• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 15.5.2025Meniny má Žofia, Sofia
12°Bratislava

Slovensko by mohlo mať terminál Novej Hodvábnej cesty

  • 8:45 28.11.2017
  • Bratislava
Slovensko by mohlo mať terminál Novej Hodvábnej cesty

Slovensko by mohlo mať dopravný terminál, ktorý by bol súčasťou čínskeho projektu Novej Hodvábnej cesty.

V rozhovore pre TASR to povedal predseda predstavenstva skupiny GEFCO Luc Nadal. „Čína presadzuje svoju iniciatívu Jeden Pás, Jedna Cesta, teda obdobu stredovekej Hodvábnej cesty a vidíme, že táto koncepcia zaujíma aj našich klientov. Železničná doprava má v tomto smere veľkú perspektívu. Vieme o projekte predĺženia širokorozchodnej železnice z Ruska a Ukrajiny, ďalej na západné Slovensko. To má dobré dopravné napojenie na dôležité trhy v západnej Európe. Preto by sme si na Slovensku vedeli predstaviť dopravný terminál, kam by smeroval tovar z Číny a do Číny v rámci Novej Hodvábnej cesty,“ vysvetlil Nadal.

Železničná doprava má vo vzťahu s Čínou perspektívu aj pri porovnaní s inými druhmi dopravy. Napríklad dokáže garantovať dodávku tovarov za 15 dní. „Letecká doprava je príliš drahá a má malú kapacitu. Námorná doprava trvá príliš dlho, často až 50 dní. Železnica je zaujímavá najmä pre tovary, ktoré je potrebné prepraviť rýchlo. Nejde len o mobilné telefóny, elektroniku, ale aj o súčiastky pre automobilový priemysel či luxusné autá, ktoré sa vyrábajú v Európe,“ uviedol Nadal.

Presunúť prepravu z ciest na železnice je aj zámerom Európskej únie, ktorý je deklarovaný v Bielej knihe dopravy. Okrem ostatných cieľov sa v nej uvádza, že do roku 2030 by sa malo 30 % cestnej nákladnej dopravy nad 300 km previesť na iné druhy dopravy, napríklad na železničnú či vodnú dopravu, pričom do roku 2050 by mal tento presun predstavovať viac ako 50 %.

Železničná preprava tovaru je efektívnym riešením pri preprave tovaru na dlhé vzdialenosti, v oblastiach s vysokou hustotou dopravy či obmedzenou cestnou sieťou, rovnako je výhodná aj z hľadiska dodacích lehôt tovaru. Nezanedbateľný nie je ani objem emisií, ktorý je v tomto prípade rádovo nižší,“ dodal Nadal.

GEFCO so zastúpením v 150 krajinách je jednou z 10 najväčších európskych skupín v oblasti dopravy a logistiky. V roku 2016 dosiahla obrat 4,2 miliardy eur a zamestnáva 12.000 ľudí.

Zdroj: Info.sk, zdroj: TASR, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Bratislavské letisko vlani hospodárilo so ziskom takmer 2,5 milióna eur

Bratislavské letisko vlani hospodárilo so ziskom takmer 2,5 milióna eur

VČERA - 20:15Ekonomické

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave skončilo vlaňajší rok v zisku takmer 2,5 milióna eur.

Matovič kritizoval návrh Tomáša na zvýšenie dôchodkov rodičom za výchovu detí

Matovič kritizoval návrh Tomáša na zvýšenie dôchodkov rodičom za výchovu detí

VČERA - 16:41Ekonomické

Zrušený rodičovský dôchodok chce minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš nahradiť novelou zákona o sociálnom poistení, ktorá má tento výpadok kompenzovať.

SaS: Vláda by nemala zasahovať do druhého piliera a otvárať ho

SaS: Vláda by nemala zasahovať do druhého piliera a otvárať ho

VČERA - 15:54Ekonomické

Druhý pilier nemá byť zdrojom peňazí potrebných pre konsolidáciu.

Tomáš: Od roku 2026 by sa nemuseli rodičom starajúcim sa o deti znižovať dôchodky

Tomáš: Od roku 2026 by sa nemuseli rodičom starajúcim sa o deti znižovať dôchodky

VČERA - 13:28Ekonomické

Obdobie, keď sa jeden z rodičov staral o dieťa na materskej, respektíve rodičovskej dovolenke, by sa malo započítavať do dôchodku.

Generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako sa vzdal funkcie

Generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako sa vzdal funkcie

VČERA - 12:26Ekonomické

Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Alexander Sako sa vzdal svojej funkcie.