Váhostav-SK dlží bankám 26,7 mil. eur a dodávateľom 85 mil. eur
- 15:20 02.12.2014
- BRATISLAVA
Dlh stavebnej spoločnosti Váhostav-SK voči bankám sa vyšplhal k sume 26,7 milióna eur a predstavujú ho najmä existujúce úvery. Ďalších 85 miliónov eur dlhuje firma dodávateľským spoločnostiam.
Dlh stavebnej spoločnosti Váhostav-SK voči bankám sa vyšplhal k sume 26,7 milióna eur a predstavujú ho najmä existujúce úvery. Ďalších 85 miliónov eur dlhuje firma dodávateľským spoločnostiam.
Prihlásených je ešte aj 30 miliónov eur pohľadávok z obchodného styku. Tie sú ale podľa hovorcu firmy Tomáša Halána sporné, keďže sa nenachádzajú v účtovníctve stavebnej spoločnosti. Takéto pohľadávky si voči Váhostavu-SK prihlásili jeho veritelia. Možnosť na to mali do pondelka 24. novembra, firma sa totiž nachádza v reštrukturalizácii.
Do reštrukturalizácie sa prihlásili aj partneri v združeniach, v ktorých sa pri výstavbe diaľnic a železníc podieľa Váhostav-SK. "Každý má síce právo prihlásiť si svoje pohľadávky, ale konanie niektorých našich partnerov považujeme za neprimerané," skonštatoval v dnešnom stanovisku generálny riaditeľ firmy Marián Moravčík.
Napríklad Metrostav si podľa neho prihlásil podmienené pohľadávky 840 miliónov eur a OHL ŽS necelých 167 miliónov eur. "Pričom si neprihlasovali len svoje podiely z jednotlivých združení, ale hodnotu celej zákazky za všetky firmy vrátane možných pokút, záruk, budúcich opráv v rámci reklamácií a podobne," vymenoval Halán.
Takto si chcú podľa Váhostavu-SK pravdepodobne zlepšiť svoju finančnú situáciu. "To by ale malo v konečnom dôsledku vplyv na uspokojenie nárokov malých dodávateľských firiem a živnostníkov," dodal Moravčík. Spoločnosť podáva podľa neho správkyni návrh na popretie týchto prihlásených podmienených pohľadávok.
Reštrukturalizáciu Váhostavu-SK povolil súd začiatkom októbra tohto roku. Jej cieľom je podľa stavbárov ozdraviť firmu a uspokojiť veriteľov vo vyššej miere ako pri konkurze, udržať pritom zamestnanosť a výrobu.
Dôvodom finančných problémov spoločnosti bola podľa Halána zrušená výstavba diaľnic formou PPP projektov (verejno-súkromných projektov). A teda strata kľúčových zákaziek, na ktoré sa firma v minulosti pripravovala.
Problematické sa stali aj diaľničné projekty na severe a východe Slovenska. Váhostav-SK ale tvrdí, že ich riadne dokončí aj napriek stratovosti spôsobenej cenami vysúťaženými na vrchole krízy. "Od povolenia reštrukturalizácie je firma povinná uhrádzať všetky nové záväzky načas a tak aj robíme. Zároveň stále pracujeme na všetkých stavbách, ktoré máme zazmluvnené," doplnil Moravčík. Rovnako sa firma podľa neho intenzívne venuje ozdraveniu smerom dovnútra.
Action sťahuje z predaja nebezpečný produkt
Výrobok môže predstavovať zdravotné riziko.
Z trhu sťahujú dva polotovary
Zákazníci by si mali skontrolovať, či tieto potraviny nemajú doma.
ZSSK spúšťa novinku: Vlakvedúci budú mať telové kamery
ZSSK spustila projekt bezpečnostných telových kamier pre vlakvedúcich.
Fico o 2. dôchodkovom pilieri: Vláda nechce ľuďom brať peniaze, ale pomôcť s lepším zhodnotením
Vláda nechce brať ľuďom peniaze z ich účtov ani z druhého dôchodkového piliera. Naopak, chce im pomôcť k lepšiemu zhodnoteniu. Počas pravidelnej štvrtkovej Hodiny otázok v Národnej rade SR to vyhlásil premiér.
Demokrati reagovali na Ficov zámer: Sporitelia majú na výber lepšie investície ako štátne dlhopisy
Pokiaľ by občania chceli investovať peniaze usporené na dôchodky, majú na výber indexové alebo akciové fondy, v ktorých je úrok výrazne vyšší, ako sa dá očakávať pri štátnych dlhopisoch.