• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 29.4.2024Meniny má Lea
23°Bratislava

Odborári: Vodiči verejnej dopravy odchádzajú pre neefektívnu pracovnú dobu

  • 15:22 10.04.2024
  • Bratislava
Odborári: Vodiči verejnej dopravy odchádzajú pre neefektívnu pracovnú dobu

Odliv vodičov a zamestnancov z oblasti verejnej dopravy je zapríčinený neefektívnou organizáciou pracovného času.

Uviedla to v stredu predsedníčka Rady Odborového zväzu (OZ) KOVO Monika Benedeková na tlačovej konferencii s tým, že zamestnávanie vodičov z iných krajín nepovažuje za dobré riešenie.

Už niekoľko rokov, asi od roku 2008, sa stretávame so sťažnosťami vodičov a zamestnancov na organizáciu pracovného času. Vodiči trávia na pracovisku naozaj veľmi veľa hodín, aj keď nie priamo výkonom práce, ale napríklad čakaním medzi spojmi či rôznymi prestávkami. Vedie to k tomu, že v tejto profesii môžeme hovoriť o ťažkom zosúlaďovaní pracovného a osobného života,“ uviedla Benedeková.

Vodiči by podľa nej mali byť súčasťou avizovaného skracovania pracovného času, aby v práci netrávili 16 a viac hodín. Nejde pritom len o potrebu finančných prostriedkov. „V prípade zamestnávateľov nie je niekedy motivujúce, aby pracovný čas vodiča organizovali efektívnejšie. Jednoducho, ak niekde vodič čaká 16 hodín a má to zaplatené, z ich pohľadu je to v poriadku,“ dodala predsedníčka rady.

Zamestnávanie cudzincov nepovažuje za dobré riešenie. Dôvodom je, že pre vodičov je dôležité ovládať slovenský jazyk. Cudzinci podľa nej nepoznajú právny poriadok SR, čím by mohlo dôjsť k porušovaniu ich práv.

Jednými z opatrení, ktoré budú mať potenciál zlepšiť pracovné podmienky zamestnancov, sú posilnenie kontroly a kapacít inšpektorátov práce, využívanie nových metód kontroly, dodržiavanie zákonov a právnych predpisov, ktoré upravujú pracovný čas v doprave,“ priblížila Benedeková.

Podpredseda Odborového zväzu dopravy v ČR Jan Slavík podotkol, že Európska komisia (EK) tlačí na zelenšiu dopravu. „Za nás je problémom to, že zelené autobusy vieme zabezpečiť, ale na kvalitné zázemie pre vodičov zrazu peniaze nezostávajú,“ vysvetlil s tým, že majú taktiež problémy s dĺžkou pracovného času či mzdovým hodnotením.

Cristina Tilling z Európskej federácie zamestnancov dopravy upozornila na to, že práca v doprave prestáva byť atraktívna. „Zvýšením mzdy by sme zatraktívnili aj túto pracovnú oblasť. Často dochádza k tomu, že vodiči musia využívať aj iné možnosti, ako si privyrobiť. Dochádza preto k zhoršeniu bezpečnosti v cestnej premávke ako takej,“ uzavrela.

Zdroj: Info.sk, TASR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Globálny dlh je najvyšší od napoleonských vojen, varoval šéf WEF

Globálny dlh je najvyšší od napoleonských vojen, varoval šéf WEF

DNES - 17:12Ekonomické

Štátne dlhy sú najvyššie od napoleonských vojen, uviedol šéf Svetového ekonomického fóra Borge Brende.

Za 1. polrok 2023 zaznamenali banky 7478 podvodných transakcií za 12 mil. eur

Za 1. polrok 2023 zaznamenali banky 7478 podvodných transakcií za 12 mil. eur

DNES - 16:27Ekonomické

Celkový počet podvodných transakcií z úhrad na Slovensku v prvom polroku 2023 dosiahol 7478 v celkovej sume 12 miliónov eur.

SaS spúšťa petíciu na ochranu druhého piliera

SaS spúšťa petíciu na ochranu druhého piliera

DNES - 13:15Ekonomické

Opozičná SaS v pondelok spustila petíciu na ochranu druhého piliera. Dôvodom je obava, že by ho vláda mohla opäť otvoriť.

Pekári hlásia nedostatok pracovníkov, premietne sa to do cien pečiva

Pekári hlásia nedostatok pracovníkov, premietne sa to do cien pečiva

DNES - 10:32Ekonomické

Odliv pracovníkov a akútny nedostatok pracovnej sily spôsobuje podľa SZPCC významné zvýšenie personálnych nákladov pekárov, cukrárov a cestovinárov, čo sa prejaví aj v odbytových cenách.

Ruský think tank varuje pred stagnáciou priemyselnej produkcie a investícií

Ruský think tank varuje pred stagnáciou priemyselnej produkcie a investícií

VČERA - 19:06Ekonomické

Ruská priemyselná výroba a investície stagnujú, vývoz tovaru sa naďalej zhoršuje a ziskovosť vo väčšine odvetví klesá.