• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Sobota, 27.7.2024Meniny má Božena
18°Bratislava

SEVA: Slovensko v elektromobilite zaostáva, rozvoju by pomohli aj daňové úľavy

  • 10:08 13.04.2024
  • Bratislava
SEVA: Slovensko v elektromobilite zaostáva, rozvoju by pomohli aj daňové úľavy

Slovensko výrazne zaostáva v rebríčku podielu nových registrácií elektromobilov.

Už 31 krajín prekročilo hranicu piatich percent elektromobilov medzi registráciami nových vozidiel, ktorá sa považuje za hranicu, ktorá naštartuje efekt „snehovej gule“. Na Slovensku bolo napríklad vo februári zaregistrovaných 190 takýchto vozidiel, čo je 2,47 % z celkového počtu. Väčšiemu záujmu o elektromobily by pomohli napríklad daňové úľavy, navrhuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA).

Ak elektromobilitu na našich cestách nepodporíme, zostaneme v jej adopcii naďalej na konci rebríčka členských krajín Európskej únie a päťpercentný podiel elektromobilov na predajoch dosiahneme až v polovici roka 2027,“ myslí si analytik SEVA Martin Jelenek. Pokiaľ štát podporí trh rôznymi schválenými opatreniami, túto hranicu by mohlo Slovensko dosiahnuť už na konci budúceho roka. „To sa však nepodarí bez legislatívnej a finančnej podpory štátu,“ dodal analytik.

Jedným z opatrení, ktoré je možné podľa SEVA zaviesť prakticky ihneď, je zníženie daňového a odvodového zaťaženia firiem a ich zamestnancov pri používaní vozidla aj na súkromné účely. Daňový expert asociácie Juraj Ďuratný tvrdí, že súčasné nastavenie zdaňovania takéhoto nepeňažného príjmu firmy odrádza od prechodu na bezemisnú dopravu: „Vyššiu obstarávaciu cenu elektromobilu musí zamestnávateľ nielen zafinancovať, ale navyše kvôli nej platí aj vyššie dane a odvody. To demotivuje firmy aj zamestnancov, ktorí zas majú nižší disponibilný príjem,“ priblížil. V Nemecku, Rakúsku, Belgicku a už aj v Česku sa tento poplatok znižuje pri elektromobiloch na pol percenta alebo dokonca na nulu.

Aktivity SEVA pri rozvoji elektromobility sú podľa riaditeľa asociácie Patrika Križanského v súčasnosti zamerané najmä na podporu firiem a podnikateľského prostredia, pretože práve firmy zohrajú kľúčovú úlohu pri naštartovaní trhu s elektromobilmi. Je podľa neho v záujme ekonomiky, aby získali nielen finančnú podporu z Plánu obnovy pri ich obstarávaní, ale aj priaznivejšie podmienky pri ich prevádzke. V tejto fáze rozvoja trhu sú až štyri z piatich elektromobilov kupované do firiem.

Zdroj: Info.sk, TASR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Porsche zmierňuje plány v oblasti prechodu na elektromobilitu

Porsche zmierňuje plány v oblasti prechodu na elektromobilitu

19:38 22.07.2024Auto

Nemecký výrobca luxusných automobilov Porsche očakáva, že prechod na elektromobily mu bude trvať dlhšie, než si pôvodne naplánoval.

Globálny predaj elektrických vozidiel vzrástol v júni o 13 %

Globálny predaj elektrických vozidiel vzrástol v júni o 13 %

9:23 12.07.2024Auto

Globálny predaj plne elektrických a plug-in hybridných vozidiel vzrástol v júni 2024 medziročne o 13 % vďaka zvýšenému dopytu v Číne, zatiaľ čo v Európe klesol.

BMW žiada od Európskej komisie, aby pre v Číne vyrábané elektrické Mini platili nižšie clá

BMW žiada od Európskej komisie, aby pre v Číne vyrábané elektrické Mini platili nižšie clá

15:50 08.07.2024Auto

Nemecká automobilka BMW požiadala Európsku komisiu, aby pre dovoz jej elektrického vozidla Mini vyrábaného v Číne stanovila nižšie clá.

Čína a EÚ sa dohodli na začatí rozhovorov o zavedení ciel na elektromobily

Čína a EÚ sa dohodli na začatí rozhovorov o zavedení ciel na elektromobily

11:58 23.06.2024Auto

Čína a Európska únia (EÚ) sa dohodli na začatí rozhovorov o plánovanom zavedení ciel na elektrické vozidlá čínskej výroby v Európe.

Šéf BMW kritizoval rozhodnutie EK zaviesť clá na čínske elektromobily

Šéf BMW kritizoval rozhodnutie EK zaviesť clá na čínske elektromobily

19:21 12.06.2024Auto

Šéf nemeckej automobilky BMW Oliver Zipse skritizoval rozhodnutie Európskej komisie zaviesť od júla dovozné clá na čínske elektrické vozidlá.