ZSSK odmietla informácie o stiahnutí moderných vlakov z východného Slovenska
- 17:25 18.12.2020
- Bratislava

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa ohradila voči tvrdeniam, podľa ktorých stiahla z východného Slovenska všetky moderné vlaky.
Podľa spoločnosti nie je pravda ani to, že by prvé moderné vlaky mali prísť na územie Prešovského či Košického samosprávneho kraja až v roku 2023. ZSSK tak v piatok reagovala na medializované informácie, že začiatkom prevádzky vlakov ZSSK a ÖBB na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno prišlo k zhoršeniu vlakov pod Tatrami.
„Pravda je, že na východnom Slovensku jazdí 55 % vlakov vyrobených alebo modernizovaných po roku 2000, z toho 30 % vlakov bolo vyrobených alebo modernizovaných po roku 2010,“ uviedol hovorca spoločnosti Tomáš Kováč. Prvé vlaky z nových súťaží podľa neho prídu na východné Slovensko v roku 2021, pričom do Tatier už v januári budúceho roka a na ostatné trate od roka 2022.
Kováč spresnil, že vlaky vyrobené v roku 2004, ktoré spoločnosť presunula na trať Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, nahradili pod Tatrami dieselové jednotky 813.1, prezývané „Mravce“, ktoré sú nízkopodlažné, s bezbariérovým WC, vybavené wi-fi a klimatizáciou a boli vyrobené v rokoch 2017 – 2018.
Z trate Lipany – Čierna nad Tisou boli dva vlaky 671 presunuté do Žiliny, kde ich podľa hovorcu ZSSK potrebuje, lebo rekonštrukciou žilinského uzla sa dočasne menia potreby osobnej prepravy v tomto regióne. „Recipročne boli ako náhrada za ne presunuté na východ dve vlakové súpravy modernizované v rokoch 2010 – 2015 (desať vozňov), pričom všetky tieto vozne sú po modernizácii, sú klimatizované, majú elektrické zásuvky, stojany na bicykle či WC s uzatvoreným odpadovým systémom. V každej súprave je aspoň jeden vozeň s informačným systémom a wi-fi pripojením na internet,“ dodal Kováč.
Problémy má ZSSK na východnom Slovensku na trati Bardejov – Prešov, kde je koľajový zvršok v zlom stave a poškodzuje nové jednotky. Z tohto dôvodu sú tam prednostne nasadzované staršie vozidlá. Tento problém riešia Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Najmenej nových vlakov má spoločnosť na trati Košice – Lipany, a preto tam od budúceho roka začnú prichádzať nové vozne. Uprednostňovanie iných častí Slovenska na úkor východu krajiny odmietol aj štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR Jaroslav Kmeť. „Pozeráme sa na SLovenko ako celok, neuprednostňujeme žiadne regióny, žiadne trate, ale pozeráme sa na celospoločenský prínos. Nie je ravdou, že sa z východu zobrali všetky zmodernizované vlaky,. Na východe máme zmoderniozovaných asi 55 % vlakov,“ uviedol štátny tajomník. Kmeť potvrdil informácie ZSSK o nasadení nových vlakov pod Tatrami.

Veľká banka hlási rozsiahlu odstávku služieb
Banka ohlásila plánovanú odstávku elektronických služieb.

Prezident vymenoval Dušana Keketiho za viceguvernéra NBS
Viceguvernérom Národnej banky Slovenska (NBS) sa stal Dušan Keketi. V piatok ho do funkcie vymenoval prezident SR Peter Pellegrini.

Trump ohlásil obchodnú dohodu so Spojeným kráľovstvom
Americký prezident Donald Trump na tlačovej konferencii v Bielom dome, na ktorej sa telefonicky zúčastnil aj britský premiér Keir Starmer, ohlásil obchodnú dohodu s Spojeným kráľovstvom.

Cena zlata klesla, nadol ju posunuli vyhlásenia Trumpa o obchodnej dohode
Cena zlata vo štvrtok klesla, keď investori zareagovali na informácie amerického prezidenta Donalda Trumpa v súvislosti s obchodnou dohodou medzi USA a jednou z veľkých ekonomík.

Takáč: Situáciu s premnoženou zverou vyrieši až nový zákon o poľovníctve
Situáciu s premnoženou raticovou zverou by mal vyriešiť až pripravovaný nový zákon o poľovníctve, o ktorom agrorezort diskutuje s parlamentnými poslaneckými klubmi.