Pandémia môže zlikvidovať v nemeckom automobilovom sektore vyše 100.000 miest
Nemeckému automobilovému sektoru hrozí v dôsledku pandémie nového koronavírusu strata viac než 100.000 pracovných miest. Uviedol to šéf nemeckého Centra pre výskum automobilového priemyslu Ferdinand Dudenhöffer, ktorý vychádza z nepriaznivého vývoja dopytu.
Nemecký výrobný sektor je v recesii už niekoľko mesiacov a rast najväčšej európskej ekonomiky tak závisí od služieb. Rozšírenie nového koronavírusu z Číny do Európy a ďalších oblastí sveta však zasiahlo aj tento sektor, keďže vlády v úsilí zabrániť rýchlemu šíreniu vírusu zatvorili reštaurácie, hotely, zábavné centrá a mnohé obchody.
Podľa Dudenhöffera, na ktorého sa odvolala agentúra DPA, sa v dôsledku krízy dopyt po autách zníži v Nemecku tento rok o 15 %. Vzhľadom na skúsenosti z predchádzajúcej svetovej krízy bude automobilovému sektoru trvať viac než desaťročie, než v plnej miere vykompenzuje predchádzajúce straty.
Produkcia áut v Nemecku klesla vlani na 4,7 milióna z 5,1 milióna vozidiel v roku 2018. Dudenhöffer očakáva, že tento rok sa predaj áut na domácom trhu zníži o 15 %, v Číne o 20 %, vo Francúzsku o 25 % a v Taliansku o 30 %. To znamená, že nemecká produkcia „klesne pravdepodobne na 3,8 milióna vozidiel, aj to v prípade optimistického scenára. V prípade pesimistického scenára očakávame výrobu iba 3,4 milióna vozidiel,“ dodal šéf Centra pre výskum automobilového priemyslu.
To zákonite povedie k prepúšťaniu, povedal Dudenhöffer, napriek tomu, že firmy opäť využívajú systém skrátených pracovných hodín, známy ako kurzarbeit. V rámci neho môžu nemecké podniky v zlých časoch skrátiť zamestnancom pracovný čas, pričom zvyšok mzdy namiesto zamestnávateľa prepláca štát. Dudenhöffer sa tak zhodol s analytikom ekonomického inštitútu Ifo Klausom Wohlrabem, podľa ktorého „je potrebné počítať s rastom nezamestnanosti napriek možnosti skrátenia pracovného času v podnikoch“.
Na očakávaný rast miery nezamestnanosti poukázal najnovší barometer zamestnanosti zostavovaný Ifo. Ten klesol v marci na vyše 10-ročné minimum. Ešte horšie údaje naznačuje tempo poklesu, ktoré bolo najvýraznejšie od začatia zverejňovania údajov v roku 2002.
O. Blume: Situácia značky VW je alarmujúca, škrty sú nevyhnutné
Šéf automobilky Volkswagen Oliver Blume varoval, že situácia v prípade rovnomennej značky VW je "alarmujúca" a firma sa škrtom podľa všetkého nevyhne.
V EÚ bolo vlani zaregistrovaných 1,5 milióna nových elektromobilov
V krajinách Európskej únie (EÚ) bolo v roku 2023 zaregistrovaných takmer 1,5 milióna nových elektrických áut. Vyplýva to z piatkovej správy zverejnenej štatistickým úradom EÚ Eurostat.
V tomto roku pribudlo na Slovensku 350 nabíjacích bodov pre elektromobily
Od začiatku roka pribudlo na Slovensku 350 nových nabíjacích bodov pre elektromobily, čím sa celkový počet lokalít zvýšil na 861.
Počet automobilov s elektrickým pohonom na celom svete prudko rastie
Počet automobilov s elektrickým pohonom na celom svete naďalej rýchlo rastie.
Porsche zmierňuje plány v oblasti prechodu na elektromobilitu
Nemecký výrobca luxusných automobilov Porsche očakáva, že prechod na elektromobily mu bude trvať dlhšie, než si pôvodne naplánoval.