Vedenie Volkswagenu a odbory začali v stredu rozhovory o prepúšťaní
- 14:03 25.09.2024
- Hannover

Vedenie Volkswagenu (VW) a odbory, ktoré zastupujú zamestnancov v Nemecku, začali v stredu kritické rozhovory o drastických plánoch znižovania nákladov. Odbory sľúbili "tvrdý odpor". TASR o tom informuje na základe správ DPA a AFP.
Najväčšia európska automobilka začiatkom tohto mesiaca šokovala zamestnancov, keď uviedla, že zvažuje bezprecedentný krok - zatvorenie tovární v Nemecku.
To nahnevalo odbory, ktoré obviňujú vedenie koncernu zo zlého riadenia a z uprednostňovania zisku pred budovaním udržateľnej budúcnosti.
Odborový zväz IG Metall, ktorý zastupuje veľkú časť zamestnancov VW, v stredu pred začiatkom stretnutia žiadal vedenie o podrobnosti o možnom prepúšťaní. Spoločnosť však neposkytla ďalšie informácie, ako napríklad to, ktoré závody by mohli byť zatvorené.
„Odpovede očakávame dnes,“ povedal Thorsten Gröger, hlavný vyjednávač IG Metall.
Gröger varoval, že pracovníci sú pripravení brániť sa škrtom a presadzovať svoje požiadavky činmi.
„Sme len na začiatku sporu s firmou. Ide do tuhého,“ povedal s tým, že štrajk môže prísť kedykoľvek po 1. decembri.
IG Metall musí tiež rokovať aj o nových pracovných zmluvách pre 130.000 zamestnancov hlavnej značky VW v Nemecku po tom, čo skupina začiatkom tohto mesiaca zrušila dohodu o garancii pracovných miest. Tá od polovice 90. rokov zabezpečovala zamestnanosť v šiestich závodoch v západnom Nemecku.
VW začiatkom tohto mesiaca upozornil, že nemôže vylúčiť hromadné prepúšťanie alebo zatváranie závodov ako súčasť úsporného plánu. Poukázal pritom na vysoké náklady na energie a pracovnú silu v Nemecku.
Problémy vo Volkswagene zasiahli vládu kancelára Olafa Scholza v čase, keď domáca ekonomika zápasí s ťažkosťami. Po šokujúcom vyhlásení Volkswagenu sa rokovania o novej platovej dohode posunuli o mesiac dopredu.
Daniela Cavallová, šéfka zamestnaneckej rady vo VW, varovala, že odbory majú stále „silný vplyv“ vo Volkswagene.
„Vo Volkswagene sú ziskovosť a istota pracovných miest rovnakými cieľmi,“ povedala v prejave pred budovou v Hannoveri, kde sa zhromaždilo asi 3000 zamestnancov.
Pripustila, že VW „momentálne zažíva vážne problémy z ekonomického hľadiska“, ale dodala, že zamestnanci boli v minulosti „ochotní pristúpiť ku kompromisom“.
Volkswagen tvrdo zasiahli vysoké výrobné náklady, prechod na elektrické vozidlá a rastúca konkurencia na kľúčovom trhu v Číne.
Arne Meiswinkel, ktorý vedie rokovania za Volkswagen, uviedol, že automobilka čelí „vážnej situácii“.
„Hrozí nám, že nás predbehne zahraničná konkurencia. Musíme preto konať, aby sme zostali konkurencieschopní, musíme teraz spoločne komplexne reštrukturalizovať Volkswagen,“ vyhlásil.
Stredajšie prvé kolo rozhovorov má za cieľ zhodnotiť „východiskovú situáciu“, dodal.

Matovič kritizoval návrh Tomáša na zvýšenie dôchodkov rodičom za výchovu detí
Zrušený rodičovský dôchodok chce minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš nahradiť novelou zákona o sociálnom poistení, ktorá má tento výpadok kompenzovať.

SaS: Vláda by nemala zasahovať do druhého piliera a otvárať ho
Druhý pilier nemá byť zdrojom peňazí potrebných pre konsolidáciu.

Tomáš: Od roku 2026 by sa nemuseli rodičom starajúcim sa o deti znižovať dôchodky
Obdobie, keď sa jeden z rodičov staral o dieťa na materskej, respektíve rodičovskej dovolenke, by sa malo započítavať do dôchodku.

Generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako sa vzdal funkcie
Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Alexander Sako sa vzdal svojej funkcie.

KDH: Zmenou v 2. pilieri by si pomohla vláda, sporiteľom by tento krok uškodil
Otvorenie druhého piliera by malo vážny dosah na jeho sporiteľov.