• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 30.1.2023Meniny má Ema
Bratislava

Odborníčka na spánok: 3 tajné triky, ktorými liečime nespavosť

  • 7:19 17.05.2022
  • Bratislava
Odborníčka na spánok: 3 tajné triky, ktorými liečime nespavosť

Spánková expertka prezrádza najhoršie veci, ktoré môžete robiť, ak trpíte nespavosťou, a niekoľko prekvapivých trikov, ktoré vám pomôžu ju vyliečiť.

Podľa Stephanie Romiszewskiej sa s poruchami spánku často vysporadúvame nesprávne. Spánková odborníčka pre portál The Sun vysvetľuje, že nespavosť môže pretrvávať len niekoľko dní alebo týždňov, prípadne prerásť do chronického štádia, trvajúceho mesiace až roky.

Spôsob, akým nespavosť liečite, ovplyvňuje jej trvanie. Z veľkej časti s tým ale dokážete pohnúť, tvrdí Romiszewská.

Častými krokmi pri liečbe nespavosti je skoršie ukladanie na spánok, poobedňajší odpočinok alebo užívanie liekov na spánok. Podľa odborníčky ale tieto riešenia väčšinou len vedú k ďalším komplikáciám.

Ako sa nespavosť nelieči

Najhorší faktor, ktorý ovplyvňuje to, ako vnímame nespavosť, je strach. Človek, ktorý o sebe zistí, že v noci nedokáže spávať, začne zo strachu meniť svoj spánkový režim, čo má neraz za následok zbytočné zhoršenie stavu.

„Pri spánku najviac záleží na čase,“ tvrdí Romiszewská, podľa ktorej manipulovanie s časom zaspávania a vstávania nijako nerieši problém.

Chybným riešením sú aj vzorce správania, ktoré zhoršujú úzkostné stavy. Ide o veci, ako „prášky na spanie, necvičenie, nestretávanie sa s priateľmi, nevyhľadávanie života, ktorý by vás bavil,“ tvrdí expertka. „Zrazu sa z vás stáva len škrupina z toho, čo bolo kedysi vaše ja,“ dodáva s tým, že takéto správanie vedie nielen k problémom so spánkom, ale aj úzkosti.

V prípade, že má vaša nespavosť krátkodobý charakter, je potrebné spoznať príčinu, ktorá ju spustila. „Keď ňou trpíte už dlhšie ako tri mesiace, mení sa na zvyk, čiže mozog ju začína vnímať ako vzorec,“ tvrdí Romiszewská.

„Deje sa to preto, že mozog sa vycvičil tak, aby si zvykol na mechanizmy, o ktorých ste si mysleli, že vám pomôžu. Keď si však raz uvedomíte, že nespavosť je len vzorec, získate kapacitu na jeho zmenu,“ dodáva odborníčka.

Čo robiť namiesto toho

Jedna z prvých vecí, ktoré o úzkosti musíte pochopiť, je to, že nie je geneticky daná a takisto ju nespôsobuje chemická nerovnováha v mozgu. Dá sa s ňou teda vysporiadať zmenou presvedčenia a správania.

Napriek tomu, že nespavosť znie desivo, netreba ju brať až tak vážne. „Ak by ľudia trpiaci nespavosťou vôbec nespávali, rýchlo by umreli,“ tvrdí Romiszewská. „To sa pri nespavosti reálne nedeje. Ide o prvý dôležitý bod, ktorý si treba uvedomiť, pretože to ľudí zbytočne desí.“

Ako odborníci liečia nespavosť

Liečba nespavosti je o prenastavení mozgu a poučení sa o tom, ako spánok v skutočnosti funguje.

  • Menej času v posteli

Napriek tomu, že si zrejme inštinktívne myslíte, že by ste svojmu nepostačujúcemu spánku mali dopriať viac času v posteli, opak je pravdou. „Nemôže sa vám podariť zaspať len preto, že strávite viac času na mieste, kde spávate,“ tvrdí Romiszewská.

Podľa expertov je pri spánku dôležitejšie hovoriť o kvalite ako o kvantite. Kvalita určuje, do akej miery vám spánok prináša odpočinutie a úžitok. Tieto prvky dokážete zlepšiť aj tým, že obmedzíte zdriemnutie počas dňa alebo polihovanie v posteli, a teda telu zvýšite chuť na spánok v noci.

Po tom, ako si všimnete, že sa konečne dokážete kvalitne vyspať, stačí spánok obohatiť o pár hodín naviac. To však neznamená, že ich musí byť nevyhnutne osem, ako uvádzajú zdravotnícke poučky. Ako pacient s nespavosťou takýto čas pravdepodobne nikdy nedosiahnete.

  • Terapia

Na nespavosť sa predpisuje aj kognitívno-behaviorálna terapia, ktorá sa spolieha na niekoľko psychologických stratégií na premodelovanie správania mozgu. „Kognitívna rekonštrukcia nám napríklad pomáha uvedomiť si a zmeniť negatívne vzorce myslenia,“ uvádza Romiszewská.

Terapeuti pacientov tiež často konfrontujú so strachom z nespavosti. Po tom, ako si pacient uvedomí, že tomuto strachu dokáže čeliť pomocou naučených stratégií, nemá už ďaleko od vyliečenia. Takýto prístup tiež pomáha odbúrať úzkosť.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, the-sun.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Bojuje vaše dieťa so separačnou úzkosťou? Takto to odhalíte

Bojuje vaše dieťa so separačnou úzkosťou? Takto to odhalíte

DNES - 21:05Zdravie

Väčšina detí cíti smútok, keď rodičia odchádzajú do práce či kdekoľvek bez nich. Ako odlíšiť klasický smútok od separačnej úzkosti?

Zubára neoklamete. Takto odhalí vaše výmysly o čistení zubov

Zubára neoklamete. Takto odhalí vaše výmysly o čistení zubov

DNES - 10:00Zdravie

Skúšali ste zubára presviedčať, že si poctivo čistíte zuby aj medzizubné priestory? Zbytočne. Vaše klamstvo dokážu odhaliť veľmi jednoducho.

Naozaj je potrebný krém s SPF každý deň? Toto hovoria odborníci na pleť

Naozaj je potrebný krém s SPF každý deň? Toto hovoria odborníci na pleť

VČERA - 20:28Zdravie

Je potrebné sa natierať opaľovacím krémom každý deň a môže to spôsobiť nedostatok vitamínu D? Tu sú odpovede.

Ako dlho trvá chudnutie? Toto je ten správny postup pri strate hmotnosti

Ako dlho trvá chudnutie? Toto je ten správny postup pri strate hmotnosti

VČERA - 9:37Zdravie

Pred akoukoľvek snahou schudnúť by ste mali najprv vedieť, ako chudnúť zdravo.

Tieto symptómy sa u žien prejavujú mesiac pred infarktom

Tieto symptómy sa u žien prejavujú mesiac pred infarktom

VČERA - 7:48Zdravie

Takmer 40 % žien trpí prekvapivými symptómami, a to už niekoľko týždňov pred infarktom.