• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 23.4.2024Meniny má Vojtech
Bratislava

Ako škodí umelé svetlo vášmu zdraviu

  • 20:12 22.02.2016
  • Bratislava
Ako škodí umelé svetlo vášmu zdraviu

Zistite, ako môže umelé svetlo škodiť ľudskému organizmu a psychike. Prezradíme vám aj prečo sú klasické žiarovky najlepšie.

Rôzne formy umelého osvetlenia, na ktorom sme závislí, obsahuje väčšie množstvo modrého spektra než v prirodzenom slnečnom svetle, ktoré obsahuje celé farebné spektrum svetla. Modré spektrum v umelom osvetlení sa nazýva modré svetlo. Bežné žiarovky vyžarujú najmenej modrého svetla, zatiaľ čo žiarivky, LED a ďalšie energeticky úsporné žiarovky s ortuťovými plynmi ho vyžarujú viac.

Čítajte: Neponocujte s elektronikou

Modré svetlo je nevyhnutné pre polovicu dňa. Je obsiahnuté v slnečnom svetle a je tiež súčasťou dennej aktivity. Hovorí rastlinám, aby sa otvorili a uvideli svetlo sveta a signalizuje určité bunkové metabolické reakcie v našom tele. Počítačové monitory, televízory a tablety vyžarujú viac modrého svetla ako väčšina iných foriem umelého osvetlenia. Mnohí z nás trávia veľa času v noci sledovaním elektronických zariadení.

Vystavenie modrému svetlu potom, čo zapadne slnko, má svoje negatívne dôsledky, ako sú zmeny biorytmu a ďalšie metabolické zmeny, ktoré vysielajú zmätené signály do celého tela. Vplyv modrého svetla na človeka, zvieratá a rastliny teraz skúmajú vedci na Southern Methodist University.

Čítajte: 5 dôvodov, prečo sa cítite stále unavení

Existujú aj staršie štúdie o účinkoch modrého svetla na naše metabolické cirkadiánne hodiny a hladiny melatonínu, vrátane štúdie z Harvardu a z University of Toronto.

Štúdia z Toronta zistila, že úrovne melatonínu, spánkového hormónu, ktorý je narušený modrým spektrom z denného a umelého svetla, boli také isté u ľudí, ktorí boli vystavení tlmenému umelému svetlu ako u tích, ktorí boli vystavení silnému umelému osvetleniu a zároveň mali okuliare na neutralizáciu.

Čítajte: Kvalitný spánok základom nášho zdravia

Okuliare na neutralizáciu modrého svetla teda môžu byť aspoň čiastočným riešením. Vzhľadom k tomu, že červené spektrum prirodzeného slnečného svetla je najsilnejšie za súmraku, ktorý ponúka úvod k spánku, Harvardská štúdia odporúča používať červené svetlá ako nočné osvetlenie, ktoré má menej rušivú dynamiku na naše cirkadiáne hodiny a hladiny melatonínu.

Harvardská štúdia tiež odporúča obmedziť používanie počítačov, televízorov a ďalších elektronických zariadení niekoľko hodín pred spaním. Ayurveda a ďalšie tradičné medicíny odporúčajú jesť najväčšie jedlo za denného svetla na podporu optimálneho trávenia.

Pozrite si: Nedostatok spánku? Takto môžete dopadnúť

Niekoľko iných štúdií uvádza súvislosť medzi abnormálnym denným rytmom a depresiou, bipolárnou poruchou, obezitou, cukrovkou, kardiovaskulárnymi ochoreniami, a najvýraznejšie so sezónnou afektívnou poruchou, čo je mierna forma depresie zo zimného obdobia najmä v severských krajinách, ktoré majú dlhé noci.

Zdroj: Info.sk, TM, health.harvard.edu, phys.org, Foto: shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Ani káva, ani čaj. Toto je v skutočnosti najhorší nápoj pred spaním

Ani káva, ani čaj. Toto je v skutočnosti najhorší nápoj pred spaním

20:11 18.04.2024Zdravie

Najväčším nepriateľom spánku nie je ani káva, ani čaj. Bezsenné noci vám môže priviesť aj nápoj, ktorý si mnohí spájajú s pocitom uvoľnenia pred spaním.

Táto chyba ešte viac zhoršuje váš problém s lupinami

Táto chyba ešte viac zhoršuje váš problém s lupinami

7:15 18.04.2024Zdravie

Ak na liečbu problémov s lupinami vo vlasoch využívate dostupné a lacné prostriedky, možno si tým ešte viac škodíte.

Chyba pri menštruácii, kvôli ktorej sa vám tvoria vyrážky

Chyba pri menštruácii, kvôli ktorej sa vám tvoria vyrážky

22:06 16.04.2024Zdravie

Menštruácia je nepohodlný proces, ktorý ešte viac komplikujú letné horúčavy. Vedeli ste o tom, že nesprávna starostlivosť o zdravie vám môže privodiť ďalšie menej známe ťažkosti?

5 vitamínov, pri ktorých si treba dať najväčší pozor na dávkovanie

5 vitamínov, pri ktorých si treba dať najväčší pozor na dávkovanie

6:27 16.04.2024Zdravie

Aj dobrého veľa škodí. Ak chcete vyhovieť svojmu zdraviu, dajte si pozor najmä pri užívaní týchto vitamínov.

Ako dosiahnuť, aby bolo biele pečivo zdravšie? Trik lekára vám zachráni zdravie

Ako dosiahnuť, aby bolo biele pečivo zdravšie? Trik lekára vám zachráni zdravie

6:29 15.04.2024Zdravie

Z bieleho pečiva netreba hneď robiť strašiaka. Takéto podávanie mu zaručí nižší glykemický index.