• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 16.8.2022Meniny má Leonard
21°Bratislava

Guava – exotické ovocie doplní až päťkrát viac vitamínu C, než pomaranč

  • 13:30 12.06.2015
  • Bratislava
Guava –  exotické ovocie doplní až päťkrát viac vitamínu C, než pomaranč

Tropické ovocie guava je u nás pomerne málo známe. Tvarom pripomína hrušku, chuť má sladkú a vôňu veľmi prenikavú. Guava okrem toho, že výborne chutí, má aj veľa výhod pre naše zdravie.

Predpokladá sa, že guava pochádza z Mexika, odkiaľ sa rozšírila do Karibiku a iných teplých oblastí. Momentálne sa jej plody pestujú na Bahamách, Floride, Bermundách, ale aj v Strednej Amerike alebo Západnej Indii. V menšom množstve sa pestuje aj v Afrike a Ázii. Celý plod guavy je jedlý – zelená šupka, sladká dužina i tvrdé semiačka, v ktorých sa skrýva najviac vitamínu C. Môžete ju jesť so šupkou i bez nej, jednoducho sa zahryznúť ako do jablka, alebo si ju nakrájať na kúsky.

Čím nám prospieva

V guave je malé množstvo tuku a proteínov, ale až zo 70% ju tvorí voda. Sto gramov tohto ovocia obsahuje okolo 50 kalórií, 6 gramov cukru, menej ako gram tuku a okolo 200 miligramov vitamínu C na 100 gramov. Väčším množstvom sa môžu pochváliť už len šípky. Ďalšími výživnými látkami sú vápnik, draslík (obsahujú ho viac, než banány), fosfor, horčík a zinok. Takisto obsahuje vitamíny A, B a pomerne veľké množstvo vlákniny vo forme pektínu – viac ako 6 gramov vlákniny na 100 gramov.

Čítajte: Melón - zdravá letná pochúťka

Guava je teda výborný antioxidant, ktorý znižuje cholesterol, krvný tlak a postará sa o správne fungovanie tráviaceho traktu. Takisto môže pomôcť fajčiarom prekonať ich závislosť na nikotíne. Výborne hydratuje a vďaka lykopénu ochraňuje pokožku pred slnkom a obnovuje jej pružnosť. Lykopén podobne funguje aj ako prevencia pred rakovinou prostaty u mužov. Guava s ružovou dužinou obsahuje viac lykopénu, než paradajky.

Skladovanie a použitie v kuchyni

Pochutnať si môžete na surovom plode guavy, ale takisto ju môžete tepelne upravovať – môže nahradiť ovocie v koláčoch, dá sa použiť ako prísada do nátierok, omáčok ale môžete ňou dochutiť aj vločky, pridať ju do jogurtov, nápojov alebo zmrzliny.

Čítajte: Marhule - sladké vitamínové bomby

Plody uchovávajte v suchu v izbovej teplote, ak sú prezreté – uskladnite ich v chladničke. Najlepšie sú tvrdé plody so zeleno-žltou šupkou. Farba dužiny závisí na tom, kde sa plody pestovali. Môže byť biela až tmavoružová.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DK, nutrition-and-you.com, organicfacts.com, Foto: pixabay.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

Niektoré opaľovacie krémy nie sú vhodné pre malé deti, na tento faktor si dajte pozor

VČERA - 14:28Zdravie

Opaľovacie krémy s chemickými filtrami nie sú vhodné pre deti do troch rokov. Upozorňuje na to dermatovenerologička z Národného onkologického ústavu Zuzana Zelenayová.

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

​4 chyby pri raňajkách, ktoré škodia hladine cukru v krvi

7:02 14.08.2022Zdravie

Na vyrovnanú hladinu cukru v krvi si musia dávať pozor nielen diabetici. Tieto chyby pri raňajkách ju dokážu vykoľajiť.

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

Pozor na tieto kuchynské riady. Podľa expertov spôsobujú štvornásobné riziko rakoviny

20:05 13.08.2022Zdravie

Kuchári a kuchárky, ale aj konzumenti, ktorí často prichádzajú do kontaktu s niektorými druhmi kuchynského riadu, u seba výrazne zvyšujú riziko vzniku rakoviny.

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

​9 lží, ktoré si hovoríme o pití alkoholu

7:03 13.08.2022Zdravie

O negatívach spojených s konzumáciou alkoholu počul už každý. Prečo si teda stále klameme? Týchto 9 lží sa stále nevytratilo z povedomia verejnosti.

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

​Jednoduchý spôsob, ako redukovať riziko ochorení mozgu: Stačí opakovať túto aktivitu

7:31 09.08.2022Zdravie

Denné opakovanie jednoduchej aktivity účinne redukuje riziko ochorení mozgu a spomaľuje jeho starnutie. Podľa mnohých vás dokonca ochráni pred demenciou.