SAMO: Zverejnenie marží obchodníkov nezvýši dopyt po našich výrobkoch
- 19:32 19.09.2016
- Bratislava

Ak chcú poľnohospodári zvyšovať ceny produktov, musia podľa predsedkyne prichádzať s inováciami a vyrábať výrobky s vyššou pridanou hodnotou, za ktoré si budú zákazníci ochotní priplatiť vyššiu cenu.
"Žiadne administratívne opatrenie, teda ani zverejňovanie marží obchodníkov, nemôže nahradiť jediné skutočné riešenie, ktoré dokáže zlepšiť postavenie slovenských poľnohospodárov, a tým je dopyt zákazníkov po slovenských produktoch," povedala predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová.
Podľa jej názoru by navyše išlo aj o ďalšiu nadbytočnú administratívnu záťaž, keďže na Slovensku funguje obchod v ostrom konkurenčnom prostredí, ktoré bráni neúmernému zvyšovaniu marží.
O primeranosti marží obchodníkov svedčia podľa SAMO aj štúdie nezávislých domácich a zahraničných inštitúcií. Napríklad štúdia Výskumného ústavu ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva (VÚEPP) zaoberajúca sa analýzou štruktúry spotrebiteľských cien vybraných živočíšnych komodít v rokoch 2004 až 2012 uvádza, že najvyšší priemerný podiel na ich spotrebiteľskej cene, teda celkovú maržu, mali v sledovanom období prvovýrobcovia (51,66 %) a spracovatelia (19,68 %). Naopak, obchod mal priemerný podiel celkovej marže na týchto komoditách najnižší, a to 12,5 %.
Aj pracovný dokument Európskej komisie zaoberajúci sa konkurenciou v potravinárskom dodávateľskom reťazci skonštatoval intenzívnu hospodársku súťaž v oblasti maloobchodu v EÚ, výsledkom čoho sú nižšie marže pre maloobchod. Podľa tohto dokumentu po odpočítaní nákladov je priemerná zisková marža maloobchodu v EÚ pri čerstvých potravinách 2 až 4 % z predajnej ceny, čo je podľa štúdie VÚEPP absolútne porovnateľné s dosahovanými priemernými ziskovými maržami u nás.
"Ak teda chcú naši poľnohospodári a prvovýrobcovia zvyšovať ceny svojich produktov, musia prichádzať s inováciami a vyrábať výrobky s vyššou pridanou hodnotou, za ktoré si budú naši zákazníci ochotní priplatiť vyššiu cenu," podčiarkla Fašiangová.
SAMO zároveň upozorňuje aj na nesprávnu interpretáciu obchodnej marže, ktorá vedie k zavádzaniu laickej verejnosti. V skutočnosti je obchodná marža (bez DPH) rozpätím medzi nákupnou a predajnou cenou produktu a obchodníci z nej kryjú všetky svoje prevádzkové náklady, ako sú mzdy, energie, chod a údržba obchodných prevádzok, marketing, straty na nepredanom tovare a ďalšie.
Až po odpočítaní týchto nákladov je možné vypočítať ziskovosť obchodníka, ktorá sa rôzni. Aj na základe dostupných finančných údajov však nie je ziskovosť obchodníkov na Slovensku nijako neprimeraná a je oveľa menšia ako napríklad u veľkých spracovateľov či globálnych producentov potravín.
SAMO združuje spoločnosti obchodu, ktoré na Slovensku v súčasnosti prevádzkujú 610 maloobchodných a 6 veľkoobchodných prevádzok. Členovia SAMO sa radia medzi najvýznamnejších investorov, keď od začiatku svojho pôsobenia na slovenskom trhu tu doteraz preinvestovali spolu takmer 2,5 miliardy eur, a to bez úľav v rámci štátnej pomoci. Členovia združenia sa zároveň radia aj medzi najväčších zamestnávateľov na Slovensku. V súčasnosti spolu zamestnávajú viac ako 26.000 ľudí.

Takáč: Situáciu s premnoženou zverou vyrieši až nový zákon o poľovníctve
Situáciu s premnoženou raticovou zverou by mal vyriešiť až pripravovaný nový zákon o poľovníctve, o ktorom agrorezort diskutuje s parlamentnými poslaneckými klubmi.

SaS: Fico tlačí Slovensko späť do energetickej závislosti od Ruska
Snahy premiéra Roberta Fica o návrat k energetickej závislosti Slovenska od Ruskej federácie opozičná SaS dôrazne odmieta.

Cena zlata klesla, nadol ju tlačia očakávania rokovaní medzi Čínou a USA
Cena zlata klesla v stredu o viac než 1 % po informáciách o príprave rokovaní vysokopostavených predstaviteľov Číny a Spojených štátov o obchode.

Hargaš: Minister pôdohospodárstva sa vyhovára a haciendy z eurofondov nerieši
Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Richard Takáč sa vyhovára a neodpovedá na otázky v súvislosti s miliónovými dotáciami na stavbu súkromných haciend pre ľudí blízkych vláde Roberta Fica.