Nemecké automobilky sú podozrivé z kartelu, ktorý založili už v 90. rokoch
- 16:34 21.07.2017
- Berlín

Nemecké automobilky už v 90. rokoch uzatvorili tajné dohody týkajúce sa technológií, nákladov, dodávateľov a dokonca aj emisných systémov dieselových vozidiel.
Dokazuje to dobrovoľné priznanie Volkswagenu, ktoré podľa informácií nemeckého časopisu Der Spiegel koncern poskytol protimonopolným úradom. Mohlo by tak ísť o jeden z najväčších prípadov nelegálneho kartelu v nemeckej hospodárskej histórii.
Podľa tohto dokumentu sa na dohodách podieľali všetky veľké nemecké automobilky: okrem VW to mali byť aj Audi, Porsche, BMW a Daimler. Od 90. rokov sa na tom malo podieľať vyše 200 zamestnancov spomínaných spoločností vo viac než 60 pracovných skupinách. Týmto spôsobom tak automobilky cielene zlikvidovali hospodársku súťaž.
Ako najzávažnejší uvádza Spiegel dohodu o systémoch čistenia výfukových plynov dieselových vozidiel, čo položilo základ pre súčasnú aféru. Na množstve stretnutí sa zúčastnení dohadovali o veľkosti nádrže pre aditívum AdBlue, ktoré obsahuje močovinu a vďaka tomu dokáže rozkladať oxidy dusíka na vodu a neškodný dusík. Veľké nádrže by boli drahé, preto sa automobilky dohodli na menších. Tie však postupne prestali stačiť na čistenie výfukových plynov a k slovu prišli rôzne triky.
Pracovné skupiny, ktoré sa často prezývali „kruh piatich“ s poukazom na počet zúčastnených automobiliek, rokovali aj o rôznych technických detailoch, napríklad strechách kabrioletov, výbere dodávateľov či určovaní nákladov na montážne diely.
Protimonopolné úrady odhalili prvé náznaky kartelu vlani v lete, keď počas vyšetrovania oceliarskeho kartelu prehľadali aj kancelárie vo VW. Išlo v podstate o neplánovaný „úlovok“. VW len dva týždne po tom podal dobrovoľné priznanie, v ktorom poukazuje na podozrenie, že aj jeho koncernové dcéry Audi a Porsche sa dopustili konania v rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže. Podľa Spiegelu dobrovoľné priznanie podal aj Daimler, jeho obsah však neuvádza. Koncerny sa týmto spôsobom snažili vyhnúť možným sankciám. K správe Spiegelu sa odmietli vyjadriť.

Železničná doprava na Orave je prerušená
Bola zavedená náhradná autobusová doprava pre cestujúcich.

Vyhnúť sa transakčnej dani nie je ľahké, presun do zahraničia nepomôže
Mnohí podnikatelia zvažujú, ako by sa mohli vyhnúť plateniu novej transakčnej dane.

Hlas pripravil návrh na zmenu financovania politických strán
Koaličná strana Hlas-SD pripravila „konkrétny návrh“ na zmenu financovania politických strán. Na sociálnej sieti o tom informoval minister vnútra a predseda Hlasu-SD Matúš Šutaj Eštok.

Matovič: Kamenický dosiahol len zvýšenie dlhu, deficitu a horší rating SR
Práca Ladislava Kamenického podľa Igora Matoviča len škodí verejným financiám.