INEKO: Štát nedáva ľuďom reálne a dostatočné údaje o pripravovaných diaľniciach
- 11:48 22.11.2017
- Bratislava

O väčšine z vyše 80 kilometrov pripravovaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest za približne 20 miliárd eur nedáva štát ľuďom dostatočné informácie a reálne termíny ich výstavby či dokončenia. Myslia si to predstavitelia Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO).
Pripravili preto vlastnú interaktívnu mapu, kde zhrnuli všetky získané údaje o jednotlivých úsekoch ciest. Napríklad o intenzitách dopravy, o stupňoch prípravy daných ciest aj s vlastnými odhadmi ich reálneho začiatku výstavby a dokončenia. Mapa je od stredy dostupná na internetovej stránke cesty.ineko.sk a inštitút ju chce pravidelne aktualizovať a pridávať do nej ďalšie informácie.
„Sme, žiaľ, v situácii, že ministerstvo a diaľničná spoločnosť zlyhávajú v transparentnosti a v poskytovaní základných informácií o takto dôležitých projektoch. Tak sme sa rozhodli, pokiaľ to bude nutné, túto transparentnosť aspoň sčasti nahradiť,“ uviedol analytik INEKO Ján Kovalčík na stredajšej tlačovej konferencii v Bratislave.
Ak by totiž podľa neho mali byť štátom a Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) prezentované termíny diaľnic reálne, tak by v rokoch 2020 až 2027 musela NDS viac ako strojnásobiť počet aj celkovú dĺžku projektov, ktoré majú byť vo výstavbe. „Čo je úplne vylúčené. Bolo by to vylúčené aj v prípade, keby išlo o profesionálne, špičkovo riadenú spoločnosť,“ dodal Kovalčík.
Napríklad na úseku diaľnice D1 Turany – Hubová a úseku D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto politici podľa INEKO konečne priznávajú reálne termíny dokončenia, inde však podľa analytikov ďalej živia nesplniteľné očakávania. Pri úseku D1 Turany – Hubová predpokladá NDS začiatok výstavby na konci roka 2020 a dokončenie v roku 2026. Pri úseku D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto je odhadovaný začiatok výstavby v roku 2021 a dokončenie v roku 2024.
Inštitút chce preto touto mapou podporiť verejnú diskusiu, a to aj o naliehavosti výstavby jednotlivých úsekov. Paradoxne by sa totiž podľa INEKO slabo vyťažené úseky R2 pri Rimavskej Sobote či R7 pri Dunajskej Strede mali stavať skôr ako oveľa naliehavejšie úseky na severe Slovenska.
Tie sa však pre zanedbanie prípravy v uplynulých rokoch podľa analytikov ani objektívne skôr stavať nedajú. Prehnaná pozornosť venovaná zatiaľ nepotrebným úsekom však podľa INEKO ich vyhliadky ďalej zhoršuje. „Chýba jasná, otvorená prioritizácia projektov,“ zdôraznil Kovalčík. Podobný projekt, teda interaktívnu mapu, by chcelo INEKO v budúcnosti urobiť aj pre cesty prvej triedy a pre železničnú sieť.

Agrorezort hľadá spôsoby na primerané odškodnenie chovateľov
Ochorenia zvierat spôsobujú chovateľom významné hospodárske a prevádzkové škody.

Štát porušil zákon pri príprave účasti Slovenska na Expo 2025
Štátna agentúra Slovakia Travel porušila zákon pri verejnom obstarávaní organizácie slovenskej účasti na svetovej výstave Expo 2025.

ZSSK má výpadok predaja cestovných lístkov, toto odporúča cestujúcim
Pri kúpe lístka vo vlaku sú cestujúcim účtované servisné poplatky.

SaS: PPA musí byť úplne prestavaná, nielen personálne, ale aj procesne
Opozičná strana Sloboda a Solidarita kritizuje miliónové dotácie na stavbu súkromných haciend pre ľudí blízkych vláde Roberta Fica (Smer-SD).

Šefčovič v EP varoval, že americké clá môžu postihnúť 97 percent exportov EÚ
Eurokomisár pre obchod a ekonomickú bezpečnosť Maroš Šefčovič v utorok v pléne Európskeho parlamentu v Štrasburgu varoval, že Spojené štáty môžu zaviesť nové clá na exporty z EÚ.