Na okruhu Slovakia Ring predstavili prvý slovenský vodíkový ťahač
- 14:54 14.11.2024
- Orechová Potôň

Slovenská technologická spoločnosť Mobility & Innovation Production, s. r. o., (MIP) vo štvrtok pod záštitou Ministerstva hospodárstva (MH) SR predstavila v motoristickom areáli Slovakia Ring v Orechovej Potôni prvý slovenský vodíkový ťahač homologizovaný pre európsky trh.
Ťahač je postavený na platforme Ford F-Max s podporou Ford Trucks. Predpokladaný dojazd ťahača je od 600 do 750 kilometrov (km).
Ťahač využíva technológie, ktoré doteraz neboli integrované vo vozidlách dostupných na trhu. Na palube ťahača sú štyri 12-kilogramové vodíkové nádrže od výrobcu, ktoré umožnia ťahaču dojazd do 750 km na jedno doplnenie.
Homologizovaná maximálna technická prípustná hmotnosť ťahača je 45 ton. Ťahač poháňa elektromotor, ktorý ponúka výkon 540 kilowattov, s krútiacim momentom až 2500 Nm.
„Tento moment je dôkazom toho, že naša krajina má potenciál prichádzať s novinkami v oblasti udržateľných a inovatívnych technológií, a to nielen na európskej, ale aj na globálnej úrovni. Slovensko sa v posledných rokoch zaoberá aj podporou vodíkových technológií, ktoré môžu byť významným zdrojom energie do budúcnosti. Stále však existujú otvorené otázky pri rozvoji tejto technológie. Preto som rád, že aj na Slovensku posúvame hranice možného. Vývoj v uvedenej oblasti bude pravdepodobne závisieť od aplikácie nových technológií do praxe a aj od schopnosti infraštruktúry prispôsobiť sa novému zdroju energie,“ uviedol na podujatí štátny tajomník MH SR Szabolcs Hodosy.
„Prvý vodíkový ťahač s úspešnými homologizačnými skúškami v Európe je dôkazom toho, čo môže dosiahnuť ľudský um, keď sa spojí so silou tímovej práce. Tento unikátny projekt by nebol možný bez odhodlania a nadmerného úsilia všetkých, ktorí sa na jeho vzniku podieľali,“ doplnil konateľ MIP Pavel Čulík.
MIP je slovenská inovatívna technologická spoločnosť zameraná na výskum a vývoj bezemisných pohonných systémov pre rôzne vozidlá. MIP už v roku 2022 uviedla na európsky trh prvý mestský vodíkový autobus s nízkou spotrebou vodíka.

KDH: Zmenou v 2. pilieri by si pomohla vláda, sporiteľom by tento krok uškodil
Otvorenie druhého piliera by malo vážny dosah na jeho sporiteľov.

Druhý z troch chýbajúcich úsekov D3 by mal stáť okolo 261 miliónov eur
Vo verejnom obstarávaní na výstavbu diaľničného úseku D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica predložila najvýhodnejšiu ponuku stavebná spoločnosť Skanska SK.

Európsky dôchodok má dostať novú podobu a lepšie využiť svoj potenciál
Európska komisia plánuje predložiť legislatívny návrh pre celoeurópsky osobný dôchodkový produkt, pričom má dostať novú podobu.

AZZZ posiela Bruselu otvorený list, nepáči sa jej ukončenie dovozu ruských palív
Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR zasiela otvorený list predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyenovej a eurokomisárovi pre energetiku Danovi Jorgensenovi.

SaS: Zákazka na čiapky pre policajtov a hasičov je predražená
Opozičná strana SaS kritizuje plánovaný nákup pokrývok hlavy pre policajtov a hasičov v rámci zákazky, ktorú uzavrelo Ministerstvo vnútra SR.