Štúdia: Na Slovensku sa cíti byť spoločnosťou ocenenými len 4,5 percenta učiteľov

V Slovenskej republike sa cíti byť spoločnosťou ocenenými len 4,5 percenta učiteľov a 2,1 percenta riaditeľov.
Tento podiel je najmenší zo všetkých krajín OECD, kde vyšiel priemerný výsledok 26 a 37 percent. Vyplýva to z výsledkov štúdie OECD TALIS 2018, ktorú na Slovensku realizoval Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM). TASR o tom informoval odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Pozitívnu zmenu oproti roku 2013 zaznamenala štúdia v tom, ako sú slovenskí učitelia spokojní so svojím povolaním. Viac učiteľov súhlasilo s tým, že výhody tejto profesie jednoznačne prevažujú nad nevýhodami, a s tým, že pri opätovnom výbere by si svoju prácu vybrali zas. Zároveň významne menej učiteľov sa stotožnilo s výrokom „ľutujem, že som sa rozhodol stať učiteľom“. Výsledky tiež ukázali, že spokojnejší so svojím povolaním sú učitelia na vidieku.
Približne jeden z piatich učiteľov v priemere krajín OECD uviedol, že vo svojej práci zažíva stres veľmi alebo dosť často. Asi 68,8 percenta riaditeľov škôl v priemere krajín OECD a 85,3 percenta riaditeľov v SR uviedlo, že medzi ich hlavné príčiny stresu patrí priveľké množstvo administratívnej práce, udržiavanie súladu s meniacimi sa požiadavkami zriaďovateľov, VÚC alebo ministerstva školstva, zodpovednosť za výsledky žiakov, reagovanie na obavy rodiča alebo opatrovníka a udržiavanie disciplíny v triede.
V priemere krajín OECD 65,5 percenta riaditeľov zapojených v štúdii TALIS uviedlo, že pracuje na plný pracovný úväzok bez povinnosti vyučovania žiakov. Na Slovensku to bolo len 3,9 percenta.
S platovým ohodnotením v čase realizácie štúdie bolo spokojných len takmer 18 percent učiteľov a 22,6 percenta riaditeľov škôl. V priemere krajín OECD to bolo 39,4 a 46,5 percenta. Bez ohľadu na platové ohodnotenie je však na Slovensku spokojných s podmienkami svojej pracovnej zmluvy 80,4 percenta učiteľov a 73,2 percenta riaditeľov, čo je viac oproti priemerným výsledkom OECD so 65,6 a 66,4 percenta.
Štúdia OECD o vyučovaní a vzdelávaní (TALIS – Teaching and Learning International Study) je najväčšou medzinárodnou štúdiou, ktorá sa zameriava na učiteľov a riaditeľov škôl. Slovensko sa zúčastnilo na všetkých troch cykloch štúdie - v roku 2008, 2013 a 2018.
V roku 2018 sa do TALIS zapojilo celkovo 260.000 učiteľov z 31 krajín OECD a 17 ďalších krajín a regiónov sveta. Zo Slovenska sa zúčastnilo 181 škôl s 3046 učiteľmi a 180 riaditeľov škôl. Realizovala sa v období od 30. apríla do 11. mája 2018.

V utorok zasadne ústredný krízový štáb
Ústredný krízový štáb bude hodnotiť aktuálny vývoj ochorenia slintačky a krívačky.

Zatvárame si dvere k lepšej ochrane zdravia, tvrdí Pellegrini
Prezident nepovažuje pandemickú dohodu za nástroj na obmedzovanie slovenskej suverenity.

ÚVZ podporuje prijatie pandemickej zmluvy, najmä pre možné zdravotné hrozby
Úrad verejného zdravotníctva bol súčasťou medzirezortnej skupiny na posúdenie znenia návrhu pandemickej zmluvy.

Učená spoločnosť Slovenska varuje pred spochybňovaním pri pandemickej dohode
Odmietnutím tzv. pandemickej dohody Slovensko potenciálne riskuje životy. Vyhlásila to Rada Učenej spoločnosti Slovenska, ktorej zriaďovateľom je Slovenská akadémia vied (SAV).

Ivan Korčok: Zahraničná politika Blanára nechráni záujmy Slovenska, ale poškodzuje
Politika, ktorú robí minister zahraničných vecí a európskych záležitostí Juraj Blanár (Smer-SD), nechráni záujmy Slovenska, ale poškodzuje.