Rozsiahlej kolóne na D1 mohli podľa aktivistov zabrániť kolektory
- 11:22 21.07.2017
- Bratislava
Rozsiahlej a niekoľkohodinovej kolóne po štvrtkovej (20.7.) hromadnej dopravnej nehode na diaľnici D1 pri Bratislave sa dalo predísť, ak by boli popri nej vybudované kolektory.
Tvrdia to aktivisti z občianskeho združenia (OZ) Triblavina, ktorí dlhodobo žiadajú, aby boli kolektory postavené pri plánovanom rozšírení diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou.
Člen OZ Triblavina a starosta bratislavskej mestskej časti Vajnory Ján Mrva upozorňuje, že diaľničná križovatka Triblavina s kolektormi mala byť už postavená a skolaudovaná tento rok v máji, no nestalo sa tak. „Už teraz sme mohli jazdiť cez križovatku, na ktorej mohli byť kolektory. Pri tejto hromadnej nehode mohla byť doprava odklonená na kolektory a ľudia nemuseli stáť päť hodín v zápche,“ skonštatoval Mrva pre TASR.
Členka OZ Triblavina Tatiana Kratochvílová podotkla, že kolektory okrem iného umožňujú rýchly presun záchranných vozidiel k mieste nehody a zároveň sa vďaka nim môžu ľudia uviaznutí v kolóne dostať oveľa rýchlejšie z diaľnice. Ministerstvo dopravy podľa nej však ignoruje potreby občanov a situácia na diaľnici D1 pri Bratislave sa zhorší, keď sa bude budovať diaľnica D4 a pribudne doprava zo staveniska. Avizované rozšírenie Seneckej cesty I/61, od hlavného mesta až po Senec na štyri pruhy, nie je podľa Kratochvílovej pripravené. „Nie je vysúťažený projekt, platná EIA. Len príprava rozšírenia bude trvať niekoľko rokov a napriek tomu sa v okolí povoľujú ďalšie logistické parky,“ skonštatovala.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vo februári pre TASR uviedla, že chce namiesto vybudovania súbežných kolektorov pri rekonštrukcii diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou rozšíriť práve Seneckú cestu I/61. Aktivisti však trvajú na tom, aby kolektory boli súčasťou rozšírenia diaľnice, čo vyjadrili aj protestmi či petíciou. „Kolektory by mali odľahčiť regionálnu dopravu a zabezpečiť bezpečnejšiu a plynulejšiu dopravu na diaľnici aj na regionálnych cestách,“ vysvetlil Mrva.
Budovať sa podľa neho môžu aj postupne, najprv však medzi Bratislavou a mostom nad diaľnicou, ktorý spája Chorvátsky Grob a Bernolákovo. „V druhej fáze sa môžu kolektory vybudovať po Senec a ak to bude situácia vyžadovať, tak aj po Trnavu,“ spresnil starosta Vajnôr.
OZ Triblavina zároveň upozorňuje, že na D1 medzi Bratislavou a Trnavou, sú ohrozené životy i majetky ľudí. Podľa aktivistov nie je totiž aktuálny stav, keď je odstavný pruh zrušený a na miesto neho je provizórne vyznačený tretí jazdný pruh, v súlade s normami.
Ministerstvo dopravy v apríli pre TASR uviedlo, že diaľničné križovatky Triblavina a Blatné sa stavajú tak, aby sa v budúcnosti na ne mohli napojiť kolektory, ak to bude potrebné. „Minister dopravy zriadil expertnú komisiu, ktorá jednoznačne a na základe všetkých opravných modelov odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov,“ podotklo však ministerstvo.
Časť opozície vyzýva prezidentku nepodpísať zákon o strategických investíciách
Opoziční poslanci Veronika Remišová a Michal Šipoš vyzývajú prezidentku Zuzanu Čaputovú, aby nepodpísala tento týždeň v parlamente schválený zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície.
Premiér: Peniaze z plánu obnovy môžu byť štartom veľkých modernizačných programov
Peniaze z plánu obnovy môžu byť štartovacím momentom veľkých modernizačných programov na obdobie desiatich rokov.
Mikloš: Pre slovenskú ekonomiku výhody eura prevažujú nad nevýhodami
Pre malú a otvorenú ekonomiku, ako je slovenská, výhody eura prevažujú nad nevýhodami. Zdôrazňuje to Ivan Mikloš pri príležitosti 20. výročia vstupu Slovenska do Európskej únie a 15. výročia prijatia eura.
Action sťahuje z predaja nebezpečné výrobky
Zákazníci by si mali skontrolovať, či výrobky nemajú doma.
Farmárom má rezort financií poskytnúť návratnú finančnú výpomoc
Na preklenutie obdobia do vyplatenia priamej podpory bude môcť Ministerstvo financií SR poskytnúť poľnohospodárovi pomoc vo forme návratnej finančnej výpomoci za zvýhodnených podmienok.