• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 4.3.2024Meniny má Kazimír
16°Bratislava

Guava – exotické ovocie doplní až päťkrát viac vitamínu C, než pomaranč

  • 13:30 12.06.2015
  • Bratislava
Guava –  exotické ovocie doplní až päťkrát viac vitamínu C, než pomaranč

Tropické ovocie guava je u nás pomerne málo známe. Tvarom pripomína hrušku, chuť má sladkú a vôňu veľmi prenikavú. Guava okrem toho, že výborne chutí, má aj veľa výhod pre naše zdravie.

Predpokladá sa, že guava pochádza z Mexika, odkiaľ sa rozšírila do Karibiku a iných teplých oblastí. Momentálne sa jej plody pestujú na Bahamách, Floride, Bermundách, ale aj v Strednej Amerike alebo Západnej Indii. V menšom množstve sa pestuje aj v Afrike a Ázii. Celý plod guavy je jedlý – zelená šupka, sladká dužina i tvrdé semiačka, v ktorých sa skrýva najviac vitamínu C. Môžete ju jesť so šupkou i bez nej, jednoducho sa zahryznúť ako do jablka, alebo si ju nakrájať na kúsky.

Čím nám prospieva

V guave je malé množstvo tuku a proteínov, ale až zo 70% ju tvorí voda. Sto gramov tohto ovocia obsahuje okolo 50 kalórií, 6 gramov cukru, menej ako gram tuku a okolo 200 miligramov vitamínu C na 100 gramov. Väčším množstvom sa môžu pochváliť už len šípky. Ďalšími výživnými látkami sú vápnik, draslík (obsahujú ho viac, než banány), fosfor, horčík a zinok. Takisto obsahuje vitamíny A, B a pomerne veľké množstvo vlákniny vo forme pektínu – viac ako 6 gramov vlákniny na 100 gramov.

Čítajte: Melón - zdravá letná pochúťka

Guava je teda výborný antioxidant, ktorý znižuje cholesterol, krvný tlak a postará sa o správne fungovanie tráviaceho traktu. Takisto môže pomôcť fajčiarom prekonať ich závislosť na nikotíne. Výborne hydratuje a vďaka lykopénu ochraňuje pokožku pred slnkom a obnovuje jej pružnosť. Lykopén podobne funguje aj ako prevencia pred rakovinou prostaty u mužov. Guava s ružovou dužinou obsahuje viac lykopénu, než paradajky.

Skladovanie a použitie v kuchyni

Pochutnať si môžete na surovom plode guavy, ale takisto ju môžete tepelne upravovať – môže nahradiť ovocie v koláčoch, dá sa použiť ako prísada do nátierok, omáčok ale môžete ňou dochutiť aj vločky, pridať ju do jogurtov, nápojov alebo zmrzliny.

Čítajte: Marhule - sladké vitamínové bomby

Plody uchovávajte v suchu v izbovej teplote, ak sú prezreté – uskladnite ich v chladničke. Najlepšie sú tvrdé plody so zeleno-žltou šupkou. Farba dužiny závisí na tom, kde sa plody pestovali. Môže byť biela až tmavoružová.

Zdroj: Info.sk, DK, nutrition-and-you.com, organicfacts.com, Foto: pixabay.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Sklerózou multiplex trpia častejšie ženy

Sklerózou multiplex trpia častejšie ženy

VČERA - 21:16Zdravie

Skleróza multiplex častejšie postihuje ženy ako mužov. Predpokladá sa, že by za to mohli zodpovedať pohlavné hormóny.

Cestoviny nie sú nezdravé, takejto príprave sa však vyhnite

Cestoviny nie sú nezdravé, takejto príprave sa však vyhnite

VČERA - 18:08Zdravie

Cestoviny ako také netreba zatracovať. Ak sa však chcete vyhnúť negatívnym zdravotným následkom ich konzumácie, jedzte ich podľa odporúčaní odborníkov.

Neurológ: Nikdy nepite kávu s mliekom! Takéto to má následky na črevá a mozog

Neurológ: Nikdy nepite kávu s mliekom! Takéto to má následky na črevá a mozog

VČERA - 6:31Zdravie

Káva sa obvykle považuje za celkom zdravý nápoj. Zvrat nastáva, ak ju pijete spolu s ochucovadlom.

Účinnosť liekov ovplyvňujú aj potraviny, tieto sú najzásadnejšie

Účinnosť liekov ovplyvňujú aj potraviny, tieto sú najzásadnejšie

9:14 26.02.2024Zdravie

Účinnosť a bezpečnosť lieku môžu ovplyvniť aj interakcie s potravinami.

Toto jedlo je pre zuby horšie ako sladkosti

Toto jedlo je pre zuby horšie ako sladkosti

18:41 24.02.2024Zdravie

Častá konzumácia tohto typu jedál zvyšuje riziko zubných kazov, upozorňuje dentálna hygienička.