• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 5.12.2022Meniny má Oto
Bratislava

VW hľadá náhradu za výrobu komponentov na Ukrajine

  • 10:44 26.03.2022
  • Wolfsburg
VW hľadá náhradu za výrobu komponentov na Ukrajine

Vojna na Ukrajine zasiahla dodávky kľúčových komponentov pre automobilovú skupinu Volkswagen (VW). Jej dodávatelia sa snažia nájsť riešenia v zahraničí a zároveň ubezpečiť Ukrajincov, že krajinu neopúšťajú. TASR o tom informuje na základe správy AFP.

Nemecký gigant VW musel rovnako ako ostatné automobilky obmedziť výrobu po invázii Ruska na Ukrajinu, ktorá prinútila mnohé tamojšie továrne zatvoriť brány vrátane dodávateľov automobilových komponentov pre celú Európu.

To je ďalšia komplikácia pre automobilový sektor, ktorý už dva roky zápasí s nedostatkom počítačových čipov a ďalšími ťažkosťami v dodávateľských reťazcoch v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu.

Ponechávame si našich dodávateľov na Ukrajine,“ povedal Murat Aksel, člen predstavenstva VW pre nákup, novinárom v centrále koncernu vo Wolfsburgu. „Ale momentálne vytvárame kapacity mimo Ukrajiny, pretože nikto nevie, či sa vojna rozšíri na ďalšie časti krajiny alebo ako dlho bude trvať,“ dodal.

Okrem výroby rôznych dielov pre automobily je Ukrajina jedným z najväčších európskych dodávateľov káblových zväzkov pre automobilky. Káblový zväzok je označovaný za „centrálny nervový systém“ vozidla.

Vo Wolfsburgu, v centrále VW, zhruba 150-členná pracovná skupina expertov koncernu a zástupcov ukrajinského priemyslu autodielov horúčkovito pracuje na udržaní zásobovacích liniek. Zvažujú celú škálu riešení, od získavania náhrad určitých dielov alebo zmeny dodávateľa tam, kde je to možné, až po radikálnu možnosť vytvorenia „duplikátov“ celých tovární.

Najpravdepodobnejšími destináciami pre tieto náhradné továrne sú lokality a krajiny vo východnej Európe alebo na severe Afriky (Maghreb), kde sú náklady zvyčajne nižšie a kde spoločnosti môžu zmeniť účel alebo rozšíriť už existujúce továrne.

Aksel poznamenal, že všetkých 16 ukrajinských závodov, ktoré dodávajú VW káble, beží len na 30 až 40 % normálneho výkonu. A situácia je „nestála“. Jedna továreň mimo Kyjeva už bola zduplikovaná v Rumunsku.

Ak zavedieme všetky naše plánované opatrenia, budeme schopní duplikovať celú našu ukrajinskú výrobnú kapacitu pre káblové zväzky,“ povedal Geng Wu, jeden z vedúcich členov pracovnej skupiny.

Celkovo by sa tak v najbližších mesiacoch muselo vyškoliť približne 55.000 zamestnancov a bude potrebných 90.000 kilometrov štvorcových továrenskej plochy pre stroje a vybavenie, pričom na dodávky niektorých sa bude musieť čakať dlhé mesiace.

Nemecká firma Leoni, hlavný dodávateľ VW na Ukrajine, už presunula časť výroby elektroinštalačných systémov do existujúceho tuniského závodu a ďalšie kapacity čoskoro otvorí v Rumunsku.

Leoni však zdôraznila, že nemá v úmysle otočiť sa chrbtom Ukrajine, ktorá sa snaží odolať ruským útokom. Firma obnovila časť výroby na Ukrajine 2. marca „s dodatočnými bezpečnostnými opatreniami,“ povedal prevádzkový riaditeľ Leoni Ingo Spengler.

Staré sovietske bunkre pri dvoch továrňach v regióne Ľvov boli zrekonštruované, aby pomohli udržať zamestnancov v bezpečí.

Spoločnosť tento týždeň obnovila nočné zmeny, čím sa produkcia vrátila na 70 % bežnej produkcie. To zase pomohlo VW reštartovať montážne linky vo Wolfsburgu skôr, ako sa očakávalo.

Pokiaľ to bezpečnostná situácia dovolí, naši dodávatelia budú pokračovať vo výrobe,“ povedal Aksel, ktorý začiatkom tohto mesiaca so Spenglerom navštívil Ukrajinu.

Bez fungujúcich ukrajinských tovární však budú európske závody na výrobu automobilov v „dramatickej“ situácii, dodal Wu.

Samozrejme, námaha a peniaze vložené do vytvárania nových výrobných kapacít sa stanú zbytočné, ak sa situácia na Ukrajine nečakane zlepší. VW sa však domnieva, že ide o finančné riziko, ktoré sa oplatí podstúpiť. Náklady na zastavenie výroby áut sú totiž obrovské, pripomenul Aksel.

Volkswagen plánuje využiť tiež skúsenosti z Ukrajiny na „lepšie pochopenie zložitosti svojich dodávateľských reťazcov a minimalizáciu rizika budúcich otrasov“.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TASR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Volkswagen chce rozšíriť výrobu svojej elektrickej dodávky ID.Buzz

Volkswagen chce rozšíriť výrobu svojej elektrickej dodávky ID.Buzz

13:07 25.09.2022Auto

Nemecká automobilová skupina Volkswagen (VW) plánuje rozšíriť časť výroby svojej novej elektrickej dodávky ID.Buzz aj mimo hlavného závodu v meste Hannover.

Tesla chce v Texase postaviť lítiovú rafinériu

Tesla chce v Texase postaviť lítiovú rafinériu

16:06 11.09.2022Auto

Tesla chce vstúpiť do nového segmentu. Uvažuje totiž o výstavbe lítiovej rafinérie na pobreží Mexického zálivu v Texase.

Blume: Volkswagen urýchli svoj prechod na elektrické vozidlá

Blume: Volkswagen urýchli svoj prechod na elektrické vozidlá

16:27 01.09.2022Auto

Nemecký automobilový koncern Volkswagen (VW) urýchli svoj prechod na elektrické vozidlá, ale potrebuje nájsť ten správny "rytmus".

Predaj áut v Nemecku klesol v júni takmer o pätinu

Predaj áut v Nemecku klesol v júni takmer o pätinu

16:46 05.07.2022Auto

Predaj áut v Nemecku klesol v júni medziročne takmer o pätinu. Sektor aj naďalej ovplyvňujú problémy v dodávateľskom reťazci.

Toyota znížila plán výroby v júli o 50.000 vozidiel

Toyota znížila plán výroby v júli o 50.000 vozidiel

11:01 22.06.2022Auto

Japonská automobilka Toyota Motor v stredu oznámila, že znížila svoj júlový globálny výrobný plán o 50.000 vozidiel.