Časť áut s falošným softvérom od Volkswagenu presiakla aj k nám
- 12:39 23.09.2015
- Bratislava

Dobrá povesť nemeckej automobilky Volkswagen sa rozpadá a firma prichádza o miliardy eur. Z pol milióna áut v Spojených štátoch amerických, do ktorých firma montovala falošný softvér na skresľovanie emisných testov, je totiž v skutočnosti 11 miliónov vozidiel po celom svete.
Časť áut pritom presiakla aj na Slovensko. Konkrétne sa kauza týka dieselových motorov EA189. Tie boli u nás a v Českej republike montované do generácií Octavie, Fabie a Superbu. Teraz sa už v škodovkách nepoužívajú. Škoda je pritom najpredávanejšou značkou na slovenskom trhu.
A to sa ešte cez víkend aféra týkala len USA, včera sa rozšírila do celého sveta. Konštatuje denník HOSPODÁRSKE NOVINY na titulnej strane v článku "Das podvod. Megaškandál Volkswagenu je na Slovensku".
Prezídium dozornej rady Volkswagenu rokuje o emisnom škandále
Prezídium dozornej rady Volkswagenu sa dnes ráno zišlo vo Wolfsburgu a rokuje o dôsledkoch škandálu týkajúceho manipulácie s emisiami v miliónoch vozidlách koncernu. Informovali o tom agentúry Reuters a DPA.
Vedenie dozornej rady sa stretlo na neznámom mieste vo Wolfsburgu, uviedli pre Reuters dve osoby oboznámené so záležitosťou. Prezídiu sa bude zodpovedať šéf koncernu Martin Winterkorn, ktorý bude musieť objasniť, ako prišlo k podvodu s emisiami v USA. Škandál bude automobilku stáť miliardy, poškodil jej meno a podľa niektorých má negatívny vplyv na imidž celého nemeckého priemyslu. Zatiaľ nie je jasné, či za to nesie zodpovednosť Winterkorn osobne.
V USA hrozí koncernu pokuta vo výške až 18 miliárd USD (16,14 miliardy eur). Volkswagen tu od roku 2008 predal takmer 500.000 áut s dieselovým motorom vybavených špeciálnym softvérom, ktorý pri emisných testoch znížil emisie pod požadované limity. V normálnej prevádzke však vypol systémy kontrolujúce emisie. V celosvetovom meradle sa škandál týka až 11 miliónov vozidiel koncernu.
Na dnešnom rokovaní prezídia dozornej rady, ktorého hlavnou témou majú byť personálne dôsledky škandálu, a teda aj budúcnosť šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna, sa zúčastňujú aktuálny predseda dozornej rady Berthold Huber, šéf podnikovej rady Bernd Osterloh a jeho zástupca Stephan Wolf, Wolfgang Porsche ako zástupca najväčšieho akcionára Porsche SE a premiér Dolného Saska Stephan Weil.
Winterkorn sa v súvislosti so škandálom dostal pod veľký tlak. Na piatok (25. 9.) bolo naplánované predčasné predĺženie jeho kontraktu, čo je aktuálne neisté. Winterkorn sa v utorok (22. 9.) za manipuláciu s emisiami ospravedlnil a oznámil, že vydá rozsiahle vyhlásenie. Zároveň dal najavo, že nehodlá odísť zo svojho postu.
Akcia VW dnes ráno na burze vo Frankfurte nad Mohanom najprv pokračovala v poklese. Preferenčné akcie koncernu sa však neskôr v priebehu obchodovania dostali do mierneho plusu. Počas pondelka a utorka stratili takmer tretinu svojej hodnoty.

Bratislavské letisko vlani hospodárilo so ziskom takmer 2,5 milióna eur
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave skončilo vlaňajší rok v zisku takmer 2,5 milióna eur.

Matovič kritizoval návrh Tomáša na zvýšenie dôchodkov rodičom za výchovu detí
Zrušený rodičovský dôchodok chce minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš nahradiť novelou zákona o sociálnom poistení, ktorá má tento výpadok kompenzovať.

SaS: Vláda by nemala zasahovať do druhého piliera a otvárať ho
Druhý pilier nemá byť zdrojom peňazí potrebných pre konsolidáciu.

Tomáš: Od roku 2026 by sa nemuseli rodičom starajúcim sa o deti znižovať dôchodky
Obdobie, keď sa jeden z rodičov staral o dieťa na materskej, respektíve rodičovskej dovolenke, by sa malo započítavať do dôchodku.

Generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako sa vzdal funkcie
Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Alexander Sako sa vzdal svojej funkcie.