• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 24.4.2024Meniny má Juraj
Bratislava

Problémy so spánkom a nočné mory súvisia s nedostatkom jednej živiny

  • 20:47 05.09.2019
  • Bratislava
Problémy so spánkom a nočné mory súvisia s nedostatkom jednej živiny

Nízka hladina esenciálnej živiny môže spôsobovať problémy.

Výskum zistil, že zlý spánok môže byť dôsledkom nedostatku omega-3 mastnej kyseliny. Zlý spánok môže tiež spôsobiť kognitívne a behaviorálne problémy a celkovo poškodzuje váš zdravotný stav.

DHA (kyselina dokosahexaenová) je jeden z troch druhov omega-3 mastných kyselín. Vyskytuje sa v riasach, rybách a iných morských plodoch a je dôležitým tukom v mozgu a sietnici oka.

Vyššia hladina DHA v krvi je spojená s lepším spánkom, menším výskytom porúch spánku a parasomnie, vrátane abnormálnych pohybov počas spánku, nočných morí a námesačnosti.

Omega-3 mastné kyseliny zmierňujú problémy so spánkom

V štúdií publikovanej v časopise Journal of Sleep Research skupine detí so slabým spánkom podávali denne po dobu 16 týždňov doplnok so 600 mg DHA z rias. Vďaka tomu sa im podarilo výrazne zlepšiť spánok a zmierniť problémy

To tiež znížilo problémy, ako je spánková úzkosť a nočné prebúdzanie. Deti, ktoré dostávali doplnok s DHA, mali každú noc o jednu hodinu viac spánku a omnoho zriedkavejšie sa v noci budili.

Nízke hladiny DHA sú spojené s nižšími hladinami melatonínu, hormónu produkovaného hlavne v mozgu, ktorý reguluje cyklus spánku a bdenia.

Hlavný autor štúdie Paul Montgomery uviedol, že zistenia z tejto vzorky všeobecnej populácie, že až 4 z 10 trpia problémami so spánkom, sú znepokojivé. Ako vysvetlil:

"Už dávno je známe, že rôzne látky, ktoré telo vyrába z omega-3 a omega-6 mastných kyselín hrajú kľúčovú úlohu pri regulácii spánku. Napríklad nižšie hladiny DHA sú spojené s nižšími hladinami melatonínu, čo by zodpovedalo nášmu zisteniu, že problémy so spánkom sú väčšie u detí s nižšími hladinami DHA v krvi.“

Rovnováha omega-3 DHA a omega-6 mastných kyselín AA (arachidónová kyselina) v epifýze nášho mozgu je dôležitá pre reguláciu produkcie melatonínu. Zvýšenie pomeru DHA k AA omega-6 mastným kyselám zvyšuje sekréciu melatonínu, a tak môže znižovať problémy so spánkom.

Alex Richardson, spoluautor štúdie, uviedol:

„Predchádzajúce štúdie, ktoré sme uverejnili, ukázali, že hladiny omega-3 DHA v krvi v tejto všeobecnej vzorke populácie vo veku 7-9 rokov boli celkovo alarmujúco nízke, čo by mohlo priamo súvisieť so správaním a učením detí. Slabý spánok by mohol pomôcť vysvetliť niektoré z týchto spojení.“

Zdroj: Info.sk, TM, onlinelibrary.wiley.com, spring.org.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Vysoký krvný tlak sa môže prejavovať bolesťou hlavy či chronickou únavou

Vysoký krvný tlak sa môže prejavovať bolesťou hlavy či chronickou únavou

DNES - 9:04Zdravie

Vysoký krvný tlak nebolí. Pacient o ňom často nemusí vedieť. Prejaviť sa môže bolesťou hlavy, krvácaním z nosa, bolesťami na hrudníku či chronickou únavou.

Ani káva, ani čaj. Toto je v skutočnosti najhorší nápoj pred spaním

Ani káva, ani čaj. Toto je v skutočnosti najhorší nápoj pred spaním

20:11 18.04.2024Zdravie

Najväčším nepriateľom spánku nie je ani káva, ani čaj. Bezsenné noci vám môže priviesť aj nápoj, ktorý si mnohí spájajú s pocitom uvoľnenia pred spaním.

Táto chyba ešte viac zhoršuje váš problém s lupinami

Táto chyba ešte viac zhoršuje váš problém s lupinami

7:15 18.04.2024Zdravie

Ak na liečbu problémov s lupinami vo vlasoch využívate dostupné a lacné prostriedky, možno si tým ešte viac škodíte.

Chyba pri menštruácii, kvôli ktorej sa vám tvoria vyrážky

Chyba pri menštruácii, kvôli ktorej sa vám tvoria vyrážky

22:06 16.04.2024Zdravie

Menštruácia je nepohodlný proces, ktorý ešte viac komplikujú letné horúčavy. Vedeli ste o tom, že nesprávna starostlivosť o zdravie vám môže privodiť ďalšie menej známe ťažkosti?

5 vitamínov, pri ktorých si treba dať najväčší pozor na dávkovanie

5 vitamínov, pri ktorých si treba dať najväčší pozor na dávkovanie

6:27 16.04.2024Zdravie

Aj dobrého veľa škodí. Ak chcete vyhovieť svojmu zdraviu, dajte si pozor najmä pri užívaní týchto vitamínov.