Slováci preferujú domáce výrobky viac ako v minulosti
- 7:03 18.10.2015
- BRATISLAVA

Od roku 2012 sa o dve percentá každoročne zvyšoval podiel slovenských výrobkov v nákupných košíkoch slovenských spotrebiteľov. Kým v roku 2012 tvoril podiel slovenských výrobkov v nákupoch 56 percent, tak v minulom roku to bolo 60 percent produktov. Vyplýva to z výsledkov prieskumu spoločnosti GfK Slovensko, o ktorých informovali predstavitelia občianskeho združenia Kvalita z našich regiónov.
Z prieskumu vyplynul aj pozitívny trend v schopnosti odlišovať slovenské výrobky od zahraničných. V roku 2011 robilo problém odlíšiť domáce produkty od zahraničných 80 percentám opýtaných. O tri roky neskôr malo tento problém už len 37 percent respondentov. V tomto roku prieskum GfK evidoval 20 percent opýtaných, ktorým robí problém odlíšiť slovenské produkty od zahraničných.
Pri nákupe Slováci najviac preferujú slovenský pôvod produktov v kategóriách mliečnych výrobkov, s podielom 84 percent, mäsových výrobkov (81 percent), ovocia a zeleniny (61 percent) a v kategórii oleje a margaríny (59 percent). Medzi výrobky, pri ktorých je slovenský pôvod preferovaný Slovákmi najmenej, patria prevažne drogistické výrobky.
Preferujeme kvalitu
Preferencie domáceho a zahraničného pôvodu produktov spotrebiteľmi súvisia podľa prieskumu s vnímaním kvality jednotlivých produktov. Kategórie domácich produktov, ktoré spotrebitelia považujú za najkvalitnejšie, sú porovnateľné s domácimi produktmi, ktoré Slováci pri kúpe najviac preferujú. V kategórii hydinového mäsa napríklad 60 percent opýtaných označilo domáce produkty za kvalitnejšie ako zahraničné, pri mäsových výrobkoch 59 percent, mliečnych výrobkoch 58 percent a pri ovocí a zelenine 48 percent opýtaných.
Naopak domáce produkty, ktoré spotrebitelia považujú za najmenej kvalitné, sú podobné s domácimi produktmi, ktoré Slováci preferujú pri kúpe najmenej. O domácich prípravkoch na starostlivosť o pokožku si len 14 percent opýtaných myslí, že sú kvalitnejšie ako zahraničné, o šampónoch a prípravkoch na vlasy 15 percent a o výrobkoch na dentálnu hygienu 16 percent opýtaných.

Vláda podľa opozície reagovala na prešetrenie kauzy zneužitia eurofondov neprimerane
Opozičné strany Kresťanskodemokratické hnutie a hnutie Slovensko, Za ľudí a KÚ sa ohradili voči drsnej kritike koalície v prešetrení zneužitia eurofondov poskytnutých cez Pôdohospodársku platobnú agentúru.

Nemecká vláda plánuje zdaniť veľké internetové spoločnosti
Nemecká vláda plánuje zaviesť tzv. digitálnu daň, ktorá by sa týkala veľkých internetových spoločností, ako sú Google a Meta.

Klimatická zmena výrazne vplýva aj na poisťovníctvo, upozornili odborníci
Klimatická zmena vplýva nielen na životné prostredie, ale aj na jednotlivcov, keďže má priamy dosah na zdravie populácie. To sa odráža aj v oblasti životného poistenia.

PS sa chce pre novelu zákona o službách zamestnanosti obrátiť na Ústavný súd SR
Opozičné Progresívne Slovensko (PS) sa v súvislosti s novelou zákona o službách zamestnanosti obráti na Ústavný súd SR.

Shein zintenzívni testovanie výrobkov
Čínsky predajca rýchlej módy Shein vo štvrtok oznámil, že zintenzívni testovanie výrobkov.