Štatutári firiem by nemali odkladať vybavenie občianskeho s čipom
- 13:29 29.09.2016
- Bratislava

Od januára bude štát s firmami – právnickými osobami komunikovať elektronickou formou – prostredníctvom štátnych e-schránok. Treba však na to elektronický občiansky preukaz s čipom (tzv. eID kartu).
Od januára bude štát s firmami – právnickými osobami komunikovať elektronickou formou – prostredníctvom štátnych e-schránok. V praxi to znamená, že konkrétny zástupca právnickej osoby, ktorý začne v mene právnickej osoby komunikovať so štátom elektronicky, sa prihlási cez portál www.slovensko.sk.
Do štátnej e-schránky sa však štatutárny zástupca neprihlási bez elektronického občianskeho preukazu s čipom (tzv. eID karta), v prípade cudzincov s pobytom na Slovensku elektronického dokladu o pobyte (tzv. eDoPP karta). Doklad si občania SR vybavia aj bezplatne aktivujú na niektorom z 86 pracovísk oddelení dokladov a evidencií Policajného zboru SR, cudzinci na oddeleniach cudzineckej polície.
Doklad musí byť aktivovaný, teda štatutárny zástupca si musí zvoliť 6-miestny bezpečnostný osobný kód (BOK), pomocou ktorého sa bude prihlasovať na portál www.slovensko.sk.
"Ak si doklad aktivujete, dostanete bezplatne čítačku. Aby ste mohli občiansky preukaz používať elektronickým spôsobom, do počítača, z ktorého budete elektronicky komunikovať, je potrebné si stiahnuť používateľské softvéry zo stránky https://www.slovensko.sk/sk/na-stiahnutie, teda ovládače k čítačke, klienta pre eID kartu a program pre aktiváciu zaručeného elektronického podpisu (ZEP)," podčiarklo MV SR.
"V prípade, že platnosť starého občianskeho preukazu bez čipu je menej ako 180 dní, nový elektronický získate bezplatne. V opačnom prípade v zmysle zákona uhradíte 4,50 eura v platobnom kiosku na oddelení dokladov."
Občiansky preukaz polícia podľa zákona vydáva štandardne do 30 pracovných dní, v súčasnosti je to asi do 22 dní. Existuje aj možnosť expresného vydania do dvoch pracovných dní za príplatok 20 eur.
MV SR upozorňuje konateľov a štatutárov bez aktivovaného elektronického OP, aby neotáľali s jeho vybavením. Oddelenia dokladov po preddovolenkovom nápore žiadostí o doklady v súčasnosti umožňujú vybaviť si doklad bez stresu z čakania, s ktorým treba rátať v závere roka. Podanie žiadosti o OP s aktiváciou trvá 10 až 12 minút.
"V prípade otázok týkajúcich sa aktivácie, či práce s elektronickou schránkou, neváhajte využiť služby Ústredného kontaktného centra na stránke www.slovensko.sk, alebo na čísle +421 2 35 803 083. K dispozícii je aj kontaktný formulár a videonávody na https://www.slovensko.sk/sk/navody/videonavody. V prípade akýchkoľvek otázok sa môžete obrátiť aj na Callcentrum MV SR v pracovných dňoch od 8.00 do 18.00 hod. na čísle 0800 222 222 alebo e-mailom na [email protected]," dodal tlačový odbor MV SR.

Tomáš: Od roku 2026 by sa nemuseli rodičom starajúcim sa o deti znižovať dôchodky
Obdobie, keď sa jeden z rodičov staral o dieťa na materskej, respektíve rodičovskej dovolenke, by sa malo započítavať do dôchodku.

Generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako sa vzdal funkcie
Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Alexander Sako sa vzdal svojej funkcie.

KDH: Zmenou v 2. pilieri by si pomohla vláda, sporiteľom by tento krok uškodil
Otvorenie druhého piliera by malo vážny dosah na jeho sporiteľov.

Druhý z troch chýbajúcich úsekov D3 by mal stáť okolo 261 miliónov eur
Vo verejnom obstarávaní na výstavbu diaľničného úseku D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica predložila najvýhodnejšiu ponuku stavebná spoločnosť Skanska SK.

Európsky dôchodok má dostať novú podobu a lepšie využiť svoj potenciál
Európska komisia plánuje predložiť legislatívny návrh pre celoeurópsky osobný dôchodkový produkt, pričom má dostať novú podobu.