Miroslav Ivan: Štát urobil v dohode so zhotoviteľom na D1 Višňové veľké ústupky
- 11:10 05.04.2019
- Bratislava

Poslanec poukázal na to, že v prípade dohody musia ustúpiť obe strany. V prípade Višňového podľa neho „štát urobil ústupky obrovské“.
Riešenie situácie na úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je najväčším dôvodom na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi (Most-Híd). Štát urobil v dohode o ukončení prác so zhotoviteľom obrovské ústupky. Uviedol to poslanec opozičnej SaS Miroslav Ivan v rozprave k jedinému bodu mimoriadnej schôdze.
Poslanec poukázal na to, že v prípade dohody musia ustúpiť obe strany. V prípade Višňového podľa neho „štát urobil ústupky obrovské“. Uviedol, že prípadné spory budú riešené medzinárodnou Komisiou pre riešenie sporov a ak budú námietky, riešiť sa budú arbitrážou v Rakúsku. „Táto dohoda mení teda aj to, že spory, ktoré podľa zmluvy o dielo pôvodne mali byť riešené súdmi SR, budú riešené v zahraničí,“ dodal.
Ako ďalej podotkol, možnosť odstúpenia od zmluvy mal objednávateľ po tom, ako nebol dodržaný ktorýkoľvek z míľnikov na tejto stavbe a meškal tri mesiace. Namiesto odstúpenia od zmluvy, keď zhotoviteľ nedodržiaval termíny, sa však štát podľa neho „rozlúčil s darčekom“. Poslanec Mostu-Híd Peter Antal však reagoval, že v prípade odstúpenia by sa nestihol termín do roku 2023 tak, aby mohli byť využité eurofondy.
Ivan zároveň kritizoval, že Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR avizovalo zriadenie dopravnej autority, doposiaľ však podľa neho nič v tomto zmysle predložené nebolo. „Cieľ bol, aby sa zladili vlaky s autobusmi, ktoré objednávajú teraz samosprávne kraje,“ ozrejmil.
Zároveň nerozumie tomu, prečo ministerstvo brzdí liberalizáciu železničnej dopravy. „Ušetríme peniaze a starostlivosť o vagóny, o vlaky prenesieme na súkromný sektor,“ vyhlásil Ivan s tým, že namiesto toho sa posilňuje monopol Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Poslankyňa Irén Sárközy (Most-Híd) poznamenala, že za ministra Érseka sa zvýšil objem peňazí, ktorý išiel do železníc. Ivan vyčítal ministrovi aj stav ciest prvej triedy. „Chátra nám táto sieť, pán minister,“ apeloval na neho Ivan.
Pripustil, že fondy na rezorte dopravy sa čerpajú lepšie ako na ostatných ministerstvách, ale je to „jednooký medzi slepými“. V súvislosti s realokáciou európskych financií skonštatoval, že eurofondy majú byť naozaj prioritne investované do dopravnej infraštruktúry. Zdôraznil však, že sa realokuje aj v rámci operačných programov prioritných osí rezortu.

Remišová: Podávame podnet na OLAF za dotácie na stavbu súkromných haciend
Opozičné hnutie Slovensko, Za ľudí, KÚ podáva podnet na Európsky úrad pre boj proti podvodom v súvislosti s miliónovými dotáciami na stavbu súkromných haciend pre ľudí blízkych vláde Roberta Fica.

R. Takáč: PPA kontrolovala všetky projekty z výzvy na podporu agroturistiky
Pôdohospodárska platobná agentúra kontrolovala všetky projekty z výzvy na podporu agroturistiky z roku 2015.

Premiér: Návrh úplne zastaviť dodávky energií z Ruska je pre SR neakceptovateľný
Slovensko uznáva strategický cieľ znižovať energetickú závislosť Európskej únie (EÚ) od tretích krajín.

Maloobchodné tržby v SR v marci 2025 medziročne klesli o 2,5 %
Maloobchodné tržby na Slovensku v marci 2025 medziročne klesli o 2,5 %, nižšiu hodnotu ako pred rokom evidovali druhý mesiac po sebe.

Saková: Slovensko nesúhlasí s plánom Európskej komisie na zastavenie dodávok plynu a ropy z Ruska
Slovensko nesúhlasí s plánom Európskej komisie na zastavenie dodávok plynu, ropy a jadrového paliva z Ruska.