• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Sobota, 17.5.2025Meniny má Gizela
Bratislava

Štát by mal prehodnotiť zrušenie vyše 300 km železničných tratí

  • 13:40 07.10.2016
  • Bratislava
Štát by mal prehodnotiť zrušenie vyše 300 km železničných tratí

Konštatujú to vládni analytici v ďalšej správe vypracovanej v rámci projektu Hodnota za peniaze.

Viac ako 300 kilometrov železničných tratí je na Slovensku málo využívaných a štát by mal prehodnotiť ich prípadné zrušenie. Konštatujú to vládni analytici v ďalšej správe vypracovanej v rámci projektu Hodnota za peniaze.

Väčšina, viac ako 234 km tratí slúži len pre nákladnú železničnú dopravu a osobné vlaky na nich nepremávajú. Ide však podľa analytikov o trate, ktorých prínosy sú minimálne desaťkrát nižšie ako náklady na ich financovanie. "Zo strategického pohľadu boli tieto trate navyše ohodnotené správou Výskumného ústavu dopravného (VÚD) ako jednoznačne neperspektívne," skonštatovali analytici v správe.

Na týchto tratiach totiž prešiel v roku 2015 vlak v priemere raz za dva dni. Podľa analytikov by tak pri ich zrušení mohol správca koľajníc Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potenciálne ročne ušetriť na nákladoch 6 miliónov eur. "Pritom jednorazové náklady na likvidáciu týchto tratí môžu predstavovať podľa odhadov ŽSR maximálne 70 miliónov eur," vyčíslili analytici.

Štát môže trate predať

Navrhujú preto štátu detailne analyzovať komplexné dosahy prípadného zrušenia týchto tratí. Správa VÚD podľa nich navrhuje trate predať, a to prioritne vyšším územným celkom. Ak tie o ne nebudú mať záujem, tak na voľnom trhu. Až v prípade, ak sa nenájde žiadny záujemca, je potrebné podľa analytikov pristúpiť k likvidácii, čiže rozobratiu tratí, na čo bude potrebné nájsť zdroje.

Medzi trate s nízkym využitím však patrí podľa analytikov aj približne 91 km tratí, na ktorých premávajú osobné vlaky. Ide o trate z Banskej Štiavnice po Hronskú Dúbravu, z Brezničky po Kokavu nad Rimavicou, trať Brezno - Halny - Tisovec, tiež z Medzilaboriec po štátnu hranicu a trať z Kokavy nad Rimavicou po Utekáč.

Náklady ŽSR na osobokilometer sa na týchto tratiach podľa analytikov blížia k hodnote okolo jedného eura. Pre porovnanie, na hlavnej trati Bratislava - Púchov je náklad na prevádzku trate na osobokilometer menší ako deväť centov.

Treba analýzu zastavenia dopravy

Ideálnym stavom by podľa analytikov bolo zabezpečiť vyššiu prepravu osôb vo vlakoch na úkor cestnej dopravy. Tým by sa znížili aj jednotkové náklady a znížil by sa tlak na zvyšovanie kapacity cestnej dopravy. "Alternatíva, teda zrušenie trate a zabezpečenie dopravy autobusmi môže byť výrazne lacnejšia, v prepočte na osobu environmentálne prijateľnejšia a pri optimalizácii počtu zastávok a zabezpečenia preferencie aj rýchlejšia alebo aspoň podobná," doplnili analytici v správe.

Štátu preto odporúčajú detailne analyzovať komplexné dosahy zastavenia dopravy na týchto tratiach a ich prípadné zrušenie. Potenciálna úspora nákladov v prípade zavretia tratí by predstavovala približne 2,6 milióna eur, pričom jednorazové náklady na ich odstránenie môžu podľa odhadov ŽSR dosiahnuť výšku maximálne 27,2 milióna eur.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál TASR, Foto: TASR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Medzi Popradom a Vydrníkom obnovili vlakovú dopravu

Medzi Popradom a Vydrníkom obnovili vlakovú dopravu

VČERA - 17:58Ekonomické

Vlaková doprava medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou je plne obnovená.

Michal Kaliňák: Potrebujeme zákon o kontrole v samospráve

Michal Kaliňák: Potrebujeme zákon o kontrole v samospráve

VČERA - 17:22Ekonomické

Zákon o kontrolnej činnosti v samospráve je potrebný, ukotvenie hlavného kontrolóra v legislatíve je nepostačujúce.

Remišová: V súvislosti s dotáciami PPA podávame podnet na Európsku prokuratúru

Remišová: V súvislosti s dotáciami PPA podávame podnet na Európsku prokuratúru

VČERA - 13:07Ekonomické

Strana Za ľudí podáva podnet na úrad Európskej prokuratúry pre podozrenia z neoprávneného čerpania eurofondov v rámci dotácií poskytovaných Pôdohospodárskou platobnou agentúrou.

APZD: Uvažované 500 % clo by znamenalo koniec obchodu s USA

APZD: Uvažované 500 % clo by znamenalo koniec obchodu s USA

VČERA - 10:35Ekonomické

Clo na úrovni stoviek percent znamená koniec obchodu a ak by sa naozaj zaviedlo, výrazne by zasiahlo aj slovenský priemysel.

Ráž: Diaľnica D3 má vydané rozhodnutia v procese EIA

Ráž: Diaľnica D3 má vydané rozhodnutia v procese EIA

VČERA - 9:50Ekonomické

Všetky tri chýbajúce úseky diaľnice D3 už majú vydané rozhodnutie v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).