SAMO: Slovenskí výrobcovia často nedokážu naplniť dopyt obchodu
- 15:37 18.05.2017
- Bratislava

Cieľom každého obchodníka je podľa Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) zabezpečiť a ponúknuť zákazníkom čo najširšiu ponuku kvalitných produktov zo spoľahlivých zdrojov.
Slovensko však podľa aliancie dlhodobo stráca svoju potravinovú sebestačnosť. "V dôsledku čoho slovenskí výrobcovia mnohokrát nedokážu zabezpečiť dostatočné kapacity a naplniť dopyt obchodu," uviedla dnes Diana Chovancová Stanková zo SAMO.
Aliancia tak reagovala na dnes zverejnené výsledky prieskumu agentúry GfK, ktorý realizovala pre Potravinársku komoru Slovenska. Z nej vyplynulo, že podiel domácich potravín na pultoch obchodov sa aj v tomto roku znížil a dosiahol 37,2 %. V porovnaní s minulým rokom to znamená pokles o 1,3 percentuálneho bodu, keďže vtedy predstavoval 38,5 %.
Členovia SAMO však podľa Chovancovej Stankovej okrem iného vyvíjajú aj vlastné individuálne projekty zamerané na podporu slovenskej potravinovej produkcie. Zároveň podľa jej slov mnohé obchodné reťazce spolupracujú so slovenskými výrobcami v prípade privátnych značiek. „Čo prieskumy podielu slovenských potravín nezohľadňujú, je skutočnosť, že slovenským výrobcom sa vďaka privátnej značke obchodníka podarí expandovať a uplatniť aj na zahraničnom trhu,“ dodala predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová.
Aliancia súčasne dlhodobo upozorňuje na rozdielne metodiky zverejňovaných prieskumov komunikovaných v percentuálnom vyjadrení bez pohľadu na šírku sortimentu alebo veľkosť predajne. „Percentá totiž zakrývajú fakt, že v počte položiek niet väčšej ponuky domácich potravinárskych výrobkov, ako práve na plochách veľkoformátových predajní,“ zdôraznila Fašiangová.
Veľký reťazec totiž podľa jej slov vykazuje relatívne nízke percento domácich výrobkov, ale v absolútnych počtoch ich ponúka násobne viac, ako menšie organizácie. „SAMO dôrazne vyzýva, aby so zverejňovaním percentuálnych podielov bola verejnosť informovaná aj o údajoch, z ktorých tieto percentá vychádzajú. Teda o konkrétnych nameraných počtoch položiek z domácej produkcie,“ uviedla aliancia.
SAMO zároveň, tak ako už aj v minulosti uviedlo, že údajné nadmerné marže obchodníkov sú mýtus. „Interpretácia obchodnej marže je často mätúca a nesprávna, keďže je prezentovaná ako zisk obchodníka. V skutočnosti sa ňou rozumie rozpätie medzi nákupnou a predajnou cenou produktu,“ dodala Chovancová Stanková. Čistá marža obchodníka sa tak podľa nej dá vyčísliť až po odčítaní nákladových položiek súvisiacich s podnikaním ako sú napríklad mzdy, nájom, energie, marketing, straty a podobne.
SAMO združuje spoločnosti obchodu Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco, ktoré na Slovensku v súčasnosti prevádzkujú 620 maloobchodných a šesť veľkoobchodných prevádzok.

Saková: Slovensko nesúhlasí s plánom Európskej komisie na zastavenie dodávok plynu a ropy z Ruska
Slovensko nesúhlasí s plánom Európskej komisie na zastavenie dodávok plynu, ropy a jadrového paliva z Ruska.

V Košiciach protestovali proti transakčnej dani
Pri Jakabovom paláci v Košiciach sa v utorok protestovalo proti transakčnej dani.

Agrorezort rieši situáciu s umiestnením ošípaných zo zasiahnutých oblastí na trh
Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Richard Takáč sa v utorok stretol so zástupcami chovateľov ošípaných, spracovateľov mäsa a predstaviteľmi štátnych inštitúcií.

Agrorezort uzavrel zmluvu na právne služby s advokátskou kanceláriou Mareka Paru
Upozornilo na to Progresívne Slovensko.

Agrorezort hľadá spôsoby na primerané odškodnenie chovateľov
Ochorenia zvierat spôsobujú chovateľom významné hospodárske a prevádzkové škody.