček.

"Podrobíme čísla vnútornej analytike. Treba si uvedomiť, že stále prebieha verejné obstarávanie," dodal Počiatek s tým, že všetky mikrodetaily budú k dispozícii. Stromček upozornil, že treba skontrolovať tisícky strán dokumentov, čo bude trvať niekoľko týždňov. "V prípade, že sa jasne ukáže, že to je najvýhodnejšia forma (PPP) tohto infraštruktúrneho projektu, nevidím dôvod, aby sme to nepodpísali," povedal Počiatek. Vláda má podľa neho na to mandát až do marcových volieb.

Preveria finančné modely správnosti výpočtov

Ministerstvo dopravy s medzinárodným poradcom ešte musí preveriť finančné modely a technické riešenia konzorcií pre potvrdenie správnosti ich výpočtov.

Konzorcium s najlepšou ponukou by malo byť definitívne vyhodnotené do konca januára a v prvom kvartáli budúceho roku bude možné pokračovať v procese odsúhlasovania. Cenová ponuka pre PPP model bude podľa rezortu dopravy opäť porovnaná s alternatívou výstavby klasickým spôsobom obstarávania. Ak by sa PPP model ukázal ako najvýhodnejší, o podpise zmluvy s najúspešnejším uchádzačom rozhodne vláda.

Predpokladaná celková cena koncesie na tridsať rokov bola 4,53 mld. eur, ročná splátka štátu budúcemu koncesionárovi sa predpokladala od 135 mil. eur do 151 mil. eur. Odhadované stavebné náklady boli 1,325 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. S výstavbou úsekov D4 a R7 by sa podľa ministerstva dopravy malo začať v budúcom roku. Stavebné práce by mali trvať štyri roky.
Zdroj: WebNoviny.sk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Grendel: Vláda sa tvári, že konsoliduje, ale rieši len seba

Grendel: Vláda sa tvári, že konsoliduje, ale rieši len seba

DNES - 14:31Ekonomické

Uviedol to poslanec parlamentu Gábor Grendel v reakcii na nedeľné vyjadrenia premiéra Roberta Fica.

Premiér chce o transakčnej dani hovoriť na koaličnej rade koncom týždňa

Premiér chce o transakčnej dani hovoriť na koaličnej rade koncom týždňa

DNES - 13:26Ekonomické

O téme transakčnej dane by sa mali koaliční lídri rozprávať na koaličnej rade, ktorú plánuje premiér Robert Fico zvolať koncom nasledujúceho týždňa.

Trumpove clá spôsobujú problémy firmám v USA, ktoré sú závislé od výroby v Číne

Trumpove clá spôsobujú problémy firmám v USA, ktoré sú závislé od výroby v Číne

DNES - 8:19Ekonomické

Obchodný spor amerického prezidenta Donalda Trumpa s Čínou spôsobil zmätky vo firmách v USA, ktoré sa spoliehajú na čínsku výrobu.

Neférový prístup zo strany zamestnávateľa pociťuje 42 % Slovákov

Neférový prístup zo strany zamestnávateľa pociťuje 42 % Slovákov

VČERA - 10:43Ekonomické

Počas posledných šiestich mesiacov pocítilo neférové konanie zo strany zamestnávateľa 42 % ľudí.

Medzi Popradom a Vydrníkom obnovili vlakovú dopravu

Medzi Popradom a Vydrníkom obnovili vlakovú dopravu

17:58 16.05.2025Ekonomické

Vlaková doprava medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou je plne obnovená.