Začali raziť najdlhší diaľničný tunel Višňové
- 15:00 09.06.2015
- ŽILINA

Po niekoľkých prísľuboch začali v utorok raziť diaľničný tunel Višňové pri Žiline. Celý 13,5-kilometrový úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná skala, ktorého súčasťou je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, má stáť takmer 410 miliónov eur a hotový má byť do konca roka 2019.
Tunel mal byť prejazdný už v roku 2014
Základný kameň tunela Višňové poklepával vo februári 2010 aj premiér Robert Fico s tým, že už v polovici roka 2014 mal byť sprejazdnený. Naposledy začínali diaľničný obchvat Žiliny stavať vlani v júni.
"Tento tunel mal príbeh, ktorý začína ešte v minulom tisícročí a už viackrát sa tu klepal kameň. Keď sme klepali základný kameň tohto úseku minulý rok, už som tvrdil, že je to naposledy, pretože na rozdiel od tých minulých klepaní nikto nemal nikdy konkrétnu zmluvu, konkrétneho dodávateľa, aby toto dielo zrealizoval, čo ale dnes je úplne inak, existuje konkrétna zmluva s konkrétnymi termínmi a míľnikmi," povedal Počiatek.
Video: Vizualizácia stavby D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala
Diaľničný úsek Lietavská Lúčka - Dubná skala, ktorého súčasťou je dvojrúrový tunel Višňové, stavia taliansko-slovenské konzorcium. Spoločnosti Salini Impregilo S.p.A. a Dúha, a. s. Prešov majú diaľnicu postaviť do konca roka 2019 za 409,8 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Tunel skráti cestu viac ako o polovicu času
"Je dôležité, že práve pri tomto úseku je síce slovenský partner, ale spárovaný s veľmi silným zahraničným partnerom, ktorý má naozaj rozsiahle skúsenosti v razení tunelov. Samotný majiteľ firmy Salini hovoril, že berie projekt ako veľmi prioritný. Je to dobrou správou aj pre nás ako investora, pretože je prísľub, že nasadia všetku najmodernejšiu technológiu, ktorú majú," dodal minister dopravy.
Výstavba diaľničného úseku Lietavská Lúčka - Dubná skala bude financovaná v dvoch fázach z Kohézneho fondu. Prvá fáza z Operačného programu Doprava (2007-2013) a druhá fáza z Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra (2014-2020). Celková výška nenávratného finančného príspevku z Európskej únie je 383,3 milióna eur.
Úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s najdlhším slovenským tunelom Višňové je súčasťou 25,8-kilometrového južného obchvatu Žiliny, ktorý skráti prejazd Žilinou v priemere o 23 minút, teda viac ako o polovicu. Tunel Višňové popod pohorie Malej Fatry bude vychádzať na jednej strane nad obcou Višňové pri Žiline a na druhej pod Dubnou skalou pri Vrútkach. Štôlňu prerazili už v roku 2001 a od roku 2003 bola zakonzervovaná.

Migaľ: Čerpanie eurofondov krajmi je na úrovni 6 %, MIRRI ho chce zrýchliť
Čerpanie eurofondov z Programu Slovensko vyššími územnými celkami je na úrovni približne 6 %.

Európska komisia v máji vedie proti Slovensku štyri právne konania
Európska komisia v stredu potvrdila, že vedie štyri právne konania voči Slovensku, ktoré porušuje pravidlá Európskej únie v oblasti životného prostredia, vnútorných záležitostí a daňovej politiky.

Remišová: Podávame podnet na OLAF za dotácie na stavbu súkromných haciend
Opozičné hnutie Slovensko, Za ľudí, KÚ podáva podnet na Európsky úrad pre boj proti podvodom v súvislosti s miliónovými dotáciami na stavbu súkromných haciend pre ľudí blízkych vláde Roberta Fica.

R. Takáč: PPA kontrolovala všetky projekty z výzvy na podporu agroturistiky
Pôdohospodárska platobná agentúra kontrolovala všetky projekty z výzvy na podporu agroturistiky z roku 2015.

Premiér: Návrh úplne zastaviť dodávky energií z Ruska je pre SR neakceptovateľný
Slovensko uznáva strategický cieľ znižovať energetickú závislosť Európskej únie (EÚ) od tretích krajín.