• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Sobota, 19.10.2019Meniny má Kristián
Bratislava

Jogurt alebo praženicu? Raňajkujte zdravo

  • 13:33 25.04.2013
  • BRATISLAVA
Jogurt alebo praženicu? Raňajkujte zdravo

Prvé jedlo dňa často vynechávame. Z rôznych prieskumov vyplýva, že neraňajkuje každé desiate dieťa, u dospelých je bilancia ešte horšia. Iba raňajkovať ale nestačí. Ešte dôležitejšie je vedieť, ako by správne raňajky mali vyzerať.

Anglické slovo pre raňajky „breakfast“ je zložené z dvoch slov: break - ako prerušiť, a fast - ako pôst. To znamená, že raňajky sú niečo ako koniec pôstu, ktorý človek drží, odkedy ide spať až kým sa nezobudí. Raňajky by mali tvoriť asi 20 – 25 percent z celkového denného príjmu energie a zároveň zabezpečiť prísun kvalitných živín. Jediný správny recept na raňajky ale neexistuje. Pozrite si prehľad najbežnejších ranných menu na našich stoloch a sami posúďte, či raňajkujete správne.

Čítajte: Pevné svaly a energia: Vysokoproteínové raňajky

Praženica so slaninou: Raňajky pre drevorubačov

Hoci ide o kalorické a výdatné raňajky, nemusia byť vždy nevhodné. „Pokiaľ cez deň plánujete vysokohorskú turistiku alebo v práci vynakladáte veľa fyzickej aktivity, dokážete spáliť aj živočíšne tuky alebo vajíčka, ktoré sú mimochodom zdrojom plnohodnotných bielkovín,“ hovorí MUDr. Alžbeta Béderová zo Združenia pre zdravie a výživu. Ak ale pracujete v kancelárii, pripravte si radšej ľahšie raňajky, ktorých trávenie nezaťaží organizmus a neutlmí mozog.

Obložené pečivo: Univerzálne a variabilné

Pečivo je bohatým zdrojom sacharidov, ktoré sú pre organizmus najrýchlejšie využiteľný zdroj energie. Platí, že celozrnné pečivo je výživovo hodnotnejšie. Dôležité je však aj to, čím si svoj chlieb natierate. Kým maslo je výborným zdrojom vápnika, rastlinná nátierka či margarín zase obsahuje viac nenasýtených mastných kyselín, vrátane esenciálnych. „Kvalitný tuk navyše zníži glykemický index sacharidovej potraviny. To znamená, že prijatá energia sa bude uvoľňovať postupne,“ vysvetľuje MUDr. Béderová.

Čítajte: Umlčte hlad bez výčitiek! Siahnite po správnych potravinách

Šunka alebo syr zase zabezpečia prísun bielkovín. Obložený chlebík je vhodné doplniť zeleninou a ovocím alebo ovocnou šťavou. Z hľadiska výživových hodnôt sú takéto raňajky takmer dokonale vyvážené a vhodné najmä pri sedavom zamestnaní alebo školských povinnostiach, prípadne pri málo až stredne intenzívnej pohybovej aktivite.

Jogurt a müsli: Ľahký variant alebo aj kalorická bomba

Jogurt a müsli síce môžu budiť dojem zdravého a ľahkého pokrmu, pokojne však môžu skrývať kalorickú bombu. Presladené a zapečené ovsené vločky obsahujú totiž viac jednoduchých cukrov než vlákniny. Ak sú navyše skombinované so sladkým smotanovým jogurtom, spálite ich najskôr pri dopoludňajšej hodinke tenisu. „Rovnako ako pri všetkých potravinách, aj tu je dôležité všímať si kvalitu. Pokiaľ uprednostňujete veľmi ľahké raňajky, vyberte si jogurt s nižším obsahom tuku a sušeným ovocím. Pre istotu si však pribaľte desiatu, aby vám energia nechýbala,“ radí MUDr. Béderová.

Čítajte: Najčastejšie ranné zvyky. Týmto si škodíte

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: WEBNOVINY
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Ako liečiť depresiu: Stačí jesť tieto jedlá po dobu 3 týždňov

Ako liečiť depresiu: Stačí jesť tieto jedlá po dobu 3 týždňov

19:18 17.10.2019Zdravie

Aj strava dokáže urobiť výrazne pomôcť psychike.

Zlý spánok: Na vine je nedostatok vitamínu

Zlý spánok: Na vine je nedostatok vitamínu

19:26 16.10.2019Zdravie

Tento vitamín chýba až štvrtine obyvateľstva.

Takáto zmena stravovacích návykov môže signalizovať rakovinu žalúdka

Takáto zmena stravovacích návykov môže signalizovať rakovinu žalúdka

8:35 16.10.2019Zdravie

Niektoré náhle zmeny v stravovacích návykoch môžu byť prvotným príznakom smrteľnej diagnózy.

Pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín dokáže ovplyvniť vaše oči

Pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín dokáže ovplyvniť vaše oči

19:08 15.10.2019Zdravie

Ak vo vašej strave zabezpečíte správne typy a pomer esenciálnych mastných kyselín, môžete zabrániť nepriaznivému zdravotnému stavu.

Aký je rozdiel medzi fajčením pár cigariet denne a fajčením celého balíčka?

Aký je rozdiel medzi fajčením pár cigariet denne a fajčením celého balíčka?

20:01 14.10.2019Zdravie

Vyfajčiť denne pár cigariet je z finančného hľadiska prijateľnejšia voľba. Dá sa to povedať aj o zdraví?