Majitelia áut s manipulovaným softvérom sa môžu dočkať odškodnenia
- 9:42 06.12.2017
- Poprad

Mimoriadnu výzvu spúšťajú už aj na Slovensku.
Po dlhých prípravách spúšťajú na Slovensku medzinárodnú výzvu majiteľom áut s manipulovaným softvérom, aby sa pridali ku kolektívnej akcii Európanov. TASR o tom informovala Petra Vargová Čakovská zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) v Poprade s tým, že na on-line spotrebiteľskej platforme sa môžu zaregistrovať majitelia áut, ktoré sú na zozname vozidiel s manipulovaným emisným softvérom.
„Európski majitelia týchto áut sa totiž zatiaľ nedočkali odškodnenia, hoci, naopak, americkí majitelia áut kompenzovaní boli. V prípade ak Slováci svoje auto kúpili v období od 1.1.2009 do 18.9.2015, mali by sa zaregistrovať na http://sk.myright.com/. Pridajú sa tak k tisícom Európanov, ktorí sa rozhodli svojich práv dovolať spoločne,“ zdôraznila Vargová Čakovská.
V septembri americká právnická kancelária Hausfeld oznámila spoluprácu s členmi Európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC (The European Consumer Organisation) pri zastupovaní majiteľov áut dotknutých tzv. dieselgate škandálom zo Slovenska, Slovinska, Švajčiarska, Litvy a Nemecka. Začiatkom novembra podal Hausfeld v mene 15.000 nemeckých majiteľov áut hromadnú žalobu na nemeckom súde. Teraz majú možnosť zabojovať o vrátenie kúpnej ceny auta spolu s ďalšími Európanmi aj Slováci.
„Emisný škandál prepukol pred dvoma rokmi, no kým americkí zákazníci boli odškodnení takmer okamžite, práva európskych majiteľov automobilov sú stále ignorované. Hromadná masová žaloba v Nemecku však dokazuje, že výrobcovia áut sa budú za svoje konanie zodpovedať aj tu,“ vysvetľuje generálna riaditeľka BEUC Monique Goyens.
Spotrebiteľská on-line platforma je už aj v slovenčine a majitelia áut tam nájdu všetky potrebné informácie. Stačí sa zaregistrovať, vyplniť potrebné formuláre a priložiť relevantné dokumenty. Právne služby sú bezplatné, myRight si vyúčtuje 35-percentnú províziu len zo sumy, ktorú reálne vymôže vo váš prospech. Cieľom tejto pilotnej výzvy je v prvej fáze do 14. januára 2018 nájsť a registrovať minimálne 1000 majiteľov áut zo Slovenska, aby sa aj Slováci mohli pridať k medzinárodnej kolektívnej akcii.
„Väčšine členských krajín Európskej únie, tak ako Slovensku, stále chýbajú mechanizmy kolektívnej ochrany práv. Je preto pre spotrebiteľov ťažšie spojiť sily a konať spoločne najmä voči medzinárodným spoločnostiam. Preto sme sa spolu s kolegami z Litvy, Slovinska a Švajčiarska rozhodli spolupracovať s myRight a Hausfeld a pokúsiť sa dosiahnuť kompenzáciu pre majiteľov áut aj vo svojich krajinách,“ dodala Vargová Čakovská. Práve S.O.S. Poprad pilotný projekt na Slovensku zastrešuje. Slovenským majiteľom automobilov je počas pracovných dní v čase od 12. do 15. hodiny k dispozícii aj bezplatná telefonická linka s číslom 0800 123 163. Štyri spotrebiteľské organizácie, členovia BEUC v Taliansku, Belgicku Španielsku a Portugalsku, začali kolektívnu akciu voči Volkswagenu už v roku 2016.

Európska komisia v máji vedie proti Slovensku štyri právne konania
Európska komisia v stredu potvrdila, že vedie štyri právne konania voči Slovensku, ktoré porušuje pravidlá Európskej únie v oblasti životného prostredia, vnútorných záležitostí a daňovej politiky.

Remišová: Podávame podnet na OLAF za dotácie na stavbu súkromných haciend
Opozičné hnutie Slovensko, Za ľudí, KÚ podáva podnet na Európsky úrad pre boj proti podvodom v súvislosti s miliónovými dotáciami na stavbu súkromných haciend pre ľudí blízkych vláde Roberta Fica.

R. Takáč: PPA kontrolovala všetky projekty z výzvy na podporu agroturistiky
Pôdohospodárska platobná agentúra kontrolovala všetky projekty z výzvy na podporu agroturistiky z roku 2015.

Premiér: Návrh úplne zastaviť dodávky energií z Ruska je pre SR neakceptovateľný
Slovensko uznáva strategický cieľ znižovať energetickú závislosť Európskej únie (EÚ) od tretích krajín.

Maloobchodné tržby v SR v marci 2025 medziročne klesli o 2,5 %
Maloobchodné tržby na Slovensku v marci 2025 medziročne klesli o 2,5 %, nižšiu hodnotu ako pred rokom evidovali druhý mesiac po sebe.