• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Piatok, 19.4.2024Meniny má Jela
Bratislava

Odborníčka na spánok: 3 tajné triky, ktorými liečime nespavosť

  • 7:19 17.05.2022
  • Bratislava
Odborníčka na spánok: 3 tajné triky, ktorými liečime nespavosť

Spánková expertka prezrádza najhoršie veci, ktoré môžete robiť, ak trpíte nespavosťou, a niekoľko prekvapivých trikov, ktoré vám pomôžu ju vyliečiť.

Podľa Stephanie Romiszewskiej sa s poruchami spánku často vysporadúvame nesprávne. Spánková odborníčka pre portál The Sun vysvetľuje, že nespavosť môže pretrvávať len niekoľko dní alebo týždňov, prípadne prerásť do chronického štádia, trvajúceho mesiace až roky.

Spôsob, akým nespavosť liečite, ovplyvňuje jej trvanie. Z veľkej časti s tým ale dokážete pohnúť, tvrdí Romiszewská.

Častými krokmi pri liečbe nespavosti je skoršie ukladanie na spánok, poobedňajší odpočinok alebo užívanie liekov na spánok. Podľa odborníčky ale tieto riešenia väčšinou len vedú k ďalším komplikáciám.

Ako sa nespavosť nelieči

Najhorší faktor, ktorý ovplyvňuje to, ako vnímame nespavosť, je strach. Človek, ktorý o sebe zistí, že v noci nedokáže spávať, začne zo strachu meniť svoj spánkový režim, čo má neraz za následok zbytočné zhoršenie stavu.

„Pri spánku najviac záleží na čase,“ tvrdí Romiszewská, podľa ktorej manipulovanie s časom zaspávania a vstávania nijako nerieši problém.

Chybným riešením sú aj vzorce správania, ktoré zhoršujú úzkostné stavy. Ide o veci, ako „prášky na spanie, necvičenie, nestretávanie sa s priateľmi, nevyhľadávanie života, ktorý by vás bavil,“ tvrdí expertka. „Zrazu sa z vás stáva len škrupina z toho, čo bolo kedysi vaše ja,“ dodáva s tým, že takéto správanie vedie nielen k problémom so spánkom, ale aj úzkosti.

V prípade, že má vaša nespavosť krátkodobý charakter, je potrebné spoznať príčinu, ktorá ju spustila. „Keď ňou trpíte už dlhšie ako tri mesiace, mení sa na zvyk, čiže mozog ju začína vnímať ako vzorec,“ tvrdí Romiszewská.

„Deje sa to preto, že mozog sa vycvičil tak, aby si zvykol na mechanizmy, o ktorých ste si mysleli, že vám pomôžu. Keď si však raz uvedomíte, že nespavosť je len vzorec, získate kapacitu na jeho zmenu,“ dodáva odborníčka.

Čo robiť namiesto toho

Jedna z prvých vecí, ktoré o úzkosti musíte pochopiť, je to, že nie je geneticky daná a takisto ju nespôsobuje chemická nerovnováha v mozgu. Dá sa s ňou teda vysporiadať zmenou presvedčenia a správania.

Napriek tomu, že nespavosť znie desivo, netreba ju brať až tak vážne. „Ak by ľudia trpiaci nespavosťou vôbec nespávali, rýchlo by umreli,“ tvrdí Romiszewská. „To sa pri nespavosti reálne nedeje. Ide o prvý dôležitý bod, ktorý si treba uvedomiť, pretože to ľudí zbytočne desí.“

Ako odborníci liečia nespavosť

Liečba nespavosti je o prenastavení mozgu a poučení sa o tom, ako spánok v skutočnosti funguje.

  • Menej času v posteli

Napriek tomu, že si zrejme inštinktívne myslíte, že by ste svojmu nepostačujúcemu spánku mali dopriať viac času v posteli, opak je pravdou. „Nemôže sa vám podariť zaspať len preto, že strávite viac času na mieste, kde spávate,“ tvrdí Romiszewská.

Podľa expertov je pri spánku dôležitejšie hovoriť o kvalite ako o kvantite. Kvalita určuje, do akej miery vám spánok prináša odpočinutie a úžitok. Tieto prvky dokážete zlepšiť aj tým, že obmedzíte zdriemnutie počas dňa alebo polihovanie v posteli, a teda telu zvýšite chuť na spánok v noci.

Po tom, ako si všimnete, že sa konečne dokážete kvalitne vyspať, stačí spánok obohatiť o pár hodín naviac. To však neznamená, že ich musí byť nevyhnutne osem, ako uvádzajú zdravotnícke poučky. Ako pacient s nespavosťou takýto čas pravdepodobne nikdy nedosiahnete.

  • Terapia

Na nespavosť sa predpisuje aj kognitívno-behaviorálna terapia, ktorá sa spolieha na niekoľko psychologických stratégií na premodelovanie správania mozgu. „Kognitívna rekonštrukcia nám napríklad pomáha uvedomiť si a zmeniť negatívne vzorce myslenia,“ uvádza Romiszewská.

Terapeuti pacientov tiež často konfrontujú so strachom z nespavosti. Po tom, ako si pacient uvedomí, že tomuto strachu dokáže čeliť pomocou naučených stratégií, nemá už ďaleko od vyliečenia. Takýto prístup tiež pomáha odbúrať úzkosť.

Zdroj: Info.sk, DP, the-sun.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Ani káva, ani čaj. Toto je v skutočnosti najhorší nápoj pred spaním

Ani káva, ani čaj. Toto je v skutočnosti najhorší nápoj pred spaním

VČERA - 20:11Zdravie

Najväčším nepriateľom spánku nie je ani káva, ani čaj. Bezsenné noci vám môže priviesť aj nápoj, ktorý si mnohí spájajú s pocitom uvoľnenia pred spaním.

Táto chyba ešte viac zhoršuje váš problém s lupinami

Táto chyba ešte viac zhoršuje váš problém s lupinami

VČERA - 7:15Zdravie

Ak na liečbu problémov s lupinami vo vlasoch využívate dostupné a lacné prostriedky, možno si tým ešte viac škodíte.

Chyba pri menštruácii, kvôli ktorej sa vám tvoria vyrážky

Chyba pri menštruácii, kvôli ktorej sa vám tvoria vyrážky

22:06 16.04.2024Zdravie

Menštruácia je nepohodlný proces, ktorý ešte viac komplikujú letné horúčavy. Vedeli ste o tom, že nesprávna starostlivosť o zdravie vám môže privodiť ďalšie menej známe ťažkosti?

5 vitamínov, pri ktorých si treba dať najväčší pozor na dávkovanie

5 vitamínov, pri ktorých si treba dať najväčší pozor na dávkovanie

6:27 16.04.2024Zdravie

Aj dobrého veľa škodí. Ak chcete vyhovieť svojmu zdraviu, dajte si pozor najmä pri užívaní týchto vitamínov.

Ako dosiahnuť, aby bolo biele pečivo zdravšie? Trik lekára vám zachráni zdravie

Ako dosiahnuť, aby bolo biele pečivo zdravšie? Trik lekára vám zachráni zdravie

6:29 15.04.2024Zdravie

Z bieleho pečiva netreba hneď robiť strašiaka. Takéto podávanie mu zaručí nižší glykemický index.