Na nemecké cesty prichádzajú gigalinery dlhé 25,25 metra
- 18:11 06.01.2017
- Berlín

Päťročné testovanie gigalinerov, nákladných áut dlhých 25,25 metra, sa na nemeckých cestách v ostrej premávke skončilo vlani v decembri. Od začiatku nového roka zákon ich majiteľom umožňuje, aby ich v súlade so stanovenými podmienkami využívali cestách na dopravu tovarov.
Odborníci očakávajú, že sa namiesto 159 gigalinerov zaradených do oficiálneho skúšobného režimu objaví v krátkom čase na vybraných diaľniciach a cestách prvej triedy krajiny najmenej 4000 týchto krížnikov ciest. A to nebude konečné číslo. Ich počet by sa mal postupne zvyšovať najmenej na 10.000.
Gigaliner, alebo aj 'supertirák', odvezie naraz až 60 ton nákladu. Jeho výkonnosť sa rovná trom bežným nákladným vozidlám. Kým ložná plocha kamióna je 100 kubických metrov, gigaliner ju má o 57,5 kubického metra väčšiu. Hmotnosť nákladu, ktoré najnovší typ tohto vozidla bude môcť prepravovať, stanovuje starý cestný zákon na 40 ton.
Dopravné firmy schválenie zákona o prevádzkovaní áut o 6,50 metra dlhších než sú súpravy TIR, privítali. Logistická firma Ebeling z Wedemarku v spolkovej krajine Dolné Sasko bude voziť nápravy z Hamburgu do závodu Daimleru v Sindelfingene v Bádensku-Württenbersku na dlhých a nie „normálnych“ nákladných vozidlách. Aj prevoz textílií pre módny reťazec KiK z Bönenu do distribučného skladu v Hannoveri bude efektívnejší, keď sa budú využívať gigalinery.
Dlhé nákladné vozidlá budú prepravovať od výrobcov do medziskladov aj práčky, chladničky, elektrické či plynové sporáky a inú domácu techniku; aj autosedačky do montážnych závodov a nepreberné množstvo ďalších komponentov zaplní ich celú korbu a pritom sa 40-tonový limit neprekročí.
Masové nasadenie dlhých nákladných áut do prepravy bude ďalšou ranou pre nákladnú železničnú dopravu.
V Nemecku podniká do 800 veľkých dopravných firiem, ktorým gigalinery umožnia zvýšiť denný objem prepravy a zlacnieť ju.
Súhlas s využívaním dlhých nákladných áut na cestách vyslovilo 14 zo 16 nemeckých spolkových krajín. Cestná sieť, ktorú už začali využívať, dosahuje 11.600 kilometrov. Znalci problematiky tvrdia, že je len otázkou času, kedy gigalinery budú jazdiť po všetkých nemeckých cestách celoštátneho významu.
Zvýšený prepravný výkon nových nákladných áut povedie k zníženiu počtu menších nákladných automobilov na cestách. Klesne aj dopyt po šoféroch. Dopravným firmám to príde vhod, lebo vodičov pre nákladnú dopravu by mal byť časom veľký nedostatok. V Nemecku odchádza každoročne do dôchodku takmer 30.000 profesionálnych vodičov. V blízkej budúcnosti by mal záujem aj vzhľadom na demografický vývoj v posledných rokoch o toto náročné remeslo klesať.
Za volant gigalineru si nemôže sadnúť hocikto. Uchádzači musia mať najmenej päťročnú prax z riadenia nákladného auta. V centrálnej evidencie dopravných priestupkov vodičov vo Flensburgu nebudú môcť mať nijaké záznamy, prípadne ich mínusové body môžu byť len za malé, nepodstatné dopravné priestupky.

Neférový prístup zo strany zamestnávateľa pociťuje 42 % Slovákov
Počas posledných šiestich mesiacov pocítilo neférové konanie zo strany zamestnávateľa 42 % ľudí.

Medzi Popradom a Vydrníkom obnovili vlakovú dopravu
Vlaková doprava medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou je plne obnovená.

Michal Kaliňák: Potrebujeme zákon o kontrole v samospráve
Zákon o kontrolnej činnosti v samospráve je potrebný, ukotvenie hlavného kontrolóra v legislatíve je nepostačujúce.

Remišová: V súvislosti s dotáciami PPA podávame podnet na Európsku prokuratúru
Strana Za ľudí podáva podnet na úrad Európskej prokuratúry pre podozrenia z neoprávneného čerpania eurofondov v rámci dotácií poskytovaných Pôdohospodárskou platobnou agentúrou.

APZD: Uvažované 500 % clo by znamenalo koniec obchodu s USA
Clo na úrovni stoviek percent znamená koniec obchodu a ak by sa naozaj zaviedlo, výrazne by zasiahlo aj slovenský priemysel.