COVID-19 urýchli robotizáciu, v priemysle môže byť nahradená tretina zamestnancov
- 9:34 27.06.2020
- Bratislava

Posledné tri recesie za ostatných 30 rokov ukázali, že pracovný trh sa z nich spamätával väčšou automatizáciou výroby.
Podľa štúdie vedcov z Cambridgskej univerzity sa podobný scenár udeje aj po pandémii ochorenia COVID-19. Obzvlášť citlivé na automatizáciu budú nízkokvalifikované pracovné pozície, pričom na Slovensku je robotizáciou ohrozených až vyše 34 % pracovných pozícií v priemyselnej výrobe, teda napríklad v automobilkách, upozornila analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.
„Aktuálne u nás pripadá na 10.000 zamestnancov v priemyselnej výrobe 151 robotov. Celosvetový priemer sa pohybuje na úrovni 85 robotov na 10.000 zamestnancov. V rámci robotizácie v Európe vedie Nemecko, kde pribúda ročne o trikrát viac robotov v priemyselnej výrobe ako na Slovensku,“ povedala Buchláková. Do úzadia sa dostanú pracovníci na robotníckych pozíciách, pracovníci v call centrách alebo predavači či pokladníci v maloobchode a veľkoobchode, ktorých postupne nahrádzajú samoobslužné pokladnice.
Medzinárodná federácia robotiky uvádza, že za posledných šesť rokov sa globálna výroba a predaj priemyselných robotov zvýšili o 114 percent. Do roku 2021 sa očakáva, že by trh s robotmi mal každoročne vzrásť o 14 percent, čím by výroba mala dosiahnuť 600.000 robotov vyrobených ročne. Na začiatku milénia sa ich ročne vyrobilo okolo 80.000. Za rok 2018 pripadalo v priemere v Európe 106 robotov na 10.000 pracovníkov v priemyselnom odvetví. V rámci USA to bolo 91 robotov a v Ázii 75 robotov.
K odvetviam s najväčším zavádzaním robotov do výroby patrí automobilový priemysel. „Dôvodom je, že výroba osobných automobilov sa za posledných desať rokov stala čoraz zložitejšou. Podstatná časť výrobných procesov si v súčasnosti vyžaduje automatizačné riešenia využívajúce roboty. Ide najmä o výrobcov hybridných a elektrických automobilov, ktorí zažívajú silnejší dopyt, ale rovnako aj tradiční výrobcovia automobilov musia meniť výrobu,“ uviedla Buchláková.
Dodávatelia automobilových súčiastok, z ktorých veľký počet sú malé a stredné podniky, automatizujú pomalšie, no podľa analytičky je aj tu možné očakávať zmenu. Roboty sa totiž budú postupne zmenšovať, stanú sa prispôsobivejšie, ľahšie programovateľné a menej finančne náročné. Výsledkom automatizácie a robotizácie však podľa odborníkov môže byť to, že digitálne technológie zvýšia sociálne štiepenie a môžu byť zdrojom nepokojov v nasledujúcich rokoch.

Výluka vlakov medzi Popradom a Vydrníkom potrvá do piatkového večera
Výluka vlakovej dopravy v úseku Poprad-Tatry - Vydrník pre poškodený most v Poprade potrvá do piatkového večera.

ZSSK prijala po mimoriadnej udalosti v Poprade viaceré opatrenia
V súvislosti s mimoriadnou udalosťou v Poprade, poškodení mosta, ku ktorému došlo v stredu (14. 5.) v skorých ranných hodinách, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prijala viaceré opatrenia s cieľom čo najviac uľahčiť ľuďom c

Mihók: Globálna politika a ekonomika sa nachádza v kŕči
Globálna politika a ekonomika sa nachádza v kŕči, v ešte horšom kŕči je Európa a v rámci nej EÚ, tvrdí predseda SOPK Peter Mihók.

Fico: Konsolidácia zostáva mimoriadnou prioritou súčasnej vlády
Konsolidácia zostáva mimoriadnou prioritou súčasnej vlády. Uviedol to okrem iného na štvrtkovom zhromaždení delegátov Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory predseda vlády Robert Fico.

KDH: Vláda nedostatočne rieši problémy rodín s bývaním či pracovnými možnosťami
Jedným z problémov krajiny je, že mladí ľudia odchádzajú za prácou do zahraničia, pripomína KDH.