• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 25.5.2025Meniny má Urban
Bratislava

Je štart-stop systém osobných áut naozaj výhodný?

  • 9:42 27.12.2016
  • Bratislava
Je štart-stop systém osobných áut naozaj výhodný?

Štart-stop systém, teda systém vypínania motora pri zastavení na križovatke, je súčasťou mnohých áut. Hlavný dôvod jeho zavedenia je jeho údajná vysoká ekologickosť. Avšak nie každému vyhovuje.

Na jednej strane stoja priaznivci – ekológovia a politici v Bruseli a na druhej odporcovia – užívatelia. Vzhľadom na rozšírenosť systému sa môže zdať, že si ho zákazníci priam žiadajú. „Opak je však pravdou. Spolu s kvalitnejšími DPF filtrami pomáha znižovať emisie produkované spaľovacím motorom, na čo upozorňuje aj Európska únia. Na druhej strane sa autá stávajú zložitejšími, čo si konečný zákazník uvedomí najmä pri poruche vozidla. Auto so štart-stop systémom je náročnejšie na silnejší štartér, akumulátor, alternátor a elektroniku, ktorá tento proces riadi. Výmena týchto komponentov je finančne náročnejšia,“ povedal Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Českú republiku a Slovensko

Dnes sa v Európe takmer nedá kúpiť osobné auto, ktoré by tento systém nemalo. Jeho cena je približne 500 - 800 eur v závislosti od značky. „Argument, že systém šetrí palivo a peniaze, nie je úplne na mieste. Štart-stop totiž ušetrí bezvýznamné množstvo paliva, a tak finančná návratnosť je nereálna a rovnako aj jeho vplyv na životné prostredie je nebadateľný,“ doplnil Krejčí. Systém nevypína motor vždy. Vypne ho iba vtedy, ak je na to motor pripravený, resp. si to systém myslí. Prihliada na údaje, akými sú teplota motora, vonkajšieho prostredia alebo zapnutá klimatizácia. Aktivuje sa stlačením spojkového alebo brzdového pedálu, keď vozidlo zastaví. Deaktivuje sa presne opačne, povolením pedálu.

Zníženie spotreby paliva je pri štart-stop systéme zanedbateľné. Ide iba o stotiny litra na 100 km. Navyše motor častým štartovaním trpí,“ tvrdí Krejčí.

Komponenty systému sú častejšie namáhané. Navyše motor pri každom vypnutí chladne, pri nižších teplotách k tomu dochádza oveľa rýchlejšie. Energia potrebná na opätovné zahriatie motora býva väčšia ako tá ušetrená. Preto sa kvalitnejší systém pri nízkych teplotách automaticky sám deaktivuje. Ak sa auto využíva prevažne na dlhé trasy mimo mesta, systém sa nevyužije.

Komponenty motora, ktoré dostávajú najviac zabrať systémom štart-stop, sú turbo a kľukový hriadeľ. Turbo je po dlhodobej jazde zohriate. Nie je preň nič horšie ako rýchle vypnutie. Vyžaduje si krátke dochladenie na voľnobehu. Nie každý systém to vyhodnotí správne, a tak motor vypne skôr, ako by mal,“ dodáva Rudolf Staník, konateľ spoločnosti AZ Car. Turbo je tým namáhané. V dobe, kedy sú autá bežne vybavené dvomi turbo systémami, taká položka v autoservise nepoteší. Vypínanie motora sa však dá deaktivovať. Až na pár výnimiek, kedy sa musí funkcia po každom naštartovaní vždy manuálne vypnúť. Síce je to otravné, ale pre auto prospešné.

Štart-stop vznikol pre lepšie emisné výsledky meraní v laboratóriách, kde sa zistilo, že ušetrí niekoľko gramov CO2 na km. No v reálnom živote je prínos neefektívny. Merania ukázali, že pri 400 najazdených kilometroch v meste systém ušetril len 0,12 l paliva. V prepočte na 100 km je to teda len 0,03 litra,“ uzatvára Staník.

Zdroj: Info.sk, zdroj: TASR, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Tomáš: V tomto volebnom období budeme riešiť dôchodkový strop

Tomáš: V tomto volebnom období budeme riešiť dôchodkový strop

VČERA - 15:03Ekonomické

Dôchodkový strop by mal byť zavedený aspoň pre jednu skupinu ľudí, myslí si minister práce.

Action sťahuje z predaja výrobok, zákazníci by ho mali vrátiť v predajni

Action sťahuje z predaja výrobok, zákazníci by ho mali vrátiť v predajni

21:31 23.05.2025Ekonomické

Zákazníci by si mali skontrolovať, či tento produkt nemajú doma.

Z trhu sťahujú potravinu, môžu sa v nej vyskytovať stopy lupiny

Z trhu sťahujú potravinu, môžu sa v nej vyskytovať stopy lupiny

20:47 23.05.2025Ekonomické

Zákazníci by mali produkt vrátiť v mieste predaja.

Ministerstvo vnútra reagovalo na tvrdenia PS, že vláda zdvihla konzultačným firmám tržby

Ministerstvo vnútra reagovalo na tvrdenia PS, že vláda zdvihla konzultačným firmám tržby

19:10 23.05.2025Ekonomické

Dohodu na poradenské služby využil štát už aj v predošlom volebnom období.

Andrej Danko informoval, na čom sa dohodla koaličná rada

Andrej Danko informoval, na čom sa dohodla koaličná rada

18:54 23.05.2025Ekonomické

Predseda SNS sa chce stretnúť s ministrom financií Ladislavom Kamenickým.