Bratislavu a Košice by mala prepojiť D1 do piatich rokov
- 16:03 22.06.2014
- BRATISLAVA

Spojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou D1 by malo byť hotové do roku 2019, povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek.
Spojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou D1 by malo byť hotové do roku 2019. "Od Hričovského podhradia až po Turany sa už všetky úseky realizujú a tým pádom vieme, že by mali byť hotové do roku 2019. Čiže to je rozuzlenie celého príbehu D1, ktorý sa tu ťahá dlhé roky," povedal v nedeľu v televíznej diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer-SD).
Uviedol to v súvislosti s minulotýždňovým poklepaním základného kameňa diaľničného tunela Višňové pri Žiline. Základný kameň pritom poklepávali už trikrát, naposledy to urobil premiér Fico v roku 2010 s tým, že už v polovici roka 2014 mal byť tunel sprejazdnený. Podľa Počiatka je toto poklepanie posledným. "Tentoraz už máme zmluvu so zhotoviteľom, bude odovzdané stanovisko a začne sa stavať," uviedol v diskusnej relácii Počiatek. Minister dopravy verí, že tentoraz sa už výstavba podarí, pretože existujú už reálne zmluvy s podmienkami, a ak nebude zhotoviteľ plniť plán načas, hrozia mu sankcie.
Tunel Višňové postavia za polovičnú sumu
Počiatek spolu s bývalým štátnym tajomníkom, dnes poslancom NR SR a podpredsedom hnutia KDH Jánom Hudackým prebrali aj financovanie tunela Višňové. V minulosti sa totiž jeho cena odhadovala na približne 900 miliónov eur, v súčasnosti sa hovorí o približne 410 miliónoch eur.
Podľa Počiatka je síce súčasná suma za výstavbu tunela Višňové stále tak na hrane, myslí si však, že už je v pásme reálnej ceny. "Aj zhotoviteľ hovorí, že je za tú sumu schopný to urobiť v kvalite, v ktorej sa zaviazal," dodal Počiatek.
Neobáva sa, že by cenu navýšili prípadné dodatky k zmluve. Podľa Počiatka by to bolo možné iba v prípade nepredvídaných okolností, aj to by si museli obhájiť, keďže projekt je financovaný z eurofondov.
Diaľnicu s tunelom Višňové vybuduje taliansko-slovenské konzorcium
Štátna expertíza v minulosti hovorila o nákladoch na výstavbu vo výške 900 miliónov eur. Podľa Počiatka práve z tejto expertízy vychádzali. Pripúšťa však, že rozdiel v odhadovanej a reálne ponúknutej cene je markantný, preto sa mohli objaviť aj otázky o tom, či je súčasná cena reálna.
Podľa Hudackého v štátnej expertíze ide o maximálnu cenu, v ktorej sú zakomponované aj riziká či rezerva. Na základe posudku sa potom porovnávali cenové ponuky, vysvetlil Hudacký.
Diaľnicu D1 s tunelom Višňové vybuduje taliansko-slovenské konzorcium. Spoločnosti Salini Impregilo S.p.A. a Dúha, a.s. Prešov majú diaľnicu postaviť do konca roka 2019 za 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Bratislavské letisko vlani hospodárilo so ziskom takmer 2,5 milióna eur
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave skončilo vlaňajší rok v zisku takmer 2,5 milióna eur.

Matovič kritizoval návrh Tomáša na zvýšenie dôchodkov rodičom za výchovu detí
Zrušený rodičovský dôchodok chce minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš nahradiť novelou zákona o sociálnom poistení, ktorá má tento výpadok kompenzovať.

SaS: Vláda by nemala zasahovať do druhého piliera a otvárať ho
Druhý pilier nemá byť zdrojom peňazí potrebných pre konsolidáciu.

Tomáš: Od roku 2026 by sa nemuseli rodičom starajúcim sa o deti znižovať dôchodky
Obdobie, keď sa jeden z rodičov staral o dieťa na materskej, respektíve rodičovskej dovolenke, by sa malo započítavať do dôchodku.

Generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako sa vzdal funkcie
Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Alexander Sako sa vzdal svojej funkcie.