• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 28.6.2022Meniny má Beáta
24°Bratislava

Kde hľadať bielkoviny, ak sa chcete vyhnúť mäsu

  • 10:05 12.02.2013
  • BRATISLAVA
Kde hľadať bielkoviny, ak sa chcete vyhnúť mäsu

Pozrite si tie najchutnejšie a najzdravšie zdroje bielkovín pre vegetariánov i tých, ktorí mäso jedia len zriedka.

Ak ste prestali jesť mäso a bojíte sa, že prídete o potrebné bielkoviny, nevešajte hlavu.

To, že mäso je jediným zdrojom bielkovín, je dávno vyvrátený mýtus. Takmer každá potravina ich totiž obsahuje, pričom ich odporúčanou dávkou je 46 gramov pre ženy a 56 gramov pre mužov denne. Potrebujú ich okrem iného vaše svaly či imunita a sú nevyhnutné pri zrážaní krvi. My vám predstavíme tie najzdravšie a najchutnejšie zdroje bielkovín.

Obsah bielkovín v jednotlivých potravinách

Hrnček uvarenej fazule - 12 až 14 gramov
Hrnček uvarenej šošovice – 18 gramov
1/3 hrnčeka semienok a orieškov - 2 až 7 gramov podľa druhu
téglik gréckeho jogurtu – 15 až 20 gramov
1 balenie syra Tofu - 8 gramov
1 vajíčko – 6 gramov
Avokádo – 4 gramy
30 gramov konopných semien –6 gramov Ak nechcete veľa minúť, siahnite po fazuli a šošovici. Niekomu sa síce môže zdať, že sú nudné a dajú sa z nich pripraviť len husté a ťažké polievky či prívarky, opak je však pravdou.

Dnes totiž vo väčších obchodoch môžete zohnať rôzne druhy týchto strukovín, ktoré možno pripraviť ako prílohu alebo prísadu do šalátov a mäsových ragú. Fazuľa je aj vynikajúcim doplnkom napríklad do mexických pochúťok burrito.

Mandle, vlašské oriešky, pekanové oriešky, pistácie, kešu či píniové oriešky sú vynikajúcimi zdrojmi proteínov pre vegetariánov. Okrem toho, že sú samy o sebe veľmi chutné, pridať sa dajú do rôznych jedál na dochutenie.

Najideálnejším partnerom k nim je grécky jogurt, ktorý je bielkovinami tiež napumpovaný, ale rovnako chutné budú aj s müsli alebo rozdrvené do zálievky na šalát. Samozrejme, dobrou voľbou sú aj ďalšie mliečne výrobky.

Zo semiačok sú najvhodnejšie tekvicové sezamové a slnečnicové, siahnuť môžete aj po maslách či olejoch z týchto surovín.

Výživné je aj sójové mlieko a produkty z neho, napríklad jogurty či tofu. Pre vegetariánov je tento syr, ktorý sa vyrába zrážaním sójového mlieka, vynikajúcou náhradou mäsa. Môžete ho použiť na rôzne spôsoby, do polievok, dusené so zeleninou či do šalátov.

Čítajte: Váha pod kontrolou vďaka správnym potravinám

Ak ste alergickí na sóju, stavte na konopné semená. Konope je ako jedna z mála rastlín vynikajúcim zdrojom rastlinných bielkovín, ktoré telu poskytujú esenciálne aminokyseliny potrebné napríklad pre svalstvo.

Polynenasýtené mastné kyseliny, ktoré konope obsahuje, navyše posilnia váš imunitný systém.

To, že je vajíčko najobľúbenejšou potravinou na raňajky, nie je náhoda. Bielkoviny vo vajíčkach májú najväčšiu biologickú hodnotu, čo znamená, že vaše telo ich dokáže rýchlo a efektívne využiť.

Žĺtka obsahujú vitamín B12, ktorý je častým nedostatkom pri vegetariánskych diétach. Ak v strave chýba, môže to spôsobiť problémy s pozornosťou, myslením či zlú náladu.

Čo sa týka ovocia, avokádo je jasným víťazom v obsahu bielkovín. Obsahuje až deväť esenciálnych aminokyselín, ktoré si telo nie je schopné produkovať samo, pomáha svalom, srdcu aj mozgu. Počas chrípkového obdobia je vynikajúcou podporou pre vašu imunitu.

Nezabúdajte na zdravie aj na Facebooku!

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: WEBNOVINY, rodale.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Táto chyba pri grilovaní vás môže stáť zrak

Táto chyba pri grilovaní vás môže stáť zrak

20:04 26.06.2022Zdravie

Grilovacia sezóna sa rozbieha a niektoré chyby v úprave mäsa môžu mať pre vás ďalekosiahle následky.

Každá hodina tejto aktivity posilňuje riziko porážky o 14 percent

Každá hodina tejto aktivity posilňuje riziko porážky o 14 percent

19:38 26.06.2022Zdravie

Mnohé sa dá spraviť preto, aby ste posilnili svoju prevenciu pred cievnou mozgovou príhodou. Rovnako si však niektorými aktivitami môžete uškodiť. Tieto škodia najviac.

Váš zmysel pre humor dokáže naznačovať riziko demencie

Váš zmysel pre humor dokáže naznačovať riziko demencie

20:10 25.06.2022Zdravie

Tento nenápadný príznak demencie sa môže objaviť 9 rokov pred akýmikoľvek ďalšími príznakmi.

Tichý režim na mobile si radšej nezapínajte. Takéto to môže mať následky na zdravie

Tichý režim na mobile si radšej nezapínajte. Takéto to môže mať následky na zdravie

20:51 24.06.2022Zdravie

Tichý režim slúži na stlmenie upozornení a prichádzajúcich správ či hovorov v situáciách, keď sa nemôžeme venovať obsluhe mobilu. U niektorých však vedie k opačným výsledkom.

​Tento typ zeleniny má výrazný vplyv na vznik rakoviny žalúdka

​Tento typ zeleniny má výrazný vplyv na vznik rakoviny žalúdka

19:21 23.06.2022Zdravie

Niektoré rizikové faktory rakoviny nedokážeme ovplyvniť. Strava je však jedným z tých, ktoré vo veľkej miere rozhodujú o zdraví, a zároveň sa dajú modifikovať.