Slovensko môže stavať diaľnice najmä vďaka peniazom od Únie
- 6:28 01.12.2014
- BRATISLAVA

Na trinástich rozostavaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 141 kilometrov vykonali stavbári za desať mesiacov tohto roku práce v celkovom objeme takmer 297 miliónov eur. Čerpanie peňazí Európskej únie v rámci tejto sumy predstavovalo vyše 200 miliónov eur.
Rozostavané úseky platia najmä eurofondy
Znamená to trojnásobok priemeru mesačnej prestavanosti v hlavných stavebných mesiacoch apríl až október v rokoch 2007 až 2013. Všetky rozostavané diaľničné úseky sú financované najmä z európskych peňazí. Za celý minulý rok sa na diaľnice z Operačného programu Doprava 2007-2013 použilo zo zdrojov EÚ 148 miliónov eur.
"Všetko, čo je disponibilné na Slovensku a použiteľné na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, je na našich stavbách. Miera voľných kapacít sa výrazne redukovala," tvrdí Gajdoš. Vplyv na rekordnú výšku prestavanosti v októbri mal podľa neho nielen historicky najvyšší počet diaľničných stavieb, ale aj úroveň rozostavanosti jednotlivých úsekov.
"Niektoré stavby nemajú také objemy a ich podiel na čísle 59 miliónov eur je minoritný," povedal šéf diaľničiarov s tým, že ide o stavby v začiatočnom štádiu. Uvedené sumy nezahŕňajú náklady NDS na projektovú prípravu.
Na objeme prestavanosti v októbri sa najviac podieľali tri úseky - D3 Svrčinovec - Skalité v polovičnom profile a dĺžke 12,4 km (12,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty), R2 Pstruša - Kriváň v dĺžke 10,4 km (11 miliónov eur) a R2 Ruskovce - Pravotice v polovičnom profile a dĺžke 9,6 km (9,3 milióna eur).
Medzi zhotoviteľmi je 14 firiem
Okrem uvedených troch úsekov je vo výstavbe aj sedem úsekov D1 Jánovce - Jablonov (dve časti v dĺžke 9 a 9,5 km), Dubná Skala - Turany (16,5 km), Fričovce - Svinia (11,2 km), Hubová - Ivachnová (15,3 km), Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km) a Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (13,5 km). Viac, či menej sú rozostavené ešte úseky R2 obchvat Žiaru nad Hronom v polovičnom profile (5,8 km), R2 Zvolen, východ - Pstruša (7,85 km) a D3 Žilina, Strážov - Brodno (4,25 km). Súčasťou stavby D3 Svrčinovec - Skalité je úsek po štátnu hranicu s Poľskom (3,2 km).
Celkový súhrn pôvodných zmluvných cien na trinástich stavbách diaľnic a rýchlostných ciest dosahuje 2,549 miliardy eur bez dane z pridanej hodnoty, resp. 3,059 miliardy eur vrátane dane. V združeniach zhotoviteľov je spolu štrnásť stavebných firiem.
Váhostav - SK, a. s. má účasť na stavbe šiestich úsekov, Strabag, s. r. o. na piatich, Doprastav, a. s. na štyroch, Metrostav, a. s. a Eurovia SK, a. s. na dvoch úsekoch. Firmy Inžinierske stavby, a. s., OHL ŽS, a.s., Stavby mostov Slovakia, a. s., Dúha, a. s., Chemkostav IS, s. r. o., Bögl a Krýsl, k. s., Hochtief CZ, a. s., taliansky Salini Impregilo, S.p.A. a španielsky Corsan Corviam Construcción, S.A.

Nárok na rodičovský príspevok pri neprijatí dieťaťa do škôlky sa zmenil
Podmienky nároku na takzvaný predlžený rodičovský príspevok vyplácaný na deti, ktoré majú právo na predškolské vzdelávanie, no neboli prijaté do spádovej materskej školy, sa zmenili.

EÚ chce pomôcť pri vyšetrovaní výpadkov elektriny v Španielsku a Portugalsku
Európska komisia je pripravená prispieť k „dôkladnému vyšetrovaniu“ výpadkov elektriny v Španielsku a Portugalsku.

PS: Zamestnanci železníc upozorňujú, že vláda nemá víziu modernizácie železníc
Už aj zamestnanci železníc upozorňujú na to, že vláda a minister dopravy Jozef Ráž nemajú žiadnu víziu ako modernizovať železnice.

Nadácia Zastavme korupciu podala pre expozíciu EXPO Osaka podnet na NKÚ
Financovanie slovenskej účasti na svetovej výstave EXPO 2025 v japonskej Osake môže byť predražené.

Verejný ochranca práv: Ľuďom majúcim dôchodok zo SR a cudziny môže byť ich 13. dôchodok vyplatený
Dôchodcom, ktorí poberajú dôchodok zo Slovenska, aj z cudziny, môže byť ich 13. dôchodok za rok 2024 ešte vyplatený.