VW hľadá náhradu za výrobu komponentov na Ukrajine
Vojna na Ukrajine zasiahla dodávky kľúčových komponentov pre automobilovú skupinu Volkswagen (VW). Jej dodávatelia sa snažia nájsť riešenia v zahraničí a zároveň ubezpečiť Ukrajincov, že krajinu neopúšťajú. TASR o tom informuje na základe správy AFP.
Nemecký gigant VW musel rovnako ako ostatné automobilky obmedziť výrobu po invázii Ruska na Ukrajinu, ktorá prinútila mnohé tamojšie továrne zatvoriť brány vrátane dodávateľov automobilových komponentov pre celú Európu.
To je ďalšia komplikácia pre automobilový sektor, ktorý už dva roky zápasí s nedostatkom počítačových čipov a ďalšími ťažkosťami v dodávateľských reťazcoch v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu.
„Ponechávame si našich dodávateľov na Ukrajine,“ povedal Murat Aksel, člen predstavenstva VW pre nákup, novinárom v centrále koncernu vo Wolfsburgu. „Ale momentálne vytvárame kapacity mimo Ukrajiny, pretože nikto nevie, či sa vojna rozšíri na ďalšie časti krajiny alebo ako dlho bude trvať,“ dodal.
Okrem výroby rôznych dielov pre automobily je Ukrajina jedným z najväčších európskych dodávateľov káblových zväzkov pre automobilky. Káblový zväzok je označovaný za „centrálny nervový systém“ vozidla.
Vo Wolfsburgu, v centrále VW, zhruba 150-členná pracovná skupina expertov koncernu a zástupcov ukrajinského priemyslu autodielov horúčkovito pracuje na udržaní zásobovacích liniek. Zvažujú celú škálu riešení, od získavania náhrad určitých dielov alebo zmeny dodávateľa tam, kde je to možné, až po radikálnu možnosť vytvorenia „duplikátov“ celých tovární.
Najpravdepodobnejšími destináciami pre tieto náhradné továrne sú lokality a krajiny vo východnej Európe alebo na severe Afriky (Maghreb), kde sú náklady zvyčajne nižšie a kde spoločnosti môžu zmeniť účel alebo rozšíriť už existujúce továrne.
Aksel poznamenal, že všetkých 16 ukrajinských závodov, ktoré dodávajú VW káble, beží len na 30 až 40 % normálneho výkonu. A situácia je „nestála“. Jedna továreň mimo Kyjeva už bola zduplikovaná v Rumunsku.
„Ak zavedieme všetky naše plánované opatrenia, budeme schopní duplikovať celú našu ukrajinskú výrobnú kapacitu pre káblové zväzky,“ povedal Geng Wu, jeden z vedúcich členov pracovnej skupiny.
Celkovo by sa tak v najbližších mesiacoch muselo vyškoliť približne 55.000 zamestnancov a bude potrebných 90.000 kilometrov štvorcových továrenskej plochy pre stroje a vybavenie, pričom na dodávky niektorých sa bude musieť čakať dlhé mesiace.
Nemecká firma Leoni, hlavný dodávateľ VW na Ukrajine, už presunula časť výroby elektroinštalačných systémov do existujúceho tuniského závodu a ďalšie kapacity čoskoro otvorí v Rumunsku.
Leoni však zdôraznila, že nemá v úmysle otočiť sa chrbtom Ukrajine, ktorá sa snaží odolať ruským útokom. Firma obnovila časť výroby na Ukrajine 2. marca „s dodatočnými bezpečnostnými opatreniami,“ povedal prevádzkový riaditeľ Leoni Ingo Spengler.
Staré sovietske bunkre pri dvoch továrňach v regióne Ľvov boli zrekonštruované, aby pomohli udržať zamestnancov v bezpečí.
Spoločnosť tento týždeň obnovila nočné zmeny, čím sa produkcia vrátila na 70 % bežnej produkcie. To zase pomohlo VW reštartovať montážne linky vo Wolfsburgu skôr, ako sa očakávalo.
„Pokiaľ to bezpečnostná situácia dovolí, naši dodávatelia budú pokračovať vo výrobe,“ povedal Aksel, ktorý začiatkom tohto mesiaca so Spenglerom navštívil Ukrajinu.
Bez fungujúcich ukrajinských tovární však budú európske závody na výrobu automobilov v „dramatickej“ situácii, dodal Wu.
Samozrejme, námaha a peniaze vložené do vytvárania nových výrobných kapacít sa stanú zbytočné, ak sa situácia na Ukrajine nečakane zlepší. VW sa však domnieva, že ide o finančné riziko, ktoré sa oplatí podstúpiť. Náklady na zastavenie výroby áut sú totiž obrovské, pripomenul Aksel.
Volkswagen plánuje využiť tiež skúsenosti z Ukrajiny na „lepšie pochopenie zložitosti svojich dodávateľských reťazcov a minimalizáciu rizika budúcich otrasov“.
SPD navrhuje príspevok 6000 eur na kúpu nového elektromobilu
Parlamentná skupina Sociálnodemokratickej strany Nemecka navrhuje, aby štát vyplatil bonus 6000 eur každému, kto sa rozhodne vymeniť svoje vozidlo za nový elektromobil.
O. Blume: Situácia značky VW je alarmujúca, škrty sú nevyhnutné
Šéf automobilky Volkswagen Oliver Blume varoval, že situácia v prípade rovnomennej značky VW je "alarmujúca" a firma sa škrtom podľa všetkého nevyhne.
V EÚ bolo vlani zaregistrovaných 1,5 milióna nových elektromobilov
V krajinách Európskej únie (EÚ) bolo v roku 2023 zaregistrovaných takmer 1,5 milióna nových elektrických áut. Vyplýva to z piatkovej správy zverejnenej štatistickým úradom EÚ Eurostat.
V tomto roku pribudlo na Slovensku 350 nabíjacích bodov pre elektromobily
Od začiatku roka pribudlo na Slovensku 350 nových nabíjacích bodov pre elektromobily, čím sa celkový počet lokalít zvýšil na 861.
Počet automobilov s elektrickým pohonom na celom svete prudko rastie
Počet automobilov s elektrickým pohonom na celom svete naďalej rýchlo rastie.